در آستانه سفر هيات ايراني به بغداد اعلام شد:

اخراج منافقين قبل ازخروج آمريکاييها ازعراق

اخراج منافقين قبل ازخروج آمريکاييها ازعراق
چهارشنبه 15 تير 1390 - 02:45

سفير عراق در تهران در آستانه سفر معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران به عراق، از تلاش کشورش مبني بر اخراج گروهک تروريستي منافقين طي سال جاري ميلادي و قبل از خروج نظاميان آمريکايي از اين کشور خبر داد.

"محمد مجيد الشيخ" سه شنبه شب در گفت وگو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: فعاليت گروهک تروريستي منافقين درعراق پيش از سقوط صدام حسين ديکتاتور معدوم شکل گرفت اما پس از سقوط رژيم صدام، دولت عراق تصميم گرفت اين گروهک تروريستي را اخراج کند زيرا ما نمي خواهيم هيچ چيز روابطمان با ايران را تحت الشعاع قرار دهد.

وي با بيان اين که دولت عراق تصميم گرفته است به حضور گروهک تروريستي منافقين در خاک خود پايان دهد؛ افزود: در حال حاضر پيشنهادي در دست بررسي است که بر اساس آن کميته اي متشکل از طرف ايراني، عراقي و سازمان صليب سرخ بين المللي، محلي غير از عراق براي اين گروهک در نظر بگيرد زيرا اين گروهک ضد ملت عراق و ايران فعاليت کرده است.

محمد مجید الشيخ گفت: به دليل جناياتي که گروهک تروريستي منافقين عليه ملت عراق مرتکب شده است؛ نمي توان حضور آن را در عراق پذيرفت به همين دليل بايد آنان از عراق اخراج شوند.

سفير عراق در تهران تصريح کرد: ما با اتحاديه اروپا در اين زمينه گفت و گو کرده ايم و در حال بررسي راه حلي براي خروج گروهک تروريستي منافقين از عراق پيش از خروج نيروهاي آمريکايي از اين کشور هستيم.

بر اساس توافقنامه امنيتي بغداد و واشنگتن در سال 2008 ميلادي ، نيروهاي آمريكايي تا 31 دسامبر( 10 دي ) سال جاري ميلادي بايد خاك اين كشور را ترك كنند.

وي گفت: زمين هايي که اردوگاه اشرف در آن واقع شده متعلق به ملت عراق و مردم آن منطقه است و مردم منطقه از حضور گروهک تروريستي منافقين ناخرسند هستند.

محمد مجیدالشيخ همچنين افزود: دولت عراق هرگز اجازه نمي دهد که اين گروهک تروريستي اقدامي عليه ايران انجام دهد.

عراق خواستارگسترش روابط همه جانبه با ايران

سفير عراق در تهران با تاکيد بر اهميت سفر محمد رضا رحيمي معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران که قرار است امروز (چهارشنبه) در راس يک هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي صورت گيرد؛ خاطر نشان کرد:عراق به دنبال گسترش و تقويت روابط با ايران است.

محمد مجید الشيخ اظهار داشت: سفر معاون اول رييس جمهوري به عراق براي دو کشور از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و ممکن است مقدمه سفر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران باشد.

وي گفت: در اين سفر ، کميته هاي عالي مشترک ميان دو کشور که رياست طرف ايراني آن را رحيمي و طرف عراقي آن را نوري مالکي نخست وزير اين کشور بر عهده دارد؛ فعال خواهد شد.

سفير عراق در تهران تصريح کرد: نشست کميته هاي عالي ميان دو کشور همزمان با کنفرانسي اقتصادي که در عراق برگزار خواهد شد؛ آغاز مي شود و حدود 200 نفر از بازرگانان ايراني و عراق در آن مشارکت و نيز يادداشت هاي تفاهمي با يکديگر امضا خواهند کرد.

بررسي اجراي خط لوله گاز ايران براي اتصال به اروپا


محمد مجید الشيخ تاکيد کرد: قصد داريم موضوع خط لوله گازي که ايران ، عراق ، سوريه و اروپا را به يکديگر پيوند مي دهد؛ مورد بررسي قرار دهيم و انتظار مي رود هشت يا ده يادداشت تفاهم ميان دو کشور به امضا برسد.

وي افزود: معاون رييس جمهور ايران را در اين سفر شماري از وزيران و هيات عالي رتبه همراهمي خواهند کرد و اين در حالي است که پيش از سفر اين هيات يک هيات بلندپايه تجاري ايراني به عراق عزيمت کرده است.

سفير عراق در ايران اين سفر را در جهت توسعه روابط دو کشور نه فقط در عرصه اقتصادي بلکه در عرصه سياسي نيز بسيار مهم دانست زيرا روابط دو کشور در زمينه هاي مختلف از جمله اقتصادي و سياسي در حال گسترش است.

پيش بيني افزايش يک ميلياردي صادرات ايران به عراق
 وي با بيان اين که صادرات ايران به عراق در سال 2010 بالغ بر شش ميليارد دلار بود ، پيش بيني کرد که اين مقدار در سال جاري به هفت ميليارد دلار افزايش يابد.

سفير عراق در ايران گفت: صادرات ايران به عراق به ويژه به منطقه کردستان، مرکز و جنوب اين کشور روندي رو به فزوني دارد.

درخواست افزايش واردات انرژي برق از ايران


محمد مجیدالشيخ در ادامه اظهار اميدواري کرد که عراق ميزان بيشتري از انرژي برق را از ايران وارد کند و واردات 700 مگاواتي کنوني به 900 مگاوات افزايش يابد.

وي گفت: احتمال دارد که اين موضوع در ديدار مسوولان عراقي با معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران مطرح شود.

سفیر عراق در تهران با قدرداني از اقدام ايران در

پربیننده ترین خبرها