كارشناس ترك مطرح كرد:

تاثيرمنطقه اي تحول درروابط ايران وتركيه

تاثيرمنطقه اي تحول درروابط ايران وتركيه
جمعه 16 دی 1390 - 08:37

آنكارا(العالم)- يك كارشناس تركيه اي با اشاره به سفر احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه تركيه به ايران، نقش دو كشور در منطقه به ويژه در عراق و سوريه را بسيار حايز اهميت و برجسته توصيف و تحول در روابط ايران و تركيه را تاثيرگذار در منطقه عنوان كرد.

"خيرالدين قراباغچي اوغلو"استاد دانشگاه تركيه و عضو طرح كنفرانس الشرق روز جمعه در گفت و گو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد: تحولات منطقه بسيار سريع و داغ است و با توجه به اهميت نقش تركيه و ايران در منطقه به ويژه درعراق و سوريه و ساير تحولات منطقه، سفر وزير خارجه تركيه به تهران داراي اهميت ويژه اي است و هرگونه تحول در روابط ميان دو كشور، سياست هاي منطقه اي را تحت تاثير خود قرار مي دهد.

وي اظهار داشت: مواضع و سياست هاي ايران كاملا آشكارو مشخص است و در مقابله با سياست هاي آمريكا نمود پيدا مي كند.

قراباغچي اوغلو با انتقاد از اين كه كشورهاي اسلامي سياست هاي مشتركي بر اساس اسلام ندارند و به هنگام ضرورت بر اساس عوامل طائفي اقدام مي كنند؛ تاكيد كرد كه اين دوگانگي معيار به زيان كشورهاي اسلامي است.

وي افزود: تركيه و ايران به ويژه درباره مساله سوريه با يكديگر اتفاق نظر خواهند داشت و از تركيه خواست موضع بي طرفانه اي در قبال مذاهب و قوميت هاي مختلف منطقه داشته باشد.

قراباغچي اوغلو خواستار پرهيز كشورهاي اسلامي از عوامل طائفي در برخورد با مسائل منطقه شد و توصيه كرد سياست يكپارچه اسلامي براي ممانعت از ورود عوامل طائفي و مذهبي اتخاذ شود.

احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه تركيه عصر چهارشنبه (14دي) وارد تهران شد و در نخستين ساعات سفر دو روزه خود به جمهوري اسلامي ايران، به ترتيب با معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران و همتاي ايراني خود ديدار و گفت و گو كرد.
  
اوغلو در ديدار با محمدرضا رحيمي و علي اكبر صالحي با آنان در خصوص مهم ترين مسايل دوجانبه، منطقه اي و بين المللي رايزني كرد.

وي عصر پنحشنبه و در ادامه سفر دو روزه خود به تهران با محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت و گو كرد.

انتقاد از دنباله روي آنكارا از واشنگتن 
 
استاد دانشگاه تركيه و عضو كنفرانس الشروق در ادامه اظهار داشت: آنكارا در سياست هاي خارجي خود استقلال ندارد و عضويت در پيمان ناتو و پذيرفتن ايجاد سپر موشكي آمريكا در خاك اين كشور ديوانگي محض است.

قراباغچي اوغلو، از موافقت تركيه با ايجاد سپر موشكي آمريكا در خاك اين كشور كه با مخالفت روماني و بلغارستان مواجه شده است، انتقاد كرد.

وي افزود: حزب عدالت و توسعه تركيه حزب اسلامي نيست و سياستهايش با معيارهاي اسلامي در تضاد است و تا حد زيادي با سياست هاي اشغالگرانه و توسعه طلبانه غرب در منطقه تناسب دارد و تركيه هم اكنون با اشغال كشورهاي منطقه توسط اشغالگران غربي مخالفتي ندارد.

اين كارشناس تركيه اي گفت: تركيه در محور كشورهاي طرفدار غرب به ويژه آمريكا قرار دارد اما ايران در محور مقاومت است بنابراين وجود برخي اختلافات ريشه اي در سياست هاي دو كشور جاي تعجب ندارد.

5-19:37

پربیننده ترین خبرها