رییس مجلس قانون‌گذاری فلسطین:

آشتی ملی کاغذ پاره‌ای بیش نیست

آشتی ملی کاغذ پاره‌ای بیش نیست
يکشنبه 9 مرداد 1390 - 05:15

عزيز الدويک رئيس مجلس قانون‌گذاري فلسطين مي‌گويد آشتي ملي صورت گرفته ميان فتح و حماس کاغذ پاره‌اي بيش نيست و نمي‌توان اميدوار بود که در شرايط فعلي در اين مورد به نتيجه‌‌اي رسيد.

به گزارش پابگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، الدویک که در گفت‌وگویی مشروح با شبکه خبری الجزیره سخن می‌گفت به مسایل مهم فلسطین چه در داخل و چه در خارج از سرزمین‌های فلسطینی اشاره کرد. به گفته الدویک آشتی ملی طرف های فلسطینی اکنون در وضعیتی قرار دارد که من نام آنرا "تپه" می گذارم. ما هنوز موفق به خروج از مرحله کنونی برای انتخاب نخست وزیر توافقی نشده ایم و آشتی ملی هنوز در حد یک پاره کاغذ است که باید به مرحله اجرا برسد، اما تاکنون تنها برخی ابعاد مربوط به جنگ رسانه ای به مرحله اجرا درآمده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، الدویک در پاسخ به این سوال که مانع اصلی تحقق آشتی ملی فلسطین چه فرد یا افرادی هستند؛ گفت: من نمی خواهم وارد این مساله شوم که چه کسی مانع از اجرای آشتی ملی شده است، اما به نظر من، آشتی ملی یک توافق است و نه تعیین شرط و شروط.

وی در پاسخ به این سوال که برخی او را مسول به بن‌بست رساندن آشتی ملی به دلیل مخالفت با نخست‌وزیری سلام فیاض هم با اشاره به این موضوع که من نباید به این سوال پاسخ دهم و شخصا با هیچ کسی مخالف نیستم و کسی را هم تایید نمی کنم، گفت: اما حرف من این است که این توافقنامه مبتنی بر تفاهم است و نه تعیین شرط و شروط و در نتیجه مشروط کردن آشتی ملی به پذیرش یک شخص، بر روند آشتی ملی تاثیر منفی می گذارد.

واقعیت این است که اصل مساله همیشه باقی می ماند؛ حتی اگر افراد از بین بروند. از سوی دیگر، اصرار بر روی یک شخص، ظلم در حق ملت فلسطین است که طرف انتخابگر و صاحب حق رای است. علاوه بر این، پافشاری بر روی یک گزینه، به خود آن شخص نیز ضربه می زند و وجود دیگر شخصیت های برجسته و سرآمد را نادیده می گیرد.

رئیس پارلمان فلسطین در ادامه ضمن امیدواری برای به نتیجه رسیدن این توافق و تشکیل دولت فلسطینی هم گفت: من امید زیادی به تلاش های طرف های ترک و مصری و غیره دارم و خواهان ایفای نقش مقامات مصری در این زمینه به منظور پیشبرد امور به سمت تحقق آشتی ملی و روشن کردن امور در حضور دیگر گروه هاست؛ چرا که توافق آشتی ملی مبتنی بر تفاهم است، اما تعیین شرط و شروط کاملا مغایر این مساله است و تا حد زیادی اصل تفاهم را ملغی می کند.

الدویک در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد رفتن پرونده تشکیل کشور مستقل فلسطینی در ماه سپتامبر به مجمع عمومی سازمان ملل و موضع حماس در این مورد هم گفت: ما معتقدیم که هر گونه موفقیت دیپلماتیک و غیره برای ملت فلسطین، موفقیتی برای آرمان ملی به شمار می رود و در عین حال، ما موافق هر گونه تحول مثبت به نفع ملت فلسطین هستیم؛ به ویژه زمانی که قدرت های بزرگ بین المللی از آرمان و ملت فلسطین و حتی کشور فلسطین حمایت می کنند.

ما علاقه زیادی به این مساله داریم، اما از دو بعد اصلی به این مساله نگاه می کنیم: نخست "واقعیت سیاسی"، به طوری که همگان می دانند وتوی آمریکا مانع اصلی بر سر راه فلسطینیان در شورای امنیت سازمان ملل است.

دوم؛ لزوم توافق و حمایت گروه های مختلف فلسطینی از این مساله و توجه به آراء و دیدگاه های آنها در این زمینه است و این مساله جز در سایه تحقق آشتی ممکن نخواهد شد؛ چرا که تحقق آشتی ملی به معنای وحدت ملت فلسطین است و وحدت ملت فلسطین به منزله تقویت و تحکیم موضع مرجع تصمیم گیری فلسطینی است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها