رويترز اعلام كرد:

تظاهرات حمايت از اسد درتشييع قربانيان انفجارها

تظاهرات حمايت از اسد درتشييع قربانيان انفجارها
يکشنبه 4 دی 1390 - 06:22

خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه مراسم تشييع جنازه 44 نفر ،كه در دو انفجار در دمشق كشته شدند، به تظاهرات حمايت از بشار اسد رييس جمهور سوريه تبديل شد.

به گزارش يكشنبه پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، تظاهركنندگان، آمريكا و متحدان عرب اين كشور را به علت مداخله در امور داخلي سوريه محكوم كردند. سازمان ملل نيز از وقوع اين دو انفجار ابراز نگراني شديد كرد. 
  
دولت سوريه سازمان القاعده را مسئول انفجارهاي دمشق معرفي كرده است هرچند تاكنون هيچ طرفي مسئوليت اين حوادث را بر عهده نگرفته است.

خبرگزاري رسمي سوريه اعلام كرد هفت نفر از نيروهاي پليس و ارتش كه در درگيري با افراد مسلح كشته شده بودند روز شنبه به خاك سپرده شدند.

هزاران شركت كننده در مراسم تشييع جنازه در دمشق فرياد "مرگ بر آمريكا" سر دادند و خواستار انتقام شدند. آنها همچنين در حمايت از بشار اسد و عليه شيخ حمد بن جاسم آل ثاني وزير امور خارجه قطر ،كه كشورش ابتدا متحد سوريه بود و سپس به منتقد اين كشور تبديل شد، شعار دادند.

اجساد قربانيان كه در پرچم سوريه پيچيده شده بود داخل مسجد اموي كه در قرن هشتم ساخته شده است قرار داده شد.  روحانيون مسلمان و مسيحي در مراسم تشييع جنازه شركت كردند و روحاني سرشناس سني محمد سعيد البوطي هدايت مراسم را بر عهده داشت. تلويزيون دولتي سوريه نيز اين مراسم را به طور زنده پخش كرد.

البوطي گفت: كساني كه اين حملات را انجام دادند دشمنان دين و انسانيت هستند.

وي شوراي ملي سوريه را ،كه يك تشكل مخالف دولت است، عامل اين انفجارها معرفي كرد و گفت: اين حمله هديه اي از طرف برهان غليون رييس شوراي ملي و دوستانش بوده است. البوطي اين سوال را مطرح كرد كه آيا اين حمله پرده از مقابل چشم اتحاديه عرب برداشته است كه ببيند چه كسي قاتل و چه كسي قرباني است؟

سازمان ملل متحد انفجارهاي دمشق را محكوم كرد. در بيانيه اين سازمان آمده است،‌ تروريسم در هر شكلي يكي از خطرناكترين تهديدات براي صلح و امنيت جهاني است و هرگونه اقدام تروريستي صرف نظر از انگيزه ها و عاملان و زمان و مكان وقع آن، جنايتي غيرقابل توجيه است.

دو انفجار روز جمعه (2دي) در محدوده ساختمان دادگاه نظامي دمشق، ساختمان راديو و تلويزيون و وزارت آموزش عالي سوريه به وقوع پيوست كه منجر به كشته شدن بیش از 50 نفر و مجروح شدن حدود 200 شد.

مجروحان اين انفجارها در چهار بيمارستان دمشق بستري شدند و بيمارستان ها با صدور اطلاعيه از مردم درخواست اهدا خون كرده اند.
   
انفجار اول كه بسيار قوي بود در شهر دمشق و حتي در منطقه زينبيه در 18كيلومتري پايتخت سوريه شنيده شد. انفجار دوم ضعيفت تر بود و پس از انفجار صداي تيراندازي شنيده شد.

هيات ناظران اتحاديه عرب كه پنجشنبه شب (1دي) وارد دمشق شده بودند به دنبال وقوع اين انفجارها، ظهر جمعه از محل وقوع دو انفجار انتحاري ،كه با استفاده از دو دستگاه خودروي بمب گذاري شده در اين شهر صورت گرفت، بازديد كرد. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها