در دیدار وزرای خارجه ایران و تركمنستان چه گذشت؟

در دیدار وزرای خارجه ایران و تركمنستان چه گذشت؟
دوشنبه 28 فروردين 1396 - 20:22

وزیر خارجه ایران که به منظور دیدار با مقامات ترکمنستان به این کشور سفر کرده است با «مردوف رشيد» وزير امورخارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

العالم- ایران

طرف ترکمن در این دیدار سفر دکتر ظریف به عشق آباد که مصادف با بیست و پنجمین سالگرد مناسبات بین دو کشور صورت گرفته است را مهم دانست و با اشاره به ملاقات وزیر خارجه کشورمان با رئیس جمهور ترکمنستان و موضوعات مطروحه در این ملاقات، گفت: از حمايت جمهوری اسلامی ايران از سياست بی طرفی تركمنستان در مجمع عمومي سازمان ملل درسال ١٩٩٥ تشكر می کنیم و خواهان ادامه همكاری و حمايت دو كشور در مجامع بين المللی هستیم. 

طرف تركمن در این ملاقات با تاکید بر اهمیت همکاریهای مختلف و تدوین همکاریهای سیاسی بین وزارتخانه های امور خارجه دو کشور، اظهار داشت: برجام موانع همكاری های بانكی ميان دو كشور را برداشته و تسهيلات خوبی در زمينه این همكارها ايجاد كرده است. 

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در اين ملاقات گفت: ما با تركمنستان در زمينه های مختلف همكاری داريم. نزديك به دو ساعت گفتگو با رئيس جمهور تركمنستان نشانه عزم رئيس جمهور تركمنستان بر گسترش روابط مي باشد.

ظريف روابط بسيار خوب و نزديك روسای جمهور  دو كشور از گذشته تا كنون را بيانگر اراده طرفين برای توسعه روابط دانست.

در این ملاقات همچنین طرفين در خصوص توسعه همكاری های اقتصادی، همکاری در زمینه های بانکی با توجه به برداشته شدن محدودیت ها در این زمینه بعد از برجام، تنوع سازی همكاری ها در حوزه انرژی، تسهيل در صدور رواديد با هدف افزايش همكاری های تجاری، سرمايه گذاری های مشترک، بررسی استفاده از پول ملی در همكاری تجاری و حل مشكلات تجاری و اقتصادی گفتگو كردند.

همایش مشترک بازرگانی دو کشور در عشق آباد

وزیر خارجه کشورمان که همراه با همتای ترکمنی خود در این همایش شرکت کرده بود، در سخنرانی خود در جمع بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و ترکمنی، با اشاره به اهمیت همکاریهای بانکی بین دو کشور و استفاده از ارز ملی در مراودات تجاری و بازرگانی بین ایران و ترکمنستان، گفت:  مذاكرات سازنده اي با رئيس جمهور تركمنستان داشتم. امروز در بيست و پنجمين سالگرد روابط ايران و تركمنستان هستيم. جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان با يكديگر خويشاوند هستند و در حوزه هاي مختلف با هم همكاری دارند. اولين كشوری بوديم كه استقلال تركمنستان را به رسميت شناختيم. توانمندهای جغرافيایی، ايران  را به كريدور كشورهای آسيای مرکزی با دريای خزر تبديل كرده است. همكاری در حوزه حمل و نقل و ترانزيت مي تواند از موضوعات همکاری بین بخش های دولتی و خصوصی دوکشور باشد. در حوزه انرژی مي توانيم برنامه های مشتركی برای همکاری در زمينه نفت و گاز داشته باشيم.

 همایش مشترک بازرگانی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان همزمان با سفر دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان به ترکمنستان در شهر عشق آباد برگزار شد.

«مردوف رشيد» وزير امورخارجه تركمنستان نیز در اين همايش گفت: يكي از شركای مهم تركمنستان، جمهوری اسلامي ايران است و دو کشور در زمينه هاي تجاری، كشاورزی و صنعتی همكاری دارند و زمينه های بسيار خوبی براي توسعه مناسبات اقتصادی وجود دارد. شركت هاي دولتی و خصوصی بايستی فعاليت های خود را افزايش دهند. امروز به اتفاق برادرم جناب دكتر ظريف خدمت رئيس جمهور رسيديم. رئيس جمهور تركمنستان بر افزايش همكاری ها تاكيد كردند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها