با برپایی نشستی در غزه؛

قطار آشتي ملی فلسطین به راه افتاد

قطار آشتي ملی فلسطین به راه افتاد
پنج‌شنبه 15 دی 1390 - 12:49

اولين جلسه كميته عالي آشتي فلسطين با توافق درباره تشکيل کميته هيئت رئيسه، شامل اعضايي از جنبش هاي فتح، حماس و جبهه خلق تشكيل شد.

به گزارش روز پنجشنبه شبکه خبری العالم، كميته عالي آشتي فلسطيني متشكل از گروه های شرکت کننده در گفتگوهاي قاهره، نخستين نشست خود را در غزه در ميان فضاي مثبت و توافق بر سر پايان دادن به اختلافات برگزار كرد.

در این نشست درباره تشكيل هيئت رئیسه براي اداره اين كميته، حل اختلافات و تقويت وحدت فلسطين توافق حاصل شد.

تشكيل جلسه كميته عالي آشتي براي اولين بار در غزه يك حركت ملي جديد فلسطيني در مسير آشتي داخلي است و آغاز مرحله توافق فلسطيني ها براي پايان دادن به اختلافات و تقويت وحدت ملي آنها به شمار مي رود.

"نافذ عزام" از رهبران جنبش جهاد اسلامي به خبرنگاران، گفت: در اين نشست كه فضاي مثبت بر آن حاكم بود، درباره تشكيل هيئت رئیسه براي اداره  كميته توافق كرديم و همچنين كميته هاي ديگري همه مسائل مربوط به موضوع آشتي را بررسي خواهند كرد.

عزام اين نشست را گام نخست، اما در عين حال مهم و ضروري براي اجراي توافق هاي بدست آمده در قاهره توصيف كرد.

در اين نشست ساختار كميته اي كه اختلافات را بررسی خواهد کرد، تدوين شد.

"اشرف جمعه" عضو جنبش فتح در مجلس قانون گذاري فلسطين به خبرنگار العالم، گفت: نشست امروز دستاورد بزرگي بود به طوري كه هيئت رئیسه متشکل از اعضايي از جنبش هاي فتح و حماس و جبهه خلق تشكيل شد.

وي فضاي اين نشست را مثبت توصيف و تاكيد كرد که همه گروهها براي رسيدن به وحدت ملي تمايل واقعي دارند و به منظور تشكيل هيئت رئیسه براي رسيدن به وحدت ملي همکاری کردند.

شركت كنندگان در اين نشست انكار نكردند كه در برخي موضوعات يا مسائل دشواري هايي وجود دارد كه نيازمند زمان بيشتر است، اما درعين حال تاكيد كردند كه وجود نيت صادقانه براي حل همه مشكلات راه را براي برقراري آشتي هموار مي كند.

 در اين حال "اسماعيل رضوان" از رهبران جنبش حماس در مصاحبه با خبرنگار العالم، گفت: شكي نيست كه مشكلات ناشي از دودستگي زياد است و به تلاش مستمر و كميته هاي تخصصی و ادامه تلاش و نيت صادقانه نياز دارد.

وي تاكيد كرد که اين اراده جدي مي تواند به ما در پايان دادن به اين مشكلات كمك كند، اما ما براي به نتیجه رساندن همه اقدامات اين كميته به زمان بيشتري نياز داريم.

فلسطيني ها در سايه تحولات منطقه، قطار آشتي داخلي خود را به حركت درآوردند تا بعد از سالهاي تفرقه و اختلاف، در سایه وفاق و همدلی مطالبه حقوق ملت فلسطین را در عرصه بين المللي به جريان اندازند.

اكنون اين سوال مطرح است كه آيا آنها مي توانند قطار آشتي را به مقصد برسانند يا اينكه توطئه ها و فشارهاي بين المللي بارديگر مانع از آن خواهد شد؟  

28- 23:04

پربیننده ترین خبرها