بعداز گشایش دفترطالبان در دوحه

افغانستان، سفیرش را از قطر فراخواند

افغانستان، سفیرش را از قطر فراخواند
چهارشنبه 23 آذر 1390 - 18:01

وزارت امور خارجه افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد که کابل سفير خود را از قطر براي مشورت و رايزني با او فراخواند، به نظر مي رسد علت اين اقدام افغانستان نوعي اعتراض به مشارکت نداشتن کابل در گفت وگوهاي گشودن دفتر طالبان در دوحه پايتخت قطر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از منابع خبری، آمريکا  براي فراهم کردن زمينه مذاکرات رسمی سازش غرب با اين گروه تندرو، طرح گشودن دفتري براي طالبان در قطر در پايان سال را در دستور کار قرار داده است.

يک مقام ارشد در دولت افغانستان که خواسته است نامش فاش نشود، گفت: کابل حتي اگر با اين اقدام موافق باشد، در اعتراض به عدم رايزني با آن در خصوص اين اقدام، سفيرش را فراخوانده است.

وزارت امور خارجه افغانستان در بيانيه ای رسمي اعلام کرد : جمهوري اسلامي افغانستان روابطي برادرانه با دولت قطر دارد و از همکاري آن در بازسازي افغانستان تشکر و قدرداني مي کند اما در خصوص تحولات اخير در افغانستان و منطقه از جمله روابط  کابل و دوحه، دولت افغانستان تصميم گرفت " خالد احمد زکريا" سفيرش را براي رايزني از دوحه فرابخواند.

یک مقام بلند پايه افغانستان خاطرنشان کرد: دولت افغانستان بخوبي مي داند که قطر با آمريکا و آلمان درباره گشودن دفتر طالبان در دوحه گفت وگو کرده است و کابل از اين اقدام براي پيش بردن روند صلح حمايت مي کند.

وي افزود: فراخواندن سفير افغانستان از دوحه در اعتراض به عدم مشارکت دولت افغانستان در گفت وگوها برغم وجود روابط ديپلماتيک رسمي ميان دو کشور است.

این مقام افغانستان تاکيد کرد: گشودن اين دفتر نبايد به عنوان امتيازي براي طالبان  درنظر گرفته شود.

از سال 2001 میلادی تاکنون که طالبان از قدرت در افغانستان کنار زده شد، اين دفتر که "امارت اسلامي افغانستان" نامگذاري شده ، نخستين نهادي است که در خارج براي طالبان به رسميت شناخته مي شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها