"العرب" عربستان در مقابل " العالم" ايران

يکشنبه 25 دی 1390 - 14:13

عربستان سعودي در سايه نگراني ها و ترس از انتقال انقلاب‌هاي عربي به ويژه انقلاب مردم بحرين به اين كشور، تصميم گرفته است براي تأثيرگذاري بر افکار عمومي و تحريف واقعيتها بويژه در بحرين و مناطق شرقي عربستان، شبكه هاي ماهواره اي "وليد بن طلال" شاهزاده ميلياردر سعودي را به منامه منتقل کرده، و شبكه خبري جديد "العرب" را براي مقابله با فعاليتهاي رسانه اي ايران و بويژه شبکه العالم در بحرين راه اندازي كند.

پایگاه اینترنتی "میدل ایست آنلاین" روز یکشنبه در گزارشی تحت عنوان "آیا شبکه العرب سلاح رسانه ای ویژه ضد ایران خواهد بود؟"  اعلام کرد: "شبكه‌هاي ماهواره‌اي شاهزاده وليد بن طلال به بحرين منتقل خواهند شد، که در این میان شبکه العرب پس از راه اندازي در دوازدهم دسامبر 2012، به عنوان سپري در مقابل حملات رسانه‌اي ايران عليه بحرين فعاليت خود را آغاز كند".

ميدل ايست آنلاين مدعي شد: "پخش برنامه هاي شبكه العرب از منامه، پاسخي به جنگ سردی است که ايران آن را با پخش اظهارات مقامات این کشور از طريق شبکه العالم عليه بحرين اداره می کند".

ميدل ايست آنلاين خاطرنشان كرد كه بي ترديد شبكه العرب به مقابله با رويكرد رسانه اي شبكه العالم خواهد پرداخت.

با توجه به تلاش رژیم‌های آل‌سعود و آل‌خلیفه برای تحریف افکار عمومی داخلی و جهان از واقعیت ها و رویدادها و حوادث بحرین و همچنین مناطق شیعه نشین مجاور آن در شرق عربستان، انتخاب بحرین به عنوان محلی برای راه اندازی این شبکه ها، چندان دور از انتظار نیست.

ادامه خیزش مردم بحرين با وجود حوادث خونبار ماه های فوريه و مارس سال گذشته و ادامه سرکوبها، موجب شده است که مقابله با انقلاب مردمی این کشور براي عربستان و ساير كشورهاي عربی حاشيه خليج فارس، كه بيم سرايت انقلاب هاي عربي به داخل كشورشان را دارند، از اهميت ويژه اي برخوردار شود.

در این میان رژیم آل خلیفه همواره با متهم کردن ايران به دست داشتن در ناآرامي هاي بحرین، مدعی شده كه تهران براي ايجاد فتنه مذهبي در بحرين تلاش مي كند.

موضوعی که در گزارش کمیته حقیقت یاب به ریاست "بسیونی" کاملا از اساس تکذیب شد.

بسیونی در گزارش خود تأکید کرده است، که هیچ سندی در ارتباط با اتهام دست داشتن ایران در حوادث بحرین وجود ندارد؛ امری که پس از قرائت گزارش، موجب نارضایتی پادشاه بحرین شد.

ميدل ايست آنلاين خاطرنشان كرد: "اگرچه سياست هاي خبري شبكه العرب تاكنون مشخص نيست، اما با توجه به انتخاب مكان فعاليت آن، سلاح جديد و حتي قوي تري در مقابله با فعاليت هاي رسانه اي ايران به ويژه شبكه رسمي عربی العالم خواهد بود".

بر اساس این گزارش، شبكه خبري العرب ديدگاه هاي رسمي مسئولان سعودی را ترويج خواهد كرد. زيرا مالك اين شبكه از اعضاي خاندان حكومتي عربستان است، و فعاليت اين شبكه از يكي از كشورهاي حاشيه خليج فارس، نشان دهنده ديدگاه مشترك نظام های حاکم بر کشورهای عرب حاشيه خليج فارس در قبال رویدادهای منطقه است. همچنین فعاليت شبكه سعودي العرب در منامه باعث جذب شبكه ها و آژانس هاي خبري ديگري خواهد شد كه تاكنون از فعاليت در اين كشور يا حتي گشودن دفتر نمايندگي در كشور پرحادثه بحرين خودداري كرده اند.

میدل ایست آنلاین درباره روابط عربستان و بحرین نوشت: "وليد بن طلال" از جايگاه ويژه و قرابت خاصي با "عبدالله بن عبدالعزيز" پادشاه عربستان برخوردار است. روابط عبدالله پادشاه عربستان نیز با همتاي بحريني اش نيز از حد رابطه دو كشور پادشاهي همسايه فراتر رفته، و حتي برخي از اعضاي خاندان هاي سلطنتي دو كشور همسراني از ميان خانواده حاكم بر كشور مقابل برگزيده اند، كه در اين ميان مي توان به ازدواج امير خالد بن حمد پسر پادشاه بحرين با شاهزاده سحاب دختر ملك عبدالله اشاره كرد.



پربیننده ترین خبرها