افزایش تولید و مصرف انواع مواد مخدر در جهان

افزایش تولید و مصرف انواع مواد مخدر در جهان
جمعه 2 تير 1396 - 14:17

اداره مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته وابسته به سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با انتشار گزارشی از افزایش میزان تولید و مصرف کوکائین و تریاک در جهان، توسعه مواد مخدر صنعتی و افزایش مرگ و میرهای ناشی از مصرف این مواد ابراز نگرانی کرد و هشدار داد بازار جهانی تولید مواد مخدر هر سال رونق و تنوع بیشتری پیدا می کند.

العالم - اروپا

این اداره که مقر آن در وین پایتخت اتریش است در گزارش سالانه خود درباره تولید و مصرف مواد مخدر در جهان، وضع تولید و مصرف همه مواد مخدر طبیعی یا صنعتی را مرور کرده و گرایشهای نگران کننده موجود را به خصوص در رابطه با داروهای مخدر صنعتی برجسته کرده است.

آلدو لاله-دموز معاون مدیر اجرایی و رئیس بخش عملیات اداره مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته هشدار داد : " آنچه بیش از هر چیز بدیهی و مایه نگرانی است این است که بازار مواد مخدر صنعتی در جهان هیچگاه این اندازه وسیع و پیچیده نبوده است. در این میان میزان تولید و مصرف مواد سنتی موجود در بازار که  همانند آمفتامین ، مواد روانگردان جدید و داروهای شبه افیونی اثرات تحریکی دارند به سرعت در حال افزایش است. "

علاوه بر این، میزان تولید جهانی تریاک در سال گذشته میلادی نسبت به سال 2015 بیش از سی درصد افزایش یافت. کارشناسان اداره مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته یکی از علل اصلی این مسئله را بهبود و افزایش بازدهی کشت خشخاش در افغانستان تحت تاثیر شرایط آب و هوایی مساعد می دانند. در سال گذشته میلادی 6.380 تن تریاک در جهان تولید شد که باز هم نسبت به اوج تولید آن در سال 2014 حدود بیست درصد کمتر است و به مقدار میانگین پنج سال گذشته نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از نیویورک، طبق گزارش هشدار دهنده اداره مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته، گرایش در بازار جهانی تولید، قاچاق و مصرف کوکائین نیز صعودی است . کشت گیاه کوکا که مدتها رو به کاهش بود، در فاصله سالهای 2013 تا 2015 روند صعودی خود را به ویژه در کلمبیا که اصلی ترین تولید کننده کوکائین در جهان است از سر گرفت.

به نظر می رسد میزان مصرف این ماده مخدر در اروپا نیز همانند آمریکا در حال افزایش است چرا که تجزیه فاضلابهای برخی از شهرهای بزرگ اروپا حاکی از آن است که میزان مصرف کوکائین در این شهرها در فاصله سالهای 2011 تا 2016 حدود سی درصد افزایش یافته است.

پربیننده ترین خبرها