هشدار ائتلاف نوري مالكي به تركيه

هشدار ائتلاف نوري مالكي به تركيه
دوشنبه 26 دی 1390 - 08:03

بغداد (العالم) ـ عضو ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري مالكي نخست وزير عراق، به تركيه در باره دخالت در مساله طارق هاشمي معاون رييس جمهور عراق، هسدار داد و گفت: دخالت در امور بغداد و نابسامان شدن اوضاع اين كشور پيامدهايي منفي بر وضعيت سياسي و اقتصادي تركيه خواهد داشت.

عدنان سراج دوشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: اوضاع عراق بسيار حساس است و تجربه دموكراسي در كشور بسيار نوپاست و همزيستي ميان طوائف، اقشار و گروه هاي سياسي، ديني و مذهبي كشور به دليل اشغال عراق توسط آمريكا با احتياط بسيار پيش مي رود و اختلاف مواضع حاكمان كشور و دخالت هاي آشكار برخي طرفها بر فرايند سياسي كشور تاثيري منفي بر جاي گذاشته است.

وي افزود: عراق به تركيه به عنوان همسايه اي كه روابطي ديني، اقتصادي و سياسي با آن دارد، نگاه مي كند و آنچه كه اخيرا تركيه بويژه رجب طيب اردوغان نخست وزير اين كشور در باره محاكمه طارق هاشمي مطرح كرد نشانه دخالت آشكار در مسايل عراق بويژه مسايل قانوني و قضايي است.

طارق هاشمي معاون رييس جمهور عراق به اتهام رابطه با گروه هاي تروريستي تحت تعقيب قضايي قرار دارد و تركيه اخيرا عراق از محاكمه هاشمي بر حذر داشته بود.
 
سراج خاطرنشان كرد: تركيه در مسايلي كه منجر به توقف اجراي قانون در عراق مي شود، دخالت و به تصميم بغداد درباره مساله هاشمي اعتراض و آمريكا را تحريك مي كند كه اوضاع عراق بي ثبات است. تركيه همچنين بسياري از مخالفان فرايند سياسي عراق را نيز پناه مي دهد و از آنها به طور آشكارحمايت مي كند كه اين اقدامات آنكارا عبور از خط قرمز عراق و امري بسيار خطرناك است.

عضو ائتلاف دولت قانون هشدار داد كه تركيه هنگامي كه با عربستان و قطر در خصوص اين كه اهل سنت در عراق تحت ظلم و ستم قرار دارند، متحد مي شود و اين كه آنها حاميان طائفه اهل سنت هستند، حركت در مسير خطوط قرمزي است كه خبر از وقوع مسايل خطرناك مي دهد كه پيامدهاي آن بر اوضاع اقتصادي و سياسي تركيه نيز تاثير منفي برجاي مي گذارد.

وي خاطرنشان كرد: عراق در مساله بازداشت رييس ستاد ارتش تركيه و يا مساله كردها و عبدالله اوجلان دخالت نكرد و به حاكميت تركيه احترام گذاشت از اين رو بغداد نيز خواستار دخالت نكردن تركيه در امور داخلي خود است.

سراج هشدار داد كه تركيه اگر به همجواري با عراق احترام نگذارد منطقه در آستانه درگيري ها و تنش هايي قرار خواهد گرفت كه عواقب آن بسيار وخيم خواهد بود.

وي از تركيه خواست تا دربرخورد با عراق و نيز سوريه جانب احتياط را نگه دارد. تركيه تجربه اي بد از تعامل با ليبي دارد اين كشور در اقدامي عجولانه از معمر قذافي ديكتاتور سابق ليبي حمايت كرد و هنگامي كه ديد حكومت قذافي به پايان خواهد رسيد موضعش را 180 درجه تغيير داد.

س18:25

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها