به دنبال آزادي اسراي فلسطيني؛

فتح وحماس بسوي آشتی گام برداشتند

فتح وحماس بسوي آشتی گام برداشتند
دوشنبه 2 آبان 1390 - 14:01

رام الله (العالم)ـ به دنبال آزادي اسراي فلسطيني از زندان هاي رژيم صهيونيستي، جنبش هاي فتح و حماس تحت تاثير همدلي ايجاد شده ناشي از اين رويداد، حرکت به سمت آشتي ملي و اجراي توافقنامه خود در قاهره در ماه "مي" گذشته را آغاز کردند.

به گزارش دوشنبه خبرنگار شبکه خبري العالم از رام الله، هر دو جنبش فتح و حماس از هرگونه اقدام براي پيشبرد آشتی و توافق بر سر برگزاري انتخابات قانونگذاري استقبال کردند.

خبرها از قاهره حاکي از آن است که به زودي ديداري ميان رهبران فتح و حماس برگزار خواهد شد.

جنبش فتح بارديگر اجراي انتخابات سراسري را در ماه ژانويه آينده براي خروج از تنگناي موجود و آغاز دوره جديد تحت عنوان منافع فلسطيني مشترک مطرح کرد.

نبيل شعث عضو کميته مرکزي جنبش فتح در گفت وگو با العالم تاکيد کرد که انتخابات راه حل نيست بلکه تلاشي براي جلوگيري از هدر رفتن فرصت ها و استفاده بهينه از موقعيت دولت موقت است تا وقتي که امکان تشکيل حکومتي دايمي و منتخب از سوي مردم فلسطين فراهم شود.

جنبش حماس ديدگاه ديگري دارد و سخنش از آشتی مرتبط به حل و فصل پرونده هاي مورد اختلاف از جمله پرونده انتخابات است نه برگزاري انتخابات جديد زيرا اين جنبش در انتخابات گذشته بيشترين آراي فلسطينيان را به دست آورد.

عبدالجابر الفقها عضو جنبش حماس در مجلس قانون گذاري فلسطين در گفت وگو با العالم با بيان اينکه انتخابات بخشي از توافقنامه آشتی و يکي از پرونده هاي مصالحه است، بر لزوم اجراي همه پرونده هاي مورد اختلاف تاکيد کرد.

اختلافات سياسي مشخصا در خصوص روابط با رژيم اشغالگر همواره بر صحنه فلسطين تاثيرگذاشته است اما بن بست اصلي در مذاکرات کنوني مربوط به پرونده باقيمانده در دست فلسطيني ها يعني همان پرونده مصالحه ملي است.

پربیننده ترین خبرها