خشونت به مصر بازگشت؛

بیش از هزار مجروح در میدان التحریر قاهره

بیش از هزار مجروح در میدان التحریر قاهره
پنج‌شنبه 9 تير 1390 - 06:32

بيش از هزار نفر در جريان تظاهرات در ميدان التحرير قاهره، و درگيري با نيروهاي امنيتي مجروح شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وزارت بهداشت مصر اعلام کرد 1036 نفر در اين درگيري ها زخمي شدند، که البته جراحت بيشتر آنها سطحي بوده است. حدود 120 نفر از مجروحان آنها در بيمارستان مداوا شدند.

منابع بیمارستانی تاکید کردند که همچنان 16 نفر در بيمارستان بستري هستند.

محاکمه هر چه سريع تر سران رژیم سرنگون شده مبارک، از جمله حبيب العادلي وزير سابق کشور مصر از مهمترین مطلبات مردم در تظاهرات دیروز بود.

 

دستگیری یک آمریکایی و یک انگلیسی در میدان التحریر

خبرگزاري الشرق الاوسط مصر نیز در همين راستا به نقل از منابع مصري از دستگيري يک انگليسي و يک امريکايي در اين درگيري ها خبر داد. این خبرگزاري اشاره ای به نام دستگير شدگان نکرد.

يک منبع نظامي اعلام کرد: اين دو خارجي در ميان يک گروه پنجاه نفره از تظاهرکنندگان که دستگير و تحويل دادگاه نظامي شده اند نيستند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات، باقی مانده های رژیم سرنگون شده مبارک را مسئول این خشونتها می دانند.

 

فراخوان برای تحصن نامحدود در میدان التحریر

در همين راستا فعالان مصری، مردم این کشور را به تحصن نامحدود در ميدان التحرير فرا خواندند. اين در حالي است که شوراي عالي نظامي اين اقدام را برنامه از پيش طراحي شده براي ايجاد ناامني در کشور ارزيابي کرد.

از سوي ديگر جنبش "6 آوريل" که يکي از جنبش هاي طرفدار قيام مردمي است اعلام کرد: ما از همه مردم مصر مي خواهيم در راستاي اهداف ملت و کامل شدن انقلابي که همچنان ادامه دارد، و در پاسخ به خون شهدا در ميدان التحرير حضور يابند.

اين جنبش در ادامه بيانيه اعلام کرده است: هر اندازه که هوا گرم باشد باز هم مردم در اعتراضات شرکت خواهند کرد. زيرا اراده و پايداري انقلاب ما از شدت گرماي خورشيد قوي تر است.

اين جنبش همچنين خواستار شرکت مردم در اعتراضاتي شد که قرار است 8 ژوئيه جهت عملی کردن اصلاحات دمکراتيک در کشور آغاز شود.

از سوی دیگر، شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر، با صدور بيانيه اي با اشاره به آنچه از آن به عنوان "حوادث اسفناک ميدان تحرير" ياد کرده است، هدف از اين حوادث را ايجاد ناامني و بي ثباتي در مصر براساس يک طرح از پيش تنظيم شده دانسته است تا از خون شهداي انقلاب در راستاي ايجاد درگيري ميان انقلابيون و نهادهاي امنيتي و نظامي بهره برداري شود.

وزارت کشور مصر برخی از خانواده هاي شهداي انقلاب اخير اين کشور را متهم کرد که به ساختماني که مراسم يادبودي براي شهداي انقلاب مردمي اخير اين کشور در حال برگزاري بود، حمله کرده اند.

يک مقام امنيتي اظهار داشت: پس از آغاز درگيري از سوي خانواده هاي شهدا، صدها معترض ديگر به آنها پيوستند، و اقدام به پرتاب سنگ کردند. آنها سپس به سوي ميدان التحرير رفتند.

اين اتهام در حالي مطرح می شود که، فعالان مصری تاکید دارند پليس با حمله به خانواده هاي شهدا از مشارکت آنها در اين مراسم جلوگيري کرده است.

عرباوي از فعالان انقلابي مصر در اين باره در وبلاگش نوشته است: این درگیری ها هنگامی آغاز شد که نيروهاي پليس از شرکت خانواده هاي شهدا در اين مراسم جلوگيري کردند؛ و پس از آن نیز خانواده هاي شهدا را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

از سوي ديگر ويليام برنز معاون سياسي وزير امور خارجه آمريکا که به قاهره سفر کرده است، از مقامات مصري خواست روند سياسي باز و جامعي را در کشور اتخاذ کنند.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها