احضار دهها عضو حماس در کرانه باختري

سرنوشت آشتي ملي فلسطين در ابهام

 سرنوشت آشتي ملي فلسطين در ابهام
يکشنبه 16 مرداد 1390 - 11:34

رام الله ( العالم)- جنبش حماس از احضار دهها نفر از اعضاي اين جنبش توسط سرويس هاي امنيتي تشکيلات خودگردان فلسطين در شهر الخليل واقع در کرانه باختري براي بازجويي از آن ها خبر داد و تاکيد کرد که ادامه بازداشت ها ممکن است به پايان آشتي فلسطيني بيانجامد.

عبد الجبار الفقهاء، نماينده حماس در شوراي قانونگذاري فلسطين ، يکشنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: باور ما اين بود که اگر فتح براي دستيابي به آشتي و مشارکت واقعي اهداف صادقانه داشته باشد بايد پرونده بازداشت هاي سياسي به عنوان مقدمه اي براي بحث درباره پرونده هاي ديگر پايان يابد. 

اين در حالي است که انتظار نمي رود ديدار فردای فتح و حماس در قاهره نتيجه اي در باره حل مسايل اصلي فيما بين در پي داشته باشد ، زيرا آن دو درباره ابتدايي ترين مساله مطرح در طرح آشتي ملی يعني تشکیل دولت - به دليل اختلاف درباره نخست وزير -  اختلاف دارند.

در همين حال احمد عساف ، سخنگوي جنبش فتح به شبکه العالم گفت: اميدواريم که برادران جنبش حماس منافع عالي ملي را بر منافع ديگر ترجيح دهند و بتوانيم در ديدار فردا همه پرونده هاي فيما بين را تعيين تکليف کنيم.

تحليلگران هشدار داده اند که با توجه به مسایل موجود ممکن است ديدارهاي دو جنبش به ديدارهاي صوري تبديل شود که هدف از آن تنها القاي باز بودن درهاي آشتي به ذهن مردم ناراضي از اختلافات دو جنبش باشد.

حلمي الاعرج، نويسنده و تحليلگر سياسي فلسطين ، درگفت و گو با العالم هدف از اين ديدارها را تبليغاتي دانست تا بدين وسيله مردم فلسطين، گروه ها، نهادها و اتحاديه هاي مردمي و ملي تصور کنند که آشتي ميان طرفين در حال اجراست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها