هاشمی طبا: حزب واقعی نداریم

هاشمی طبا: حزب واقعی نداریم
پنج‌شنبه 21 ارديبهشت 1396 - 00:38

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من اصولا تحزب و حزب ها را که یک امر رایج در دمکراسی های دنیاست یک حرکت قاطع مشخص و معلوم نمی دانم.

العالم - ایران

مصطفی هاشمی طباء در گفتگو با جوانان در شبکه سه سیما با بیان اینکه در این احزاب تصمیم گیری ها توسط افراد خاصی انجام می شود افزود: در کشور ما حزب به آن معنا و خط کشی مشخص و معینی نداریم، احزاب حسب حال گروهها شکل می گیرند و بعنوان تشکل اعلام موجودیت می کنند برخی هم ثبت کرده اند اما فراگیر نیست.
وی گفت: جامعه باید آنقدر عاقل باشد که تسلیم تفکرات لحظه ای گروهی بدون هویت نشوند، قاطبه جوانان ما هم آنقدر عاقل هستند که خود را در بند این گروهها نکنند.
هاشمی طباء افزود: اگر بخواهیم احزاب تشکیل شوند با شکل خاص،احزاب معمولا ریشه های قدیمی دارند، باید هسته ها تشکیل شوند و پایگاه بزنند و شفاف فعالیت کنند، اینها در جریان گذشت زمان استحاله می شوند و شکل خود را پیدا می کنند.
وی گفت: این مسائل بسادگی قابل حل نیست به ویژه در کشور ما که  مرکز ترانزیت مواد مخدر و سایر چیزها است و توطئه های بین المللی هم به آن دامن می زند درعین حال فضاهای مجازی زمینه های بدی را فراهم می کند.
هاشمی طباء افزود: بسیاری از جوانان ما دچار بیکاری هستند، ایران باید به یک کارگاه بزرگ برای حفظ ایران و درجه بعد برای تولید، اصلاح کشاورزی و برای توریسم واشتغال کامل به حرکت درآید.
وی گفت: حداقل دو سوم این مسائل مربوط به بیکاری است، اگر بیکاری حل شود مشکلات بسیار سبک می شود، باید اقدامات انتظامی بیشتری انجام، مرزها کنترل و برخوردها شدیدشود زمینه های قاچاق هم باید از بین برود، بسیاری از کسانی که به قاچاق مواد مخدر دست می زنند از روی ناچاری است، یک عده هم عامل هستند که باید برخورد شود.
هاشمی طباء افزود: اول مسئله ازدواج یک مسئله فرهنگی است، تا مسئله مسکن را مطرح می کنیم مسئله ازدواج منتفی می شود، در جامعه موضوع ازدواج را خیلی به این مسائل ربط می دهند، فضای فرهنگی کشور باید به گونه ای باشد که ازدواج با حداقل ها بتواند انجام شود دولت باید امکانات شغل را فراهم کند، افراد شغل و درآمد داشته باشند و دولت هم تسهیلات وام مسکن یا بصورت اجاره به شرط تملیک مسکن فراهم کند.
وی گفت: الان در شهرکهای اطراف قیمت مسکن طوری است که با وام هایی که داده می شود امکان آن با کمی آورده سپرده گذاران قابل انجام است، دولت تولید مسکن باید بکند و آن را به بازار مسکن بسپارد.
هاشمی طباء افزود: صرف اشتغال مفید نیست اشتغالی مفید است که بازده داشته و سازنده باشد و فرد شاغل را رشد دهد آنچه که در آسیب شناسی ایران رسیده ام اول حفظ ایران است، بحث حفظ آبها، خاک  و آسیب هایی که زیستگاه ایران در حال سقوط است، اگر برنامه ای تهیه شد توسط وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سایر سازمانها انجام شود اشتغال ایجاد می کند، مدرنیزه کردن کشاروزی و توجه به منابع کلی اشتغال ایجاد می کند.
وی به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در این اقتصاد که بند بند آن نقشه راه می خواهد، باید جزئیات آن از تولید و صادرات مشخص شود، تولیدات با کیفیت صادراتی مطرح شده هر تولیدی مطرح نشده است هر تولیدی که قالب تهیه برای فروش باشد اگر کلیت نداشته باشد فروش نمی رود ولی کشاورزی و صنعت مواردی است که در حقیقت اشتغال کمی به دلیل مکانیزاسیون و اتوماسیون کم است، الان سه میلیون بیکار دارید که سالی یک میلیون هم به آن اضافه می شود لذا باید گردشگری را توسعه دهیم چاره رفع بیکاری در کشور ما علاوه بر کشاورزی، صنعت، خدمات عمدتا گردشگری اشتغال پایدار ایجاد می کند، با استخدام کردن یک عده ای کاری بدست آنها بدهیم به هر حال نیاز وجود دارد زمینه در کشور زیاد است.
هاشمی طباء افزود: کاهش تورم به معنای نداشتن تورم نیست، شدت تورم کم می شود تورم از 18 مثلا به 9 رسیده است به هر حال کاهش تورم داشته باشیم به هر حال قدرت خرید مردم به نوعی کم می شود اما کمتر کم می شود که سیستم های جبرانی دارد، در این موارد باید تدبیر اقتصادی مردم بکنند یعنی چه چیزی تورم کمتری دارد به دنبال آن بروند و الا در بازار چیزی که تورم دارد به دنبال آن بروند اقتصاد خانوار صدمه می بیند، همه به دنبال گوشت قرمز بروند قیمت به دلیل تقاضا بالا می رود، باید مصرف را متنوع کنند تا تورم تشدید نشود.
وی گفت: برخی فکر می کنند اگر امنیت شغلی از طرف کارفرما با مقررات و پیچیدگی ها و قدرت مقرراتی انجام شود این ایمنی شغل را بالا می برد درحالی که برعکس است خیلی از کارفرینان کارگاه کوچک می گویند ما کسی را استخدام نمی کنیم چراکه دچار مشکل می شود اگر نوعی شناوری در جامعه باشد کارفرمایان راحت هستند که چه کسی را انتخاب کنند و افراد بیکار احتمالا در جای دیگری مشغول کار می شوند و این یک دلبستگی ایجاد می کند.
هاشمی طباء افزود: در بسیاری از کارگاه های صنایع دستی اصفهان به دلیل مشکلات قانونی از گرفتن شاگرد خودداری  می کنند و این موجب شده که هنر آنها هم به نسل بعدی منتقل نشود، باید تفاهم بین کارآفرین و کارگر باشد و این شیوه بهتر از شیوه های رایج قانونی است.
وی گفت: در معرض سوالات قرار بگیریم مشکل جواب دادن است الان مسئولان ما می توانند از طریق ایمیل و پیامک و سایت های موجود جواب بدهند، جوانان می توانند مشکلات خود را در میان بگذارند ما مشکل ارتباطی نداریم مشکل آن است که بعد از برقراری ارتباطات توان پاسخگویی به جوانان است این مشکلات می تواند مشکلات خاص شخصی باشد که قابل حل نیست یا مشکلات عمومی است اما باید بدانیم دولت همه مسائل را نمی تواند حل کند دولت باید خود را از زیر بار فشار کنونی رها کند، وزیر نفت بارها گفت که هر ماه برای پرداخت یارانه عزا می گیریم این وزیر چگونه به مسائل دیگر می تواند فکر کند.
هاشمی طباء افزود: تامین حقوق کارمندان دولت و برخی بازنشستگان در پایان ماه سخت و امکانات دولت طوری شده است که طرح های نیمه تمام زیادی روی زمین است دولت باید سبک بال تر حرکت کند.
وی گفت: کلمات در شکل خود حروف است از این حروف می شود استنباط های مختلفی کرد به همین دلیل اختلافات سیاسی بروز می کندباید عاقلانه عمل کنیم انعطاف های عاقلانه داشته باشیم همانطور که رهبری فرمودند نرمش قهرمانانه، در هر مورد باید با دقت با علم و اندیشه وتفکر هر سه مورد انتخاب و پافشاری کرد، اینها باید با مصداق خاصی سنجیده شود وگرنه سخنرانی در مورد اینها خیلی راهگشا نیست، مورد به مورد باید این سه اصل را جاری کنیم.
هاشمی طباء افزود: تزریق اعتماد به نفس جالب است، اعتماد به نفس امر تدریجی است که از تربیت انسان بر می آید و در مقاطع مختلف در درس خواندن و امتحانات در ورزش این اعتماد به نفس پیدا می شود به ویژه تربیت بدنی و ورزش در جوانان که بتوانند با حریفان مواجه شوند و احساس کنند می توانند با اعتماد به نفس مشکلات را حل کنند این از ارکان تربیت جوانان است آنچه که در آموزش و پرورش کم داریم همین آموزشها است وگرنه اگر جوانی اعتماد به نفس نداشته باشد باید کارشناسان و روانشناسان با آن مواجه شوند تا او بتواند اعتماد به نفس داشته باشد اعتماد به نفس لحظه ای نیست که دولت اراده کند و جوانان اعتماد به نفس داشته باشند البته مقداری هم ذاتی است، برخی از آدم ها اعتماد به نفس دارند و برخی هم ندارند.
وی گفت: متاسفانه کشاورزی در وضعیتی است که در برخی نقاط کشور دچار اضمحلال شده است، در برخی مناطق به دلیل شیوه کشت نامناسب خود کشاورزی موجب نابودی کشاورزی شده است در برخی مناطق حفر چاه ها و عمق بالا آب شور شده است و این آب قابلیت آبیاری درخت و محصولات کشاورزی را ندارد لذا کشاورزی ما به شدت در خطر است نه تنها نمی توانیم توسعه دهیم در برخی مناطق مثل شمال اراضی کشاورزی ویلا سازی می شود، انتظار توسعه کشاورزی هنگامی است که کشاورزی اصلاح شود.
