آمريکا به فروش تسليحات به مصر ادامه مي دهد

آمريکا به فروش تسليحات به مصر ادامه مي دهد
شنبه 18 تير 1390 - 15:19

سازمان همکاري هاي دفاعي آمريکا اعلام کرد که قصد دارد ، 125 تانک از نوع " M1A1 " به مصر بفروشد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه العالم در صورت تحويل اين محموله به ارتش اين کشور اين نخستين فروش تسليحاتي امريکا به مصر پس از سقوط نظام حسني مبارک خواهد بود.
براساس اين گزارش ايالات متحده امريکا اعلام کرده است، علي رغم حوادث سياسي که در مصر جريان دارد ، تغيير عملکرد سياسي هيئت حاکمه اين کشور و احتمال تداوم اين تغيير در آينده، همچنان به فروش تسليحاتي خود به مصر ادامه مي‌دهد و به معاهدات تسليحاتي که از زمان حسني مبارک، رئيس جمهوري سابق ميان قاهره و واشنگتن منعقد شده بوده، پايبند است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي ايلاف به نقل از روزنامه جروزالم پست، سازمان همکاري‌هاي دفاعي امريکا، وابسته به پنتاگون، روز جمعه هشتم ژوئيه در نامه‌اي موضوع تصميم براي ادامه فروش  تسليحات به مصر را به اطلاع کنگره امريکا رسانده است.
در صورت تاييد اعضاي کنگره امريکا، پيش‌بيني مي‌شود اين رقم به يک هزار تا 1300 تانک نيز برسد.
بنا به گزارش ارائه شده به کنگره امريکا ، 125 تانک در وهله نخست صادر مي شود که عمليات مونتاژ آن در خاک مصر صورت خواهد گرفت.
همچنين قرار است در چارچوب همين فروش تسليحاتي، اسلحه‌هاي M256 و مسلسل‌هاي M2.50 و 7.62 ميليمتري نيز به ارتش مصر تحويل داده شود.
سفر تعدادي از کارشناسان آمريکايي به مصر و ديدار متقابل کارشناسان مصري از آمريکا براي آموزش بکارگيري سلاح هاي جديد ، از جمله بخش هاي قرارداد فروش تسليحات جديد آمريکايي به قاهره است.
پنتاگون همچنين قصد دارد در چارچوب اين توافق‌نامه که از قبل امضا شده، به حمايت‌هاي لجستيکي خود از مصر ادامه دهد.
پنتاگون در نامه خود به کنگره همچنين آورده است : اين تجهيزات ظرف 30 روز پس از تصويب در کنگره به ارتش مصر تحويل داده خواهد شد. ارسال اين تجهيزات به کشور دوست و متحد امريکا، مصر بسيار مهم است و مي‌تواند ضمن بهبود وضعيت امنيتي اين کشور باعث تقويت امنيت امريکا نيز شود. همچنين به ثبات سياسي و رشد اقتصادي مصر به عنوان يک متحد استراتژيک براي امريکا نيز کمک خواهد کرد.
پنتاگون هدف ديگر ارسال اين تانک‌ها به مصر را تقويت توان نظامي ارتش اين کشور در برابر هر گونه حمله نظامي احتمالي دانسته و تاکيد کرده است که اين تانک‌ها که از مدرن‌ترين و پيشرفته‌ترين تانک‌هاي نظامي دنيا محسوب مي‌شوند باعث ارتقا و توان نظامي ارتش مصر و به روز شدن سيستم تدافعي آن مي‌شود.
اين در حالي است که رژيم اسرائيل ضمن مخالفت با تحويل اين جنگ‌افزارها به مصر اعلام کرد که ممکن است فروش اين تجهيزات باعث تهديد امنيت ملي اسرائيل شود.
تلاويو مي‌گويد که توافق‌نامه همکاري نظامي مصر و امريکا که سالانه به بيش از 3/1 ميليارد دلار مي‌رسد در زمان امضاي توافق‌نامه صلح کمپ‌ديويد ميان قاهره و تلاويو در سال 1979 امضا شده و با سرنگوني نظام مبارک و عدم آگاهي از آينده سياسي مصر صحيح نيست که اين کمک‌هاي نظامي همچنان در اختيار ارتش مصر قرار بگيرد.
به ويژه اين که انتخابات مصر نيز نزديک است و احتمال دارد در پي اين انتخابات جرياني در اين کشور قدرت را در دست بگيرد که بخواهد مجددا مصر را به کشوري متخاصم با اسرائيل تبديل کند. به ويژه اين که تمامي پيش‌بيني‌ها و آمار نشان مي‌دهند که احتمال پيروزي حزب اخوان المسلمين در اين انتخابات بالا است و همه مي‌دانند که اين حزب تا چه اندازه با اسرائيل دشمني دارد.
بيني گانتز، رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي نيز گفته است که فروش اين تجهيزات نظامي به مصر وضعيت مديريت تسليحاتي اسرائيل را به هم مي‌زند و فشارهاي ناشي از آن باعث مي‌شود تا اسرائيل نيز به توسعه توان نظامي خود اقدام کند در حالي که در زمان حاضر اسرائيل نمي‌تواند فکري براي خريد تسليحاتي خارج از برنامه داشته باشد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها