گفتگوي ملي؛ تولد مرحله جديد درسوريه

گفتگوي ملي؛ تولد مرحله جديد درسوريه
سه شنبه 21 تير 1390 - 18:42

عضو کميته رايزني هاي مقدماتي براي گفت و گوي ملي در سوريه، شروع گفت وگوهاي ملي در اين کشور را تولد مرحله تازه و تاريخي براي سوريه عنوان کرد که ايجاد دولتي جديد و نوپا حاصل اين فرايند خواهند بود.

جورج جبور سه شنبه در گفت و گو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: گفت و گوي ملي در سوريه ، مرحله اي تاريخي است که با ورود کشور به اين مرحله مساله اصلاح قانون اساسي و اصلاح ماده هشت اين قانون مطرح خواهد شد.

وي گفت: ماده هشت قانون اساسي نمي تواند بستر قانوني حکومت در کشور قرار گيرد و اگر اين ماده حذف نشود قانون انتخابات و قانون احزاب معني خود را از دست مي دهند.

عضو کميته رايزني هاي مقدماتي براي گفت و گوي ملي در سوريه، افزود : دستاورد رايزني هاي مقدماتي به طور کلي مثبت بود به طوري که طي آن بر ضرورت آزادي همه زندانيان سياسي بازداشت شده به سبب حوادث اخير تاکيد شد که اميدواريم که اين خواسته به سرعت برآورده شود زيرا آزادي آنان بستر مناسب براي گفت و گويي سودمندتر را فراهم مي آورد.

جبور درباره حاصل نشست رايزني هاي مقدماتي براي گفت و گوي ملي گفت: حاصل اين نشست در قالب سفارش هايي بود که با برگزاري نشست بزرگ گفت و گوي ملي به تصميمات و مصوبات تبديل خواهد شد.

وي تصريح کرد: هنوز موعد برگزاري نشست گفت و گوي ملي مشخص نشده است اما اين به آن معني نيست که اجراي دستاوردهاي نشست رايزني مقدماتي به صورت مستقيم امکان پذير نباشد.

عضو کميته رايزني هاي مقدماتي براي گفت و گوي ملي در سوريه در باره فرايند آزادي بازداشت شدگان حوادث اخير گفت: اين موضوع نيازمند برگزاري کنفرانس در اين خصوص نيست بلکه اتخاذ چنين تصميماتي در حيطه تصميمات و اختيارات مقام عالي سياسي است.

وي افزود: رييس جمهور مي تواند با اتخاذ چنين تصميماتي فضا را بهبود بخشد تا رايزني هاي مقدماتي و نشست گفت و گوي ملي پس از آن در بستري مناسب برگزار شود و شمار بيشتري از سوري هايي که مشارکت در نشست رايزني هاي مقدماتي را رد کردند ، در آن شرکت کنند.

جبورشروع جديدي براي سوريه در زمينه تشکيل دولتي جديد به دنبال برگزاري نشست هاي گفت وگو پيش بيني کرد و گفت: در تاريخ معاصر سوريه هيچ گاه به اندازه اي که در جلسه اول رايزني هاي مقدماتي از دولت و حکومت انتقاد شد ، انتقاد نشده بود آن هم در حالي که رييس هيات گفت و گوي ملي که معاون رييس جمهور است در آن جلسه شرکت داشت.

وي افزود: ما گام بسيار خوبي را براي گفت و گويي دموکراتيک و به منظور بستر سازي براي اجراي دموکراسي در کشور آغاز کرده ايم. 

پربیننده ترین خبرها