نيروي بازدارندگي اعراب

نيروي بازدارندگي اعراب
سه شنبه 20 دی 1390 - 07:23

ارزيابي اوليه كميته وزراي خارجه عرب درباره مأموريت ناظران در سوريه به مثابه يك هشدار زودهنگام به نظام و مخالفان نظام دمشق و گروه ناظران اتحاديه عرب است كه در سطح انتظارات و تصوراتي نيست كه درباره اين مأموريت وجود داشت و نه تنها امروز بلكه در آينده نيز جايگزيني براي آن يافت نمي شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، ساطع نورالدین سردبیر روزنامه السفیر چاپ بیروت در شماره امروز این روزنامه در یادداشتی نوشته است: آنچه در نشست قاهره اتفاق افتاد برداشت اوليه درباره جديت اتحاديه عرب در زمينه مأموريتي ناگهاني بود كه اعتبارش را از مورد انتقاد قرار گرفتن از سوي نظام و مخالفان به دست مي آورد. همچنين تنها عامل جديت اين هيأت نيز، اين واقعيت است كه هيأت مذكور تنها گزينه موجود براي همه كشورهاي مرتبط با بحران سوريه به نظر مي آيد كه مخالف ادامه كشتار در اين كشور هستند اما نمي توانند از آن جلوگيري كنند.

كميته وزراي خارجه به استماع برداشت هاي اوليه ژنرال محمد احمد مصطفي الدابي رئيس هيأت ناظران پرداخت كه با توجه به پيشينه نظامي وي، انتخابش به عنوان رئيس هيأت مذكور جنجال فراواني به وجود آورد. البته انتظار مي رود با بركناري وي در آينده نزديك و تعيين يك شخصيت غير نظامي به اين جنجال ها نيز پايان داده شود. همچنين پيش بيني مي شود كه اعضاي هيأت مذكور نيز از ميان افراد غير نظامي و با تعداد و تجهيزات بيشتر به فعاليت در سوريه بپردازند تا براساس ابتكار اتحاديه عرب كه تاكنون مورد اجماع كشورهاي عربي و جامعه جهاني است در راستاي روايت هاي طرفين را از يكديگر تفكيك تلاش كرده و بتوانند آنها را در گزارش هايشان منعكس كنند.

دستاوردهاي به دست آمده تاكنون در مقايسه با تشديد بحران بسيار اندك است. اما همين دستاوردها نيز براي ادامه فعاليت در راستاي تحقق اين هدف كافي است؛ امري كه كميته وزرا – مختص سوریه - به طور آشكار به آن اشاره كرده و تصميم گرفته است تا بر شمار افراد و بودجه هيأت مذكور بيفزايد. زيرا اين مأموريت براي نظام، مخالفان و مردم عادي سوريه بي نتيجه نبوده است. زيرا نظام مجبور شد به طور جزئي با آن همكاري كند. مخالفان نيز به اين هيأت براي بازسازي برنامه سياسي يكپارچه شان به اين طرح نياز داشتند. مردم عادي سوريه نيز در سايه حضور اين هيأت تا حدودي احساس امنيت مي كردند و اين امر زمينه را براي بيان خواسته هايشان در فضايي نسبتا آزاد فراهم كرده است.

مأموريت ناظران هنوز در ابتداي راه و در مرحله پايان دادن به درگيري هاست. اما محتواي اصلي آن فراهم كردن فرصت خويشتنداري براي طرفين و رهبرانشان براي دستيابي به يك راه حل سياسي مشترك با كمترين زيان هاي ممكن است كه اين امر نياز مشترك نظام و مخالفان و مردمي است كه تاكنون مواضع متناقض و افراطي در پيش گرفته و وجود يكديگر را ناديده گرفته و در راستاي نابودي طرف مقابل تلاش مي كنند و ابتكار اتحاديه عرب را فقط مهلتي براي تحقق اين هدف مي دانند.

ارزيابي اوليه نشان مي دهد كه با توجه به اينكه هيچ احدي در داخل يا خارج سوريه براي حل مشكلات اين كشور عصاي سحر آميز يا راه حل نظامي جايگزيني در اختيار ندارد مأموريت ناظران عرب قابليت اصلاح و تغيير را دارد. از آنجا كه تنها نقطه اشتراك نظام و مخالفان سوريه عدم نگرش آنها به هيأت ناظران اتحاديه عرب به عنوان دخالت خارجي است و دخالت خارجي مطرح نيست و اختلاف درباره آن يا دل بستن به آن هيچ فايده اي ندارد نظارت ناظران مي تواند در آينده نزديك عمليات بازدارنده را در پيش بگيرند. نيروي بازدارندگي اعراب ديگر خارج از تصور نيست، زيرا راه حل سياسي همچنان مطرح است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها