«بازی خطرناک» عربستان در حضور ایران و ترکیه

«بازی خطرناک» عربستان در حضور ایران و ترکیه
شنبه 27 خرداد 1396 - 00:03

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس با بررسی بحران کنونی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نوشت: عربستان بازی خطرناکی را با قطر آغاز کرده است و خطر افزایش تنش در عربستان تا حد زیادی وجود دارد.

العالم - عربستان
دیوید گراندر نویسنده مقاله در این باره نوشت: بازی خطرناکی که برای گسترش قدرت در منطقه خلیج فارس در جریان است و محاصره کشور ثروتمند و بلندپرواز قطر توسط عربستان و همپیمانانش در اقدامی خصمانه و با هدف توقف سیاست های آن کشور، زنگ خطرهایی را در سراسر جهان به صدا درآورده است.
گراندر می نویسد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حمایت از عربستانی ها، اقدام به انتشار پیام هایی در شبکه اجتماعی تویتر می کند. زیرا وی ظاهرا بر این باور است که اقدام عربستان باعث وارد آمدن ضربات سهمگینی بر افراطی گری جهادی می شود.
این نویسنده انگلیسی می افزاید: به نظر می رسد در نشست ماه گذشته سران کشورهای عربی و اسلامی با ترامپ در ریاض که طی آن، امریکا صدها میلیارد دلار قرارداد با عربستان در زمینه های تجاری، سرمایه گذاری و تسلیحات امضا و آنها را به رهبری "جهاد اردوگاه سنی ها" علیه "ایران شیعه" امضا کرد باعث تحریک عربستان علیه قطر شد.
وی افزود: از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان جانشین ولیعهد در عربستان و پس از روی کار آمدن ملک سلمان بن عبدالعزیز در سال 2015 عربستان، چاله بزرگی برای خودش حفر کرده است.
نویسنده می افزاید: عربستان خشمگین است. زیرا قطر با ایران به عنوان رقیب سرسخت عربستان در زمینه سلطه بر منطقه رابطه دارد. طرح این اتهام آسان است و با توجه به دشمنی ترامپ با ایران، در زمان مناسبی مطرح شده است. اما نمی توان آن را خطرناک ترین اتهام دانست. زیرا عمان و تا حدودی کویت نیز روابط و تماس های خوبی با ایران دارند.
به نوشته فایننشال تایمز، عربستان در قطب کاملا مخالف با بهار عربی قرار دارد. به طوری که عربستان، مخالفان نظام آل سعود در داخل را سرکوب کرده و میلیاردها دلار به شهروندانش به عنوان رشوه پرداخته است. همچنین به حمایت از همپیمانانش در خارج از کشور می پردازد که از آن جمله می توان به عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر اشاره کرد که به ریاست جمهوری این کشور رسید. ریاض همچنین گروه اخوان المسلمین را ممنوع اعلام کرده است. اما بی درنگ این کمک ها و حمایت ها کم رنگ شد.
نویسنده در ادامه به طور مفصل درباره کاهش قیمت نفت و برنامه های بلند پروازانه محمد بن سلمان، حجم حقوق کارکنان و هزینه ها در مقایسه با کل بودجه و وابستگی اقتصاد بخش خصوصی به حمایت دولت ریاض سخن گفته می نویسد: کاهش این حجم یعنی کاهش مصرف؛ امری که محمد بن سلمان آن را تصور نمی کرد.
نویسنده در ادامه به گرفتار شدن عربستان در جنگ یمن اشاره می کند و می گوید محمد بن سلمان نه تنها می خواست به حوثی ها، درس کوتاهی بدهد بلکه می خواست به ایران و همپیمانانش در سوریه پیام هایی را منتقل کند.
گراندر خاطرنشان می کند: بیش از دو سال از جنگ علیه یمن گذشته است و قوی ترین کشور عربی، تاکنون نتوانسته است با وجود حجم فراوان تسلیحات خریداری شده از آمریکا، فقیرترین کشور عربی را شکست دهد.
به گفته گراندر، محمد بن سلمان که فاقد تجربه سیاسی است نه تنها می خواهد بینی قطر را به خاک بمالد بلکه ماه گذشته تهدید کرد جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند.
این نویسنده انگلیسی در پایان خاطرنشان می کند با توجه به این تحولات، احتمال فراوانی را برای حوادثی فراهم می کند که ممکن است به افزایش تنش از طریق درگیری مستقیم میان عربستان و ایران یا رویارویی غیرمستیم آنها از طریق متحدانشان در منطقه بینجامد یا اقدام ترکیه به عنوان یک عضو ناتو در ارسال نیروهایش برای کمک به قطر به تنش و درگیری بینجامد.
216

پربیننده ترین خبرها