محکومیت اقدام یونسکو در باره قدس

محکومیت اقدام یونسکو در باره قدس
پنج‌شنبه 23 تير 1390 - 08:14

کنفرانس ناظران بر امور فلسطيني ها در کشورهاي عربي اقدام يونسکو مبني بر معرفي بيت المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي را به شدت محکوم کرد.

 اين کنفرانس به مدت چهار روز در مقر اتحاديه عرب در قاهره برگزار شد .

در بیانیه پایانی کنفرانس تأکيد شد: معرفي بيت المقدس در پايگاه اينترنتي يونسکو به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي برخلاف قوانين و قطعنامه هاي بين المللي درباره بيت المقدس از جمله قطعنامه شماره 10/15 تاريخ 20/07/2004 مجمع عمومي سازمان ملل مستند به رأي مشورتي ديوان عدالت بين المللي لاهه مبني بر اشغالي بودن بيت المقدس به عنوان بخشي از خاک فلسطين مي باشد.
اين کنفرانس از کشورهاي عربي و دبيرخانه اتحاديه عرب خواست اين موضوع مهم را پيگيري کرده و جهت الغاي آن تلاش کنند.
کنفرانس ناظران برامور فلسطيني ها در کشورهاي عربي همچنين پيشنهاد کرد دبيرکل اتحاديه عرب با ارسال نامه به دبيرکل سازمان ملل و مديرکل يونسکو موضوع خطرناک بودن اقدام يونسکو و مغايرت آن با قطعنامه هاي بين المللي را به وي گوشزد کرده و بر لزوم لغو سريع آن تاکيد کنند.
اين نشست همچنين بار ديگر از کميته قدس درخواست کرده است به منظور اتخاذ تصميمات لازم براي مقابله با طرح هاي صهيونيست ها جهت يهودي سازي بيت المقدس، نشست فوري برگزار کند.
همچنين از کشورهاي عربي مي خواهد تا در چارچوب کميته ميراث جهاني وابسته به يونسکو براي مقابله با طرح هاي رژيم صهيونيستي در زمينه حفريات جاري در منطقه باب المغاربه با يکديگر هماهنگي کنند.
کنفرانس مذکور از کشورهاي عربي خواست تا خواهر خواندگي پايتخت هايشان با بيت المقدس به عنوان پايتخت کشور مستقل فلسطين را اعلام کرده و سازمان هاي دولتي و غير دولتي فعال در زمينه هاي آموزشي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و بهداشتي با نهادها و سازمان هاي تخصصي بيت المقدس پيمان خواهر خواندگي امضا کنند تا بدين وسيله ارائه کمک به شهر بيت المقدس و ساکنان و نهادهاي آن تضمين شود.
اين کنفرانس از دبيرخانه اتحاديه عرب مي خواهد به بررسي امکان اقامه دعوي در دادگاههاي تخصصي داخلي و بين المللي براي پيگرد قانوني رژيم صهيونيستي به علت نقض قوانين قطعنامه هاي مربوط به بيت المقدس و ساکنان و مقدسات اين شهر ادامه دهند.
کنفرانس مذکور در ادامه بيانيه اش اقدامات رژيم صهيونيستي در زمينه اجراي اين طرح شوم و نقض قوانين و مقررات بين المللي و توافق نامه سال 1949 ژنو و همچنين تجاوزات خطرناک و مستمر اين رژيم به بيت المقدس و مقدسات مسيحي و اسلامي آن را به شدت محکوم کرده است.
در بيانيه پاياني اين کنفرانس آمده است: مسأله آوارگان فلسطيني جوهر قضيه فلسطين است و حل آن پايه تحقق صلح عادلانه و فراگير براساس قطعنامه شماره 194 و جلوگيري از پرداختن به آن براساس راه حل هايي برخلاف قطعنامه مذکور اساس تحقق صلح عادلانه و فراگير به شمار مي آيد.
اين کنفرانس همچنين بر مخالفت با درخواست هاي رژيم صهيونيستي و برخي از طرف هاي بين المللي مبني بر به رسميت شناختن آن به عنوان "کشور يهودي" تأکيد و اعلام کرد: هدف از اين امر لغو حق بازگشت و اعطاي غرامت به آوارگان فلسطيني و پاکسازي نژادي عليه فلسطيني هاي سرزمين هاي اشغالي سال 1948 و مقابله با اين درخواست هاست.
اين کنفرانس از ناظران خواسته است تا از مواضع کشورهاي عربي عضو در نشست هاي کميته هاي مشورتي آنروا مبني بر مخالفت با تغيير نام آن از آژانس کمک ها و اشتغال آوارگان فلسطيني به آژانس سازمان ملل براي آوارگان فلسطيني حمايت کنند. زيرا اين امر برخلاف قطعنامه شماره 302 سال 1949 سازمان ملل مبني بر تشکيل آنروا مي باشد.
کنفرانس مذکور همچنين از کشورهاي کمک کننده درخواست کرده است به تعهداتشان در زمينه بودجه آنروا، تأمين سرمايه لازم براي آن و ضرورت رفع کسري به وجود آمده در بودجه سال 2010 - 2011 اين نهاد عمل کنند تا بدين وسيله زمينه اجراي برنامه هاي اين آژانس براساس بودجه هاي تعيين شده فراهم شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها