نويسنده و تحليلگر سياسي لبنانی:

سناریوی جنگ افروزی غرب درسوریه شکست خورد

سناریوی جنگ افروزی غرب درسوریه شکست خورد
پنج‌شنبه 15 دی 1390 - 17:47

بيروت (العالم)ـ يک کارشناس لبناني تصريح کرد که همه تحرکات و سناريوي غرب براي به راه انداختن جنگ در سوريه با شکست مواجه شده است.

نضال حماده، نويسنده و تحليلگر سياسي لبنانی روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم تاکید کرد که هيات ناظران عرب اجازه بين المللي شدن پرونده سوريه و اجراي سناريوي مشابه آمریکا در عراق را در دمشق نخواهند داد.

نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی به وخامت روابط بین ترکیه و فرانسه و همچنین شکست تحرکات برای درگیر کردن ترکیه در جنگ علیه سوریه اشاره کرد و گفت: اقدامات غرب علیه سوریه و سناریویی که برای این کشور آماده کرده بودند، به شکست انجامیده است

حماده اظهار داشت: انتخاب همه ناظران عرب با تكيه بر توصيه هاي جمعيت هاي معروف حقوق بشر عربي صورت گرفت، اما مشكل آمريكايي ها و فرانسوي ها این است كه اغلب ناظران با سیاست های آمريكا دشمن هستند.

وي افزود: ناظران سوگند ياد كرده بودند كه اجازه ندهند مساله سوريه همانند عراق به بازي گرفته شود و آنها آماده رسوا كردن همه تلاشها برای بازي گرفتن پرونده سوريه هستند.

حماده خاطرنشان كرد: تشديد حملات فرانسه عليه سوريه به دليل مشكل هماهنگي با تركيه در خصوص مساله سوريه است و اين همان چيزي است كه از اظهارات برهان غليون رئیس شورای موسم به مخالفان ملی در نشست مطبوعاتي چند روز پيش مشخص شد.

نويسنده و تحليلگر سياسي لبنانی،اظهار داشت: روابط ميان نیکلا ساركوزي و رجب طیب اردوغان روسای جمهور فرانسه و ترکیه در حال حاضر در بدترين وضعيت قرار دارد و اين امر بر همكاري ميان دو كشور در خصوص پرونده سوريه تاثير خواهد گذاشت، همچنين مشكل آشكاری ميان مخالفان نظام سوریه در خارج وجود دارد.

حماده توضيح داد: غرب خواست تا تركيه را در جنگ با سوريه درگير كند اما موفق به این کار نشد علاوه بر این امكان برپايي يك منطقه حائل از طريق مرزهاي لبنان، تركيه و يا هيچ كشور ديگري آن طور كه فرانسه خواستار آن است،هم اينك وجود ندارد.

وي گفت: اظهارات غربي ها مبني بر اينكه ارتش فرانسه و آمريكا آماده دخالت در سوريه هستند، فقط براي روحيه بخشي به مخالفان بويژه شوراي مخالفان نظام سوریه درخارج است، اين اظهارات فقط وعده هاي وزير خارجه قطر به مخالفان است و تحت هيچ شرايطي عملي نخواهد شد.

22:10

پربیننده ترین خبرها