هاشمی طباء افزود: نام وزارتخانه جهاد کشاورزی است اما جهادگری در آن نیست جهادگری به مفهوم مدرن شدن حفظ منابع آب است باید کشاورزی با نگاه جهادی اصلاح شود، باید در درون آن عمل کشاورزی باشد و بتواند سرزمین ما را نجات دهد در غیر اینصورت یک سرزمین برهوت و خاکستری خواهیم داشت.
نامزده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواستار الگوسازی و تعریفی روشن از سبک زندگی ایرانی و اسلامی شد و افزود:هم اکنون تعریف روشنی از این واژه وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه هایش در مورد اشتغالزایی در مناطق مرزی هم گفت:حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از الاینده های زیست محیطی به ویژه درمناطق نفت خیز اولویت اصلی باید باشد در عین حال توسعه گردشگری، ایجاد زیرساختهای مورد نیاز، توسعه کشاورزی پایدار و صنایع از دیگر ظرفیتهایی است که باید در مناطق مرزی مورد توجه قرار گیرد.
هاشمی طبا که در برنامه زنده تلویزیونی به سوالات جوانان پاسخ می گفت در پاسخ به پرسشی در مورد رویکردش در زمینه مبارزه با فسادهای سازمان یافته در کشور گفت: برخورد با فسادهای سازمان یافته مستلزم اقدامات اطلاعاتی است البته به شرطی که سازمانهای پیگیری کننده از سلامت لازم برخوردار باشند.
وی افزود: مشکل اصلی در زمینه مبارزه با فساد مبارزه با نوعی فساد توافقی است که به شدت در جامعه گسترش یافته وطبیعی است که در این موارد قوه قضاییه هم چندان اثرگذار نمی تواند باشد و لذا گسترش فرهنگ مقابله با فساد در جامعه نقش تاثیرگذاری در مبارزه با این شیوه از مفسده می تواند داشته باشد.
وی توجه به مراکز تحقیق و توسعه را رویکرد اصلی خود در دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود:باید با نگاه کاربردی به محصول مراکز پژوهشی انگیزش مناسب در پژوهشگران ایجاد کرد و به بودجه مراکز تحقیقاتی که در حال حاضر فقط پاسخگوی پرداخت حقوق شاغلین انها است توجه جدی شود.
وی افزود: تاکنون حمایتهایی که از فعالیتهای پژوهشی شده است شاهد دستاوردهای بزرگی در بخشهای هسته ای، نانوتکنولوژی، بیو شیمی، و صنایع دفاعی بوده ایم و لذا اگر دستاوردهای پژوهشی تبدیل به محصول اقتصادی شود قادر به ایجاد میلیونها میلیون سود اقتصادی برای کشور شود.
هاشمی طباء توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی را نقشه راه اقتصاد ایران توصیف کرد و افزود: این سیاستها بسته کاملی است که سیاستهای ناظر بر تولید رقابتی صادرات گرا و بخشهای خدماتی است و در این راستا باید به تولید با کیفیت و دارای مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی توجه جدی شود و تحقق اهداف این سیاستها مستلزم یک برنامه ده ساله است.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص دیدگاهش در مورد توسعه دانشگاهها گفت: تمامی رشته های علوم انسانی، اسلامی فنی و مهندسی و پزشکی نیاز جامعه است ضمن اینکه درس خوانده به مفهوم عرضه افراد دارای مدرک تحصیلی به بازار کار نیست و هدف از توسعه دانشگاهها ارتقای سطح علمی جامعه است و لزوما مدرک تحصیلی نمی تواند به کارمنتهی شود.
وی افزود:حل مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مستلزم رونق اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی، بهبود فضای کسب و کار و  اصلاح نظام بانکی است.
او بکارگیری افراد امین در پست های حساس را لازمه مقابله با رانت های اطلاعاتی در دولت دانست و تاکید کرد:دستگاه های اطلاعاتی می توانند با رصد سرنخ ها از درز اطلاعات و تصمیم گیری های حساس که زمینه ساز رانت اقتصادی می شود جلوگیری کنند ضمن اینکه در این بخش کار فرهنگی بسیار می تواند اثرگذار باشد.
وی در خاتمه گفتگوی خود با جوانان گفت: اینکه وعده داده شود دولت اینکار یا فلان کار را می کند یک تصور نادرست است چراکه کار اصلی باید توسط مردم انجام شود و دولت فقط با سیاستگذاری های صحیح می تواند زمینه را برای ارتقای ثروت ملی، افزایش ارزش افزوده و تولید ناخالص ملی مهیا و تلاش کند تا با کار جهادی کشور به کارگاه بزرگ کارآفرینی  تبدیل شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها