رئیس جمهور سوریه:

پبشنهاد اعزام ناظران را خودم مطرح کردم

پبشنهاد اعزام ناظران را خودم مطرح کردم
سه شنبه 20 دی 1390 - 11:12

رئيس جمهور سوريه در ادامه سخنان خود با اشاره به اين موضوع که من نخستين كسي بودم كه در ديدار با هيات اتحاديه عرب پيشنهاد دادم ناظران عرب به سوريه بيايند زيرا اين مساله را مايه آگاهي از واقعيت ها و حقايق مي دانستم، سران کشورهاي عربي – اشاره به قطر و عربستان – را خطاب قرار داد و گفت آيا اتحاديه عرب تاكنون توانسته است حتي يكي از درخت هاي زيتوني كه اسراييل از اراضي فلسطين بركنده است را بازگرداند؟آيا اتحاديه عرب توانست جلوي اشغال عراق يا تجزيه سودان را بگيرد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، اسد در همین زمینه با اشاره به این مساله که کشورهای عربی بیشترین نقش منفی را در بحران اخیر سوریه ایفا کرده‌اند آنها را مورد نکوهش قرار داد و افزود: كشورهاي عربي در موقعيت هاي بسياري ضد سوريه راي دادند اين در حالي است كه كشورهاي غير عرب كنار ما ايستادند.

اسد که در جمع گروهی از مقامات رسمی و رسانه‌ای سوریه‌ای سخن می‌گفت ضمن تاکید بر راهی که دمشق برای اصلاح امور در پیش گرفته است گفت: قوميت عربي از نظر سوريه، شعار نيست بلكه عمل است و اگر كسي بتواند ما را از اتحاديه عرب بيرون كند نخواهد توانست قوميت عربي را از ما بگيرد، قوميت عربي اتحاديه عرب بدون سوريه ناقص و معلق خواهد بود، تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب به مثابه تعليق عربيت اين اتحاديه است.

وی با اشاره ضمنی به کشورهایی که طرح اخراج سوریه از اتحادیه عرب را ارائه دادند تاریخ آنها را مورد به رخ کشید و ضمن تاکید بر این موضوع که این کشورها هیچ پشتوانه تاریخی طولانی عربی ندارند یادآور شد: تا وقتي كه حاكميت و استقلال تصميم گيري ما محترم شمرده شود، در را به روي هيچ يك از تلاش هاي عربي نخواهيم بست.

رئیس جمهور سوریه در ادامه سخنان طولانی خود گریزی هم به موقعیت و جایگاه قومی و مذهبی سوریه زد و ضمن به سخره گرفتن اقدامات برخی کشورها در سوء استفاده از این موقعیت سوریه گفت: تنوع مسيحي و اسلامي در سوريه پشتيبان قوميت عربي ماست، نبايد قوميت عربي و اقدامات برخي عرب نماها را مرتبط بدانيم و اشتباهات آن ها را به قوميت عربي تعميم دهيم.

اسد با بیان اینکه قوميت عربي، پديده‌اي تمدني است كه بر اساس پيوندهاي مشترك استوار است و تنوع آن مايه قدرت و غناي آن است، گفت: اجراي اصلاحات داخلي بدون رسيدگي به اوضاع ميداني امكان پذير نيست، ما اصلاحات داخلي و مبارزه با تروريسم را در دست اجرا داريم.

وی در ادامه با یادآوری این موضوع که رفتار سوريه، از ابتداي بحران تاكنون تغييري نيافته است، به جوسازی‌های ایجاد شده توسط برخی جریان‌ها و رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: برخي از موضوع اصلاحات به منظور به سازش كشاندن سوريه استفاده مي كنند، اصلاحات سياسي به تنهايي براي حل بحران كافي نيست در واقع اصلاحات، جلوي اقدامات تروريستي تروريست ها را نمي‌گيرد.

به گفته رئیس جمهور سوریه اصلاحات، روند طبيعي حاكم بر سوريه است كه از سال 2000 در دستور كار قرار گرفته است، هر كشوري جاي سوريه بود در شرايط مشابه بحران سوريه، در كشور وضع فوق العاده برقرار مي‌كرد اما ما چنين كاري نكرديم.

اسد در ادامه مواضع خود در مورد اصلاحات به تشکیل احزاب سیاسی در این کشور اشاره کرد و با بیان اینکه مانعي در خصوص موضوع احزاب وجود ندارد و ما در حال تشويق طرف هاي مختلف براي تشكيل احزاب هستيم

به اقدامات افراد و گروه‌های تروریستی در سوریه پرداخت و تاکید کرد: بر اساس قانون تيراندازي به نيروهاي امنيتي جز در موارد دفاع از خود ممنوع است

وی در ادامه این بخش از سخنان خود به قانون ضدفساد که چندی پیش تصویب شد اما اجرای آن به تاخیر افتاد هم گریزی زد و گفت: صدور قانون مبارزه با فساد به دلايل متعدد به تاخير افتاد، مبارزه با فساد بدون ساماندهي به ادارات دولتي و وجود هوشياري مردمي امكان پذير نيست.

اسد به برخی حرکت‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه نیز اشاره‌ای کرد و با رد صریح چنین درخواستی آن را منطبق بر شرایط فعلی این کشور ندانست و گفت: تشكيل دلت وحدت ملي در كشوري اتفاق مي افتد كه دچار دودستگي ملي است اما چنين چيزي در سوريه وجود ندارد اما از مشاركت همه نيروها و توسعه دولت استقبال مي كنيم.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها