عربستان ابزار آمریکا برای جنگ روانی

عربستان ابزار آمریکا برای جنگ روانی
شنبه 10 دی 1390 - 13:14

كارشناس امور نظامي و راهبردي عرب، با اشاره به تصميم آمريکا براي فروش جنگنده هاي اف 35 به رژيم اسرائيل و احتمال فروش اين جنگنده ها به امارات، قرارداد فروش ده ها جنگنده اف 15 به عربستان را بي اهميت و نوعي جنگ رواني در منطقه توصيف کرد.

سرلشكر "صفوت الزيات" روز شنبه در گفت‌وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: قرار داد فروش 80 فروند جنگنده اف-15 و نوسازي 70 فروند ديگر از هواپيماهای عربستان چندان اهميتي ندارد. بهتر بود عربستان براي خريداري جنگنده‌هاي اف- 35 با آمريكا قرارداد امضا مي‌كرد، زيرا رژیم اسرائيل اين نوع ازجنگنده‌ها را تا سال 2014 از آمریکا تحویل خواهد گرفت.

الزیات با اشاره به همكاري آمريكا با امارات به لحاظ فناوري، در مقايسه با همكاري واشنگتن با رياض گفت: آمریکا بر اساس قراردادی 5 هزار بمب پيشرفته ضد استحكامات به امارات خواهد فروخت؛ علاوه بر آن، خبرهاي زيادي وجود دارد كه امارات جنگنده‌هاي اف- 35 از آمريكا دريافت خواهد كرد.

الزيات تصريح كرد: اين مسئله در برهه كنوني جنگي رواني است، كه چه‌بسا براي سرپوش گذاشتن بر خروج نظاميان آمريكايي از عراق، بدون برآورده شدن اهداف اين كشور در عراق، مطرح مي‌شود.

این كارشناس امور نظامي و راهبردي، درباره توانمندي عربستان سعودي براي به‌كارگيري هواپيماها و تسليحات خريداري شده از آمريكا گفت: عربستان، با توجه به اينكه از اوايل دهه نود قرن گذشته جنگنده‌هاي اف-15 دارد، ممكن است ازعهده بخشي از نگهداري آن‌ها برآيد، اما در بخش خلباني، تسلط بر سامانه‌ها و جنگ الكترويني اين هواپيماها نيازمند همكاري مربيان و نيروهاي آمريكايي است.

الزيات تصريح كرد: امضاي اين قرارداد چندان اهميتي ندارد و جهشي در عرصه فناوري عربستان نيست، زيرا طي 10 تا 15 سال اين قرار داد عملي خواهد شد، در حالي كه اكنون در جهان نسل پنجم جنگنده‌ها به‌كار گرفته مي‌شود.

 

 21:48



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها