آغاز بازداشت نيروهاي امنيتي خارجي درعراق

آغاز بازداشت نيروهاي امنيتي خارجي درعراق
سه شنبه 27 دی 1390 - 15:47

روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نوشت كه دولت عراق در هفته هاي اخير هزاران تن از نيروهاي شركت هاي امنيتي خارجي را در اين كشور تحت پيگرد قرار داده وعلاوه بر اعمال محدوديت براي اين شركت ها، بازداشت عوامل آنها را آغاز كرده است.

به گزارش سه شنبه شب پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم به نقل از منابع خبري، بيشتر اين شركت ها آمريكايي هستند و با سفارت آمريكا در بغداد همكاري مي كنند.

اين اقدام دولت عراق بيانگر تمايل آن براي كنترل اوضاع و نشان دادن توانايي اش در اعمال حاكميت - در پي عقب نشيني نيروهاي آمريكايي – است.

اغلب بازداشت ها در فرودگاه بغداد و در ايست و بازرسي هاي اطراف بغداد انجام شده است.

مقامات عراقي محدوديت هاي جديدي را در زمينه اخذ ويزاي ورود به كشور و اقامت در آن اعمال كرده اند. آنها  در مواردي به برخي از شركت هاي امنيتي خارجي ابلاغ كرده اند كه تنها ده روز فرصت دارند عراق را ترك كنند وگرنه نيروهاي آنها بازداشت مي شوند.

عراقي ها پس ازعقب نشيني آخرين يگان هاي ارتش آمريكا از عراق در ماه گذشته، با فوريت صدور مجوز حمل سلاح و هرگونه مجوز ديگري را براي خارجي ها متوقف كردند و زمينه بازداشت هاي اخير به دليل پايان اعتبار مجوزها فراهم شد.

" لطيف رشيد" وزير آبرساني و مشاور رييس جمهور عراق، مي گويد: بي اعتمادي عراقي ها نسبت به  شركت هاي امنيتي خارجي ، دولت عراق را بر آن داشت تا به دقت و از نزديك آنها را تحت نظر قرار دهد، ما اكنون قوانين خودمان را اعمال مي كنيم.

برخي از صنعتگران و بازرگانان آمريكايي معترض به اين اقدام مدعي هستند ك شركت هاي امنيتي بويژه آمريكايي جزء لاينفك امنيت و توسعه اقتصادي عراق به حساب مي آيند كه البته سمبل قدرت آمريكا نيز به شمار مي آيند.
 
در پاسخ به اين ادعا، عراقي ها معتقدند آمريكايي ها خود را در جايگاه هايي قرار مي دهند كه به هيچ وجه شايسته و در خور آن نيستند.

عراقي ها هنوز حوادث دردناكي را كه شركت هاي امنيتي آمريكا در كشورشان مرتكب شدند به ياد دارند؛ از جمله حادثه ميدان النسور، در سال 2007 كه نگهبانان شركت بلك واتر با گشودن آتش بر روي شهروندان عراقي 17 نفر از آنها را به خاك وخون كشيدند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها