برگزاري همايش بزرگ اقتصادي دربغداد؛

گام بلند ايران براي کمک به شکوفايي عراق

گام بلند ايران براي کمک به شکوفايي عراق
دوشنبه 20 تير 1390 - 14:21

دبيرکميته توسعه همکاري هاي اقتصادي ايران و عراق ، همايش اقتصادي دو کشور در بغداد را در نوع خود " کم نظير" دانست و تاکيد کرد که اين همايش نشان داد ايران همواره در کنار عراق ايستاده است تا در جايگاه خود در سطح منطقه و جهان قرار گيرد.

"حسن کاظمي قمي" روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم، گفت که پيام اول برگزاري اين همايش تاکيدي است بر اينکه " اوضاع امنيتي عراق نسبتا خوب است و دولت و ملت عراق با رهنمودهاي مراجع ديني توانسته اند بر مشکلات امنيتي فايق آيند.

وي خاطرنشان کرد: برگزاري اين همايش در بغداد حاکي است که دولت عراق توانسته است به " موفقيتي بزرگ " دست يابد.

همايش بزرگ اقتصادي ايران و عراق با حضور بيش از 400 کارشناس اقتصادي ايران و عراق  و همزمان با سفر اخير يک هيات رسمي بلندپايه اقتصادي ـ سياسي ايران به رياست " محمد رضا رحيمي" معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران به عراق در بغداد برگزار شد.

در اين همايش دو بخش خصوصي و دولتي ايران و عراق موضوعات مورد علاقه را بررسي کردند و يازده کميته اختصاصي از جمله در زمينه هاي نفت و پتروشيمي ، مسکن ، صنعت، انرژي برق ، سدسازي ، کشاورزي با توجه به اولويت هاي برنامه توسعه عراق تشکيل شد.

کاظمي قمي گفت: پيام دوم اين همايش اين است که جمهوري اسلامي ايران درمراحل بعد از سقوط رژيم صدام و رويارويي با بحران امنيتي درهمه زمينه ها درکنار عراق ايستاده و امروز آماده کمک به اين کشور در زمينه رشد و توسته اقتصادي است.

وي ، حضور ايران را براي توسعه و پيشرفت عراق "حضوري مثبت" دانست و به تمايل گسترده دو کشور و شرکت هاي اقتصادي ايراني براي ساختن عراق و سرمايه گذاري در اين کشور تاکيد کرد.

سفير سابق ايران در عراق اظهار داشت: در زمينه برق، 4 شرکت ايراني آماده فراهم کردن نزديک به 6 هزار مگاوات برق براي عراق هستند و در بخش نفت شرکت هاي ايراني آمادگي خود را براي ساخت پالايشگاه و مجتمع هاي پتروشيمي و بازسازي صنعت نفت عراق که در سه دهه گذشته بخاطر جنگ هاي رژيم سابق عراق آسيب ديده، اعلام کرده است.

کاظمي قمي تصريح کرد: در زمينه صنعت، بخش خصوصي ايران اعلام کرده است که آماده بازسازي کارخانه سيمان و ساخت کارخانه جديد سيمان ، کارخانه فولاد و کارخانه هاي توليد مواد غذايي است.

دبيرکميته توسعه همکاري هاي اقتصادي ايران و عراق ، خاطرنشان کرد: اگرچه اقتصادي ملي عراق برمبناي نفت است اما در زمينه کشاوري شرکت هاي ايراني آمادگي خود را براي ايجاد مناطق کشاورزي و متحول کردن بخش کشاورزي در عراق اعلام کرده اند.

وي با بيان اينکه برخي توافقات اوليه بين تهران و بغداد براي اجرايي شدن نياز به پيگيري هاي زيادي دارد، گفت که شرکت هاي ايراني بايد براي کار درعراق در چارچوب سرمايه گذاري فعال شوند.

کاظمي قمي با بيان اينکه اين همايش اقتصادي و سرمايه گذاري مورد اهتمام طرف عراقي قرار گرفته است، افزود: با "سالم الاعرجي" رييس کميته سرمايه گذاري ملي عراق توافق شده است که همه موافقتنامه هاي بين ايران و عراق در اختيار " نوري المالکي " نخست وزير عراق قرار گيرد.

سفير سابق ايران در عراق با بيان اينکه " اقتصاد عراق در حال شکوفايي است" ، تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران که در گذشته براي تشکيل نظام سياسي و پايان دادن به بحران امنيتي در عراق کمک هاي زيادي کرده است امروز نيز قصد دارد به کمک دولت و ملت عراق در زمينه هاي صنعتي و توسعه بشتابد.

وي ، عراق امروز را " عرصه درگيري منافع خارجي و منافع ملي " دانست و خاطرنشان کرد: اگر بخواهيم صادقانه نگاه کنيم ، نزديکي و مطابقت زيادي بين منافع ملت هاي ايران و عراق وجود دارد و سياست هميشگي ايران از ابتدا کمک به ايجاد عراقي توسعه يافته، پيشرفته، امن و آزاد از سيطره اشغالگران بوده است.

کاظمي قمي با تاکيد به اين که "اشغال عراق به نفع ملت اين کشور و ملت هاي منطقه نيست"، گفت: در عراق ، شيعيان ، اهل تسنن، کردها و ترکمن ها زندگي مي کنند و حمايت ايران از روند سياسي در عراق به معناي اين است که ايران از ورود همه مردم عراق در روند سياسي حمايت مي کند.

دبيرکميته توسعه همکاري هاي اقتصادي ايران و عراق، افزود: اتهاماتي که به ايران زده مي شود مبني بر اينکه با يک گروه معيني از مردم عراق تعامل و همکاري مي کند، دروغ است و کساني اين ادعاها را مطرح مي کنند که خود متهم اصلي طايفه گري هستند.

وي تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران از زمان پيروزي انقلاب و حتي در جريان جنگ تحميلي رژيم صدام عليه ايران از مردم عراق حمايت کرده و حتي بيش از دو ميليون عراقي در دوران جنگ در داخل خاک ايران زندگي مي کردند.

پربیننده ترین خبرها