عربستان درمقابل انقلاب های عربی

عربستان درمقابل انقلاب های عربی
چهارشنبه 15 تير 1390 - 15:35

مخالفت و نارضايتي مردم انقلابي در کشورهاي تونس ، يمن و مصر با حاکمان عربستان در ماههاي اخير به بحران تازه اي عليه رژيم سعودي تبديل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم روزنامه القدس العربی روز چهارشنبه با درج مقاله ای ضمن اشاره به این مطلب نوشت : این روزها میزان نارضایتی از دولت عربستان در تونس ، مصر و یمن زیاد است .
در مصر و یمن نارضایتی از ریاض فقط از زبان شخصیت های سیاسی و احزاب بیان می شود ؛ ولی در تونس مقامات دولتی از جمله نخست وزیر نارضایتی خود از عربستان را علنا اعلام می کنند.
مصاحبه دو روز پیش الباجی قائد السبسی با القدس العربی واقعیتی تلخی را نشان می دهد ؛ السبسی می گوید که با مقام های عربستانی درباره تحویل دادن زین العابدین بن علی رئیس جمهوری سابق تونس برای محاکمه وی تماس گرفت ؛ ولی آنها به هیچ وجه جوابی به وی ندادند. مسئولان رژیم سعودی حتی جواب پیام های تبریک السبسی را که در مناسبت های مختلف برای آنها می فرستد ، نمی دهند .
اگر در روابط بین الملل نارضایتی و خشم یک کشور از کشوری دیگر مجاز باشد این تونس است که باید از عربستان ناراضی و خشمگین باشد زیرا ریاض به مردی پناه داده است که مردم تونس حق دارند وی را به اتهام همه اقداماتش محاکمه کنند.
اگر دولت تونس را نادیده بگیریم خود مردم این کشور به هیچ وجه نمی توانند قبول کنند که عربستان چرا باید به فردی مانند زین العابدین بن علی پناه دهد .
اگر مقامات عربستانی کمی به خود زحمت می دانند و نظرات خودشان را درباره پناه دادن به زین العابدین بن علی بیان می کردند ، چه بسا السبسی و مردم تونس نظرات آنها را می پذیرفتند ؛ ولی تکبر مقامات عربستانی باعث نارضایتی مقام ها و مردم تونس از دولت ریاض شده است .   
با وجود حمایت عربستان از حسنی مبارک تا آخرین لحظه بقای وی در قدرت و فشارهایش برای جلوگیری از محاکمه وی نه عصام شرف نخست وزیر مصر و نه هیچیک از وزرای دولت وی همانند السبسی از عملکرد عربستان ابراز نارضایتی نکردند ؛ ولی سیاستمداران مصری شدیدتر از السبسی به عربستان حمله کردند .
مجدی حسین رئیس حزب کار مصر دو روز پیش گفت : عربستان به شورای عالی نظامی مصر فشار می آورد و خواسته هایی را مانند "عدم عادی سازی روابط قاهره و تهران  " مطرح می کند و تهدید به اخراج اتباع مصری از خاک خود می کند و از شورای عالی نظامی نیز خواسته است که مانع محاکمه حسنی مبارک شود و در این کار نیز موفق بوده است .
مجدی حسین می افزاید : مردم مصر مخالف گدایی شورای عالی نظامی از رژیم های منطقه خلیج (فارس) هستند .
نارضایتی مردم یمن از عربستان هم از زمان آغاز انقلاب تاکنون همچنان ادامه دارد و روز به روز شدیدتر می شود .
جوانان معترض یمنی شدیدا معتقدن که عربستان برای از بین بردن انقلاب مسالمت آمیز یمن با آمریکایی ها همکاری تنگاتنگ دارد .
جوانان یمنی می گویند که عربستان به همین راحتی نخواهد پذیرفت که مردمی را در همسایگی خود ببیند که حاکمشان را سرنگون کردند حاکمی که به همگان قبولانده بود که تنها دریچه اطمینان در برابر القاعده و افراطیون مسلح در شبه جزیره عربستان است . برای همین مردم یمن در تظاهرات خود شعار عدم دخالت عربستان در امور داخلی و آینده کشورشان شدند.

پربیننده ترین خبرها