سلطانیه: گزارش آمانو غیرحرفه ای و سیاسی است

سلطانیه: گزارش آمانو غیرحرفه ای و سیاسی است
سه شنبه 17 آبان 1390 - 19:55

نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي، گزارش مديرکل آژانس را غيرحرفه اي و سياسي دانست.

"علی اصغر سلطانیه" شامگاه سه شنبه در گفت و گو با شبکه العالم درباره گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: همه خبرهاي درز شده اي که امروز مطرح شد، اطلاعاتي جعلي و ساختگي است که پيش از اين مطرح شده بود، و ایران نیز پاسخ آنها را قبلا بصورت مفصل داده است.

سلطانيه افزود: آژانس وظيفه داشت عملکردي حرفه اي داشته باشد به اين معني که اگر کشوري عليه کشور ديگر ادعايي داشته باشد ، آژانس موظف است برخوردي فني و حرفه اي با آن داشته باشد؛ اما با توجه به فشارهاي اعمال شده از سوي آمريکا از سال 2007 تاکنون، هنوز اسناد و مدارک به ايران ارائه نشده است.

وی افزود: این اسناد بجاي اينکه در اختيار ايران قرار گيرد در اختيار عضوي ديگر از آژانس و همچنين رسانه ها قرار گرفت، اين در حالي است که رسانه ها معمولا نوعي سوء تفاهم در خصوص اين گونه موضوعات را سبب مي شوند.

 

عملکرد آژانس زیر سئوال رفته است

وي با تاکيد بر ضرورت رسيدگي به چنين موضوعهایی به شيوه هاي حرفه اي و فني گفت: رسيدگي به اين موضوع بايد از طريق بازرسان آژانس و سپس با تهيه گزارش صورت گيرد، و در همه اين مراحل آژانس بايد اصل محرمانه نگه داشتن اطلاعات را حفظ کند، اما اين اصل نقض شده است و عملکرد آژانس زير سئوال رفته است.

سلطانيه خاطر نشان کرد : در جريان رسيدگي به اين گزارش، اشتباهات فاحش و مهمي صورت گرفت، به عنوان مثال اسناد و مدارکي که در اختيار آژانس است و بايد سري و محرمانه باقي بماند، بصورت مخفيانه در اختيار اعضاي پنج گانه شوراي امنيت قرار گرفته، که اين به مثابه نقض آشکار منشور آژانس است.

وي افزود : آن ها علاوه بر نقض اصل محرمانه ماندن اطلاعات، اصل برابري ميان اعضاي آژانس را نيز نقض کردند.

 

آژانس بدنبال نابود کردن فضای گفت و گو است

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: با وجود آن که مدارک و اسناد جعلي و غير واقعي است، آژانس از طريق فشارهاي سياسي سعي دارد فضاي مناسب براي گفت و گو را نابود کند؛ فضايي که از دو ماه پيش با دعوتي که ما براي گفت و گو مطرح کرديم شکل گرفت، و با استقبال روسيه و چين مواجه شد.

سلطانيه در ادامه تاکيد کرد که 100 کشور عضو آژانس از ايران حمايت مي کنند.

 



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها