آلمان به ترکیه دوهفته مهلت داد

آلمان به ترکیه دوهفته مهلت داد
يکشنبه 7 خرداد 1396 - 01:23

آلمان در موضوع اختلافات با ترکیه بر سر دیدار نمایندگان پارلمان این کشور از پایگاه هوایی اینجرلیک، دو هفته به ترکیه مهلت داد.

العالم – اروپا

به نوشته بخش فارسی پایگاه اینترنتی دویچه وله، دولت آلمان در نظر دارد دو هفته به ترکیه فرصت دهد و در صورتی که طی این دو هفته مجوزی برای دیدار نمایندگان مجلس آلمان بوندس تاگ از پایگاه هوایی اینجرلیک در خاک ترکیه صادر نشود، آلمان درباره خارج کردن هواپیماهایش از این پایگاه تصمیم گیری خواهد کرد.

به گزارش هفته نامه آلمانی اشپیگل مقامات عالیرتبه در وزارت امور خارجه و دفاع آلمان عصر روز جمعه (5 خرداد / 26 مه) به نمایندگان بوندستاگ خبر دادند که طی این دوهفته گفتوگوهایی با مقامات ترکیه در این باره انجام خواهد شد و پس از پایان این مهلت تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

گفته می شود وزارت دفاع و امور خارجه آلمان و همچنین دفتر صدراعظم آلمان امیدی به یافتن راه حلی برای برطرف کردن اختلافات با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ندارند.

گفتگوی 20 دقیقهای آنگلا مرکل و اردوغان در حاشیه نشست ناتو نیز بدون هیچ دستاوردی به پایان رسید. مرکل و اردوغان در این گفتگو تنها نظرهای متفاوت خود را بیان داشتند و هیچ راه حلی برای برطرف کردن اختلافات مطرح نشد.

عصر جمعه (5 خرداد / 26 مه) دو نفر از مقامات عالیرتبه وزارت دفاع آلمان به نمایندگان مجلس آلمان خبر دادند که آنها می توانند از پایگاه هوایی ترکیه در قونیه دیدار کنند. سربازان نیروی هوایی آلمان در پایگاه هوایی ترکیه در قونیه مستقرند و از هواپیماهای آواکس ناتو مراقبت می کنند.

حدود 260 نظامی آلمانی و شماری از هواپیماهای این کشور نیز در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر هستند که در همکاری با ناتو و ائتلاف بین المللی ضد گروه تروریستی داعش در عملیات تجسسی و سوخت رسانی به جنگنده های نیروهای ائتلاف مشارکت دارند.

ترکیه سال گذشته در واکنش به مصوبۀ پارلمان آلمان در تایید نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی، مانع بازدید شماری از نمایندگان مجلس فدرال آلمان از پایگاه هوایی اینجرلیک شده بود.

مهلت دو هفته ای آلمان به ترکیه، فرصتی است برای ترکیه تا یک بار دیگر سیاست تنش زای خود با آلمان را کاهش دهد. این فرصت در حالی است که قبل از نشست اخیر ناتو، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اعلام کرده بود اگر ترکیه اجازه دیدار نمایندگان مجلس آلمان (بوندس تاگ) از پایگاه هوایی اینجرلیک را ندهد، نظامیان و همچنین هواپیماهای آلمان از ترکیه خارج خواهند شد.

ماههاست ترکیه اجازه ورود نمایندگان پارلمان آلمان به ترکیه را برای دیدار از پایگاه هوایی اینجرلیک نمی دهد. دولت ترکیه هر بار دلیلی برای این امر می آورد. آخرین دلیل دولت ترکیه این بود که آلمان به کودتاگران ترکیه پناهندگی سیاسی داده است.

آلمان حدود دو هفته است که در برابر مخالفتهای ترکیه در این باره مقاومت کرده و پایگاهی را در اردن برای انتقال سربازان و هواپیماهای خود از اینجرلیک به آنجا زیر نظر دارد. آلمان به شدت میکوشد رابطه با ترکیه که عضو ناتو است تیره نشود و سربازان این کشور همچنان در ترکیه باقی بمانند.

اما تاکنون ترکیه بارها اعلام کرده که هیچ نگرانی با خروج نیروهای آلمان از این کشور ندارد. اردوغان پیشتر در سخنانی در این باره گفته بود در چنین شرایطی میتوان به طور دوستانه از یکدیگر خداحافظی کرد.

اپوزیسیون آلمان از دادن مهلت بیشتر به ترکیه ناراضی است. خانم آگنیتسکا بروگ، کارشناس دفاعی حزب سبزهای آلمان در این باره گفت، دولت با این اقدامات در مقابل تحریکات ترکیه فقط خود را مسخره کرده است

پربیننده ترین خبرها