تاجیکستان مخالف عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای

تاجیکستان مخالف عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای
شنبه 2 ارديبهشت 1396 - 15:16

خبرگزاری «ایزوستا» روسیه خاطرنشان کرد، همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به جز تاجیکستان از تعمیق همکاری با ایران در چارچوب سازمان همکای شانگهای حمایت می‌کنند.

العالم-ایران
به گزارش  «ایزوستا»، اجلاس شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر «آستانه» قزاقستان عصر دیروز به پایان رسید.

«غیرت عبدالرحمان اف» وزیر امور خارجه قزاقستان در مراسم افتتاحیه این اجلاس به اهمیت پذیرش دائم جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی گفت: تهران تمام مشکلات مرتبط با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل را حل کرده و در حال حاضر به طور کامل با تمام معیارهای عضویت در سازمان همکاری شانگهای سازگار است.

وی افزود: ما انتظار داریم که سران کشورهای عضو شانگهای در نشست ماه ژوئن سال جاری بتوانند مسئله عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای را بررسی و اقدامات لازم برای عضویت دائم این کشور را هموار سازند.

با این حال، اگرچه مسئله عضویت کامل هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای یک مسئله حل شده به شمار می رود اما جذب جمهوری اسلامی ایران به این سازمان در یک حالت معلق باقی مانده است.

خبرگزاری «ایزوستا» با استناد به سخنان نماینده هیات روسی در این نشست نوشت: همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به جزء تاجیکستان از تعمیق همکاری با ایران در چارچوب سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کنند.

وی موضع روز گذشته دولت دوشنبه را با سوءتفاهامات اخیر این کشور مبنی بر ارتباطات مخالفان تاجیک با ایران مرتبط عنوان کرد.

این منبع افزود: مقامات فعلی تاجیک به این باورند که تهران از این طریق تلاش می‌کند تا موضع دولت فعلی این کشور را تضعیف کند. اگرچه در واقع این از واقعیت دور است و همواره تهران از زمان استقلال تاجیکستان تاکنون از این کشور در همه ابعاد حمایت کرده است.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 از جانب کشورهای روسیه، چین، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان ایجاد شد.

در حال حاضر افغانستان، بلاروس، ایران، مغولستان از کشورهای ناظر این سازمان محسوب می شوند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها