هشدار سیاستمدار یمنی در مورد دخالت‌های عربستان و آمریکا

می‌خواهند انقلاب ما را مصادره کنند

می‌خواهند انقلاب ما را مصادره کنند
سه شنبه 21 تير 1390 - 06:50

معاون دبيرکل حزب دمکرات يمن تاکيد کرد كه آمريکا و عربستان با مداخله در امور داخلي يمن تلاش مي کنند تا انقلاب مردمي اين کشور به ثمر نرسد.

"عبد السلام الفقيه" در مصاحبه با شبکه خبري العالم گفت: آمريکا از "علي عبدالله صالح" ديکتاتور يمن و رژيم او حمايت و طرح هايي را به نفع عربستان در يمن اجرا مي کند.

وي افزود: ظاهر شدن علي عبدالله صالح در تلويزيون، پيام آمريکا و عربستان براي اعمال فشار بر مخالفان در داخل يمن و ناکام گذاشتن شور انقلابي مردم است. 

الفقيه با بیان اینکه کميته ويژه اي به رياست وليعهد عربستان پرونده داخلي يمن را مديريت مي کند و اين كميته پرونده را از دولت آمريکا تحويل گرفته است، زيرا واشنگتن با رژيم يمن فقط براساس برنامه هاي خاص خود در زمينه مبارزه با شبكه القاعده تعامل مي کند و در رابطه با اوضاع داخلي يمن، براساس آنچه که اين کميته ويژه پيشنهاد مي کند، برخورد مي‌کند، اظهار داشت: اين کميته انقلاب يمن را هدف قرار داده اما به هدف خود نرسيده است زيرا جوانان هوشيارتر هستند و از اين طرح ها به خوبي باخبرند.

وي با انتقاد از احزاب زير مجموعه تشکل موسوم به "ديدار مشترک" يمن گفت: اين تشکل به علت روابط منطقه اي خود، ديدگاه روشني براي اداره کشور ارائه نكرده است.

گفتنی است مقامات سعودی و آمریکایی در تلاش هستند تا با مطرح کردن احزاب دیدار مشترک به عنوان نماینده مردم معترض یمنی، توافقنامه‌ای را با آنها امضا کرده و به این ترتیب رژیم این کشور و سیاست‌های آن را از این طریق پی بگیرد.

معاون دبيرکل حزب دمکرات يمن در ادامه درباره تشکيل شوراي انتقالي و انتقال قدرت در اين کشور تصريح كرد: رژيم علي عبدالله صالح به محض حضور مردم در خيابانها و اقدام سران حزب ملي حاکم در امضاي طرح شوراي همکاري خليج فارس درباره اوضاع يمن عملا سقوط کرد و وي از کشور خارج شده و ظاهر شدن دوباره او چيزي را تغيير نمي دهد.

وي درباره سفر فرستاده رئيس جمهور آمريکا و ديدارش با عبدالله صالح در عربستان  هم گفت: در سخنان مقامات آمريکا و اقدامات ديپلماتيک اين کشور درباره يمن نوعي عقب نشيني وجود دارد زيرا آنها که از عبدالله صالح مي خواستند هر چه سريعتر قدرت را منتقل کند، اکنون با او ديدار و گفتگو مي‌کنند و اين برنامه هاي عربستان است و آمريکايي ها خواسته عربستان را پياده مي کنند.

وي افزود: عربستان عملا از سال 1978 ميلادي بر يمن حکومت مي کند و لابي سعودي عرصه سياسي يمن را در کنترل دارد و برخي احزاب مخالف از طريق عناصر خود که در ميادين و خيابانها ياس و نااميدي به راه مي اندازند؛ به آنها کمک کرده اند.

این مخالف سیاسی رژیم عبدالله صالح در ادامه گفت‌وگوی خود با شبکه خبری العالم تاکید کرد اين اقدامات در چارچوب معامله سياسي براي تغيير اوضاع يمن صورت مي گيرد و از مهم ترين شرط‌هايي که عربستان بر احزاب مخالف تحميل کرده است، پايان دادن به تحصن‌ها است تا اوضاع سياسي براي اجراي برنامه آنها و بازگشت به وضعيت قبل از انقلاب فراهم شود.

الفقیه در پایان با بیان سیاست اصلی آل سعود در یمن گفت: عربستان قصد دارد تا فردي جايگزين عبدالله صالح شود اما به شرط اينکه از نظر سياسي و فکري تابع سعودي‌ها باشد و برنامه‌ها و دستورات آن‌ها را اجرا و با مذهب زيدي در يمن مبارزه کند.

پربیننده ترین خبرها