امضاي شش سند همکاري بين ايران و عراق

امضاي شش سند همکاري بين ايران و عراق
چهارشنبه 15 تير 1390 - 13:14

شش سند گسترش همکاريها بين تهران و بغداد با حضور محمدرضا رحيمي معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران و نوري مالکي نخست وزير عراق به امضاي وزيران دو کشور رسيد.

  به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه العالم با امضاي اين اسناد ، همکاريهاي فرهنگي ، دانشگاهي ، فناوري ارتباطات ، پزشکي و دارو بين دو کشور گسترش مي يابد.
رحيمي و مالکي پس از امضاي اين اسناد در نشست خبري مشترک بر عزم جدي تهران بغداد براي گسترش روابط دو جانبه در همه زمينه ها تاکيد کردند.
معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران روابط دو کشور دوست، برادر ايران و عراق را در سطح عالي ارزيابي کرد و گفت : درصدديم که اين همکاريها و ارتباطات را ارتقا دهيم.
رحيمي گفت سفر هيات عالي رتبه ايران به عراق، پيام صلح و دوستي براي همه کشورهاي اسلامي است و ما آمادگي داريم که با کشور عرا ق در طرح هاي مشترک با ساير کشورها مشارکت کنيم.
معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران سطح هيات همراه را عالي توصيف کرد و گفت: مصوبات اين سفر به منزله مصوبه هيات وزيران محسوب مي شود و نيازي به تاييد و يا مصوبه ديگر ندارد.
وي يادآور شد از هر اقدامي که ما را در تعميق روابط با عراق يک گام به جلو ببرد ، استقبال مي کنيم.
نوري مالکي نخست وزير عراق هم افق آينده همکاريهاي ايران و عراق را روشن توصيف کرد و گفت : زيرساختهاي عراق به علت جنگ ها و درگيريهاي گذشته ويران شده است و نيازمند به حضور ايران در بازسازي کشورمان هستيم.
مالکي با اشاره به جنگ تحميلي صدام عليه ايران گفت : رژيم فاسد صدام با اين جنگ روابط برادري بين دو کشور را تيره کرد و ما امروز آماده ايم تا اين کوتاهي را جبران کنيم.
نخست وزير عراق در پاسخ به سوالي در خصوص برنامه هاي دولت عراق براي افزايش شمار زائران ايراني گفت : امروز به حمدالله با استقرار امنيت در کشور در جهتي حرکت مي کنيم که بتوانيم امکانات و خدمات خود را براي پذيرايي از زائران افزايش دهيم و در اين زمينه ، اقدامات گسترده اي براي احداث هتل و فرودگاه در شهرهاي زيارتي آغاز شده است.
مالکي گفت : از هم اکنون به سرمايه گذاران ايراني خوش آمد مي گوييم و آماده هر نوع سرمايه گذاري هستيم چرا که معتقديم گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران به عنوان کشوري بزرگ در همسايگي ما ، بر ثبات سياسي و اقتصادي عراق اثر مثبت مي گذارد.

وي همچنين در زمينه پديده ريزگردها در عراق گفت : اين مشکل مرتبط به عراق نمي شود و بايد با عزم همه کشورهاي منطقه ، اين مشکل را برطرف کنيم. معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران در ادامه سفر خود به عراق ، قرار است امروز با جمعي از نمايندگان مجلس ، ‌وزير امور خارجه ، رييس جمهوري عراق و ابراهيم جعفري ديدار و گفتگو کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها