نگراني واشنگتن از سرنوشت كمپ ديويد

نگراني واشنگتن از سرنوشت كمپ ديويد
جمعه 16 دی 1390 - 09:18

معاون وزير امور خارجه آمريكا بدرستي اذعان كرد كه ايالات متحده هيچ شريكي مهمتر از مصر در جهان عرب نداشت اما مشكلي كه اکنون کاخ سفيد با آن مواجه است چگونگي حفظ اين همپيمان با توجه به معيارهاي شكل گرفته پس از پيروزي انقلاب مردمي مصر و سرنگوني رژيم حسني مبارك است كه مجري بي چون و چراي مطالبات واشنگتن درجهان عرب بود.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از القدس العربی، " جفري ويلتمن" که دوست تمام عیار رژیم صهیونیستی است، براي تبريك پيروزي انقلاب به ملت مصر به قاهره سفر نكرده ، بلكه هدف از اين سفر اطمينان از سرنوشت توافقنامه كمپ ديويد و ادامه روابط امنيتي مصر و اسراييل بر اساس اين توافقنامه است.

ادامه مقاله القدس العربی به این شرح است:

" بارها شاهد بوده ایم که اهميت مصر براي آمريكا به ميزان پايبندي اين كشور به اجراي اين توافقها و حفظ آنها و سكوت پيشه كردن در قبال محاصره غزه توسط اسراييل و شهرك سازي اين رژيم در كرانه باختري و ديگر اراضي اشغال شده عربي وابسته است".

" آمريكا همانند همپيمان خود اسراييل ، اين روزها به سبب پيش افتادن اسلام گرايان در انتخابات پارلماني مصر كه نتايج نهايي آن طي روزهاي آينده اعلام خواهد شد ، نگران است، اسلام گرايان مصر مخالف توافق هاي صورت گرفته در توافقنامه كمپ ديويد هستند و لغو آن را خواستارند و ميانه روترين آنان ، حداقل اصلاح توافقنامه و حذف بندهايي از آن را خواستار است كه موجب تحقير و پستي مصري ها و محدود شدن حاكميت مصر به ويژه در سينا می باشد".

" به اين ترتيب تصادفي نبود كه نيروهاي امنيتي مصري به دفاتر سازمان هاي ليبرل غيردولتي كه از حمايت مالي آمريكا برخوردارند ، حمله ور شدند و اسناد و مدارك موجود در اين دفاتر را مصادره كردند زيرا سياست جديد قاهره برجلوگيري از نفوذ آمريكا در حوزه امنيت ملي مصر استوار است".

" دولت آمريكا حمله به اين دفاتر را با لحني خشمگينانه محكوم كرد اما دولت مصر اهميتي برای اين خشم قابل پيش بيني آمريكا قائل نشد و شايد هدف از اين اقدام رساندن پيامي مهم به دولت آمريكا است كه دوره بازي دست نشاندگان آمريكا با امنيت ملي مصر تمام شده است و ديگر نمي تواند به وسيله دست نشاندگانش ، دولتي در دولت مصر داشته باشد زيرا دوره اين وضع گذشته و ديگر بازنخواهد گشت".

" مصر بسرعت در حال تغيير است اما دولت آمريكا يا اين تغيير را نمي فهمد يا نمي خواهد بفهمد زيرا کاخ سفید به روابط خود با مصر از ديدگاه اسراييل مي نگرد و هنوز در دوره انور سادات و جانشينش حسني مبارك بسر مي برد".

" مسوولان جديد مصري قادر هستند بدون تحمل تحقير كمك هاي نظامي آمريكا كه سالانه به يك ميليارد و بيست و پنجم ميليون دلار مي رسد، كشورشان را اداره كنند، در واقع استفاده از اين كمك ها كاملا محدود شده و اين كمك ها اهميت خود را به عنوان اهرم فشاري بر ملت و دولت مصر از دست داده است".

" اگر آمريكا بخواهد مصر را به عنوان همپيماني مهم در منطقه حفظ كند بايد رويكرد پيروي كامل خود را از اسراييل تغيير دهد، بايد از تاييد اقدامات اسراييل نظیر نقض قوانين و عرف هاي بين المللي ، محاصره غزه ، گسترش شهرك نشيني در كرانه باختري ، يهودي سازي قدس اشغالي و تهديد مسجد الاقصي از طريق حفاري زير اين مسجد دست بردارد".

" به نظر نمي رسد كه دولت كنوني آمريكا مواضع خود را در حمايت كوركورانه از اسراييل و جنايت هاي اين رژيم تغيير دهد و به همين سبب نبايد در روزهاي آينده انتظار مصري مهربان با آمريكا را داشت".

پربیننده ترین خبرها