ايران و ترکيه مخالف دخالتهاي خارجي درسوريه

ايران و ترکيه مخالف دخالتهاي خارجي درسوريه
دوشنبه 20 تير 1390 - 14:01

يک تحليلگر و کارشناس سياسي بر لزوم هماهنگي و رايزني ايران و ترکيه درباره تحولات منطقه خصوصا سوريه تأکيد کرد و گفت: ايران و ترکيه حامي مطالبات مردم سوريه و مخالف دخالت هاي خارجي در اين کشور هستند.

حسين رويوران دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم گفت: حمايت ايران و ترکيه که از نظام دموکراتيک و حکومت مبتني بر آراي مردم برخوردار هستند؛ از مطالبات ملل منطقه خاورميانه و شمال آفريقا امري عادي است.

وي با اشاره به سفر ديروز (يکشنبه) وزير امورخارجه ترکيه به تهران تصريح کرد: اين نخستين سفر احمد داود اوغلو پس از انتخابات پارلماني اين کشور به ايران است و نشان مي دهد که ترکيه متمايل به گسترش روابط و هماهنگي با ايران درباره تحولات منطقه است.
 
رويوران افزود: غربي ها در امور سوريه ، يمن ، بحرين و ليبي دخالت مي کنند و اين درحالي است که رژيم هاي حاکم خاورميانه در اين برهه از تاريخ بايد حامي مطالبات مردم و مانع دخالت بيگانگان شوند.

این تحليلگر و کارشناس سياسي اظهار داشت: بيگانگان مي خواهند ملل منطقه را از حق تعيين سرنوشت خود محروم کنند.

رويوران گفت: ايران و ترکيه به روش مذاکره مشترک با رژيم هاي حاکم و منع دخالت غرب در امور کشورهاي منطقه از مطالبات مردم حمايت مي کنند.

وي افزود: تلاش ايران و ترکيه براي حل بحران منطقه به اين دليل که تهران و آنکارا بخشي از تاريخ اجتماعي و سياسي خاورميانه هستند ، امري عادي است ولي دخالت غرب در منطقه غير قابل توجيه و غير عادي است.

رويوران تصريح کرد: ايران و ترکيه دو بازيگر منطقه اي قدرتمند و حامي مطالبات مردم سوريه هستند.

اين تحليلگر سياسي افزود: سوريه مي تواند با اتکا به خود با کمترين هزينه اصلاحات را اجرا کند اما طرح غرب براي ايجاد اصلاحات در سوريه با اهداف سودجويانه و دخالت در امور داخلي اين کشور صورت مي گيرد.

رويوران گفت: هماهنگي ايران و ترکيه مي تواند نقطه عطف مهمي براي حل بحران سوريه باشد.حمايت ايران از حقوق ملل منطقه ناشي از اصول و اعتقاد ديني اين کشور است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها