فروپاشی عصبی چه علایمی دارد؟

فروپاشی عصبی چه علایمی دارد؟
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396 - 10:46

کارشناسان درباره بی توجهی به علائم و عوارض واضح فروپاشی عصبی – که اغلب آنها را نادیده می گیریم – هشدار داده اند.

العالم - گوناگون
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، به نقل از روزنامه دیلی میل، "سالی براون"، کارشناس درمان در "بدفورد" انگلستان می گوید برخی علائم نشان می دهند که فرد، در آستانه فروپاشی عصبی قرار گرفته است، وی در مقاله ای که در مجله Healthista منتشر کرده است به 8 مورد از این علائم اشاره می کند.

1- فرار به دنیای خیالی

فرار به دنیای خیالی بخشی از سیستم دفاعی فطری در انسان است؛ این کار بر عهده بخشی از مغز موسوم به دستگاه کناره ای است، سیستم لیمبیک یا سامانهٔ عصبی احساسی، مجموعهٔ پیچیده‌ای از سازه‌های عصبی است. این دستگاه عامل زندگی احساسی ما و فعالیت‌های مغزی، مانند یادگیری و شکل گرفتن خاطره‌ها می‌باشد و همین بخش از مغز فرمان فرار از واقعیت را صادر می کند.
وقتی که انسان در شرایطی قرار بگیرد که تنها چاره اش، فرار از واقعیت باشد، اسیر افکار تیره می شود و همین نشانه ابتلا به اضطراب و افسردگی است.

2-  نداشتن زمانی برای "ریلکسیشن"


اضطراب، تأثیر تراکمی دارد، چنانچه فرد نتواند به طور منظم نگرانی ها و غصه های خود را تخلیه کند، نمی تواند به آسانی از پس این موقعیت برآید. لذا همواره باید فرصتی را برای "ریلکسیشن" به طور صحیح ایجاد کند.
برای کاهش میزان استرس و پایین آوردن سطح هرمون "کورتیزول"، می توان 5 روز در هفته، روزی 20 دقیقه به تمرین تنفس پرداخت.

3-  دشواری در تصمیم گیری

دشواری در تصمیم گیری می تواند از بارزترین نشانه های فروپاشی عصبی باشد. در این وضعیت فرد در کارهای خود تمرکز ندارد، دچار شک درونی است و پیوسته در مورد توانایی انجام پیش پا افتاده ترین کارها شک دارد.
در چنین حالتی باید به جای پذیرفتن این شک ها، به دنبال راه حل های مناسب و یافتن راهی برای آسان تر کردن زندگی بود. طبیعی است که در این مرحله بهتر است از دیگران کمک بگیرید.

4-  تنهایی و انزوای اجتماعی


عدم برخورداری از پشتوانه اجتماعی و پذیرش تنهایی، فرد را در معرض افسردگی و استرس دائم و بدبینی نسبت به همه چیز قرار می دهد. لذا گریزی از ورود به اجتماع و پیوستن به محیط اطراف نیست.

5-  بی خوابی


اختلالات خواب یکی از نشانه های افسردگی و استرس است. بدن در هنگام خواب، به سوخت و ساز هرمون های استرس و تنش می پردازد لذا بی خوابی باعث تشدید استرس در طول روز می شود.
به این ترتیب نگرانی بابت بی خوابی باعث تشدید افسردگی می شود. بنابراین باید به دنبال راه های برای برخورداری از خواب روزانه مناسب بود.
به نظر می رسد که ورزش منظم روزانه به کاهش مشکلات و اختلالات بی خوابی و بدخوابی کمک می کند. توجه به بهداشت فیزیکی یکی از مؤثرترین راه های بهبود سلامت ذهن و کاهش استرس دائم است.


6-  حمله های هراس و ترس دائم


اضطراب چنانچه درمان نشود، باعث بروز حمله های هراس و ترس و خطر دائم می شود بنابراین باید بتوان احساسات درونی را کنترل کرده و حمله های هراس را مهار نمود.
وقتی که دچار اضطراب می شویم، دی اکسید کربن شریانی بیشتری دفع می کنیم این امر باعث بروز استرس بالینی ناشی از افزایش میزان اسید اوریک خون از میزان طبیعی آن می شود. این حالت، در اصطلاح "آلکالوز تنفسی" نامیده می شود. تمرین های تنفسی تمام این فاکتورها را به حالت طبیعی برمی گرداند و باعث کاهش عوارض ترس می شود.


7-  رفتار اشتباه با خود


به عنوان مثال ما می دانیم که قند زیاد برای بدن خطر دارد اما مقدار زیادی از آن مصرف می کنیم؛ این کار باعث افزایش خطر استرس و افسردگی می شود؛ بعضی وقت ها نیز افراد برای حل مشکلاتشان به سراغ مشروب می روند، این کار ممکن است مشکل را به طور موقت حل کند، اما در عمل و به طور کلی برای تأثیرات منفی بر سلامت بدن دارد.
بنابراین باید با در پیش گرفتن رژیم غذایی مناسب و سالم، به سلامت روانی خود کمک کرده و علائم استرس و افسردگی را کاهش دهیم.


8-  از دست دادن احساس اهمیت و توان نوآوری


تسلیم شدن در برابر افسردگی باعث کاهش اعتماد به نفس شده و به فرد اجازه نمی دهد کارها را به طور مناسب و طبیعی انجام دهد.
کار کردن خوب و جدی، مستلزم شرایط مناسب است و معیارهای روشنی دارد. باید با صرف نظر از دشواری انجام کار، سطح اشتباهات را شناخت و شکست نپذیرفت.

208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها