کارشناس عربستانی:

ریاض نمی تواند جایگزین نفت ایران شود

ریاض نمی تواند جایگزین نفت ایران شود
يکشنبه 2 بهمن 1390 - 09:26

يك كارشناس و تحليلگر عربستاني تاکيد کرد عربستان قادر نخواهد بود کمبود نفت ناشي از تحريم احتمالي عليه ايران را در بازارهاي جهاني تامين کند.

" علي الاحمد " نويسنده و تحليلگر مسائل سياسي عربستان در مصاحبه اختصاصي با شبكه خبري العالم احتمال جايگزين شدن عربستان به جاي ايران در تامين نفت بازارهاي جهان - درصورت تحريم نفت ايران از سوي غرب- را رد كرد.

وی درباره ادعاي مسئولان عربستان مبني بر توانایی آنها برای برطرف کردن نیاز بازار جهانی به نفت در صورت تحریم صادرات نفت ایران از سوی غرب گفت: اين سخنان مسئولان سعودي مبالغه آميز و نادرست است و صرفا یک ادعا به شمار می رود و بزودي بررسي هايي درباره آن انجام خواهد شد.

الاحمد با اشاره به اوضاع ناگوار اجتماعی در عربستان و شعله ور شدن حرکت های انقلابی مردم در این کشور گفت: نشانه هايي از انقلاب اجتماعي در عربستان به علت بيكاري، فقر، فساد دولتي و سلطه خاندان حاكم بر آينده، سرنوشت و مقدرات كشور و غارت ثروت هاي آن به چشم مي خورد.

وي با اشاره به فساد خاندان حاكم در عربستان و سلطه همه جانبه آن بر اقتصاد و سياست، ارتش، هنر، ورزش و همه فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي گفت: شهروندان عربستاني در هيچ يك از اين زمينه ها جايگاهي ندارند.

الاحمد برخورد ميان مردم و مسئولان سعودي را مساله اي اجتناب ناپذير دانست و گفت: مسئولان سعودي بيش از اين، دیگر نمي توانند به اين مسير گمراهانه ادامه دهند.

این کارشناس عربستانی تاكيد كرد: جنبش اعتراضي مردم عربستان رو به توسعه است و فقط به منطقه القطيف در شرق این کشور محدود نخواهد شد بلكه درخواست هايي در شبکه اينترنت براي تجمع در رياض و ديگر شهرهاي عربستان به منظور انقلاب در همه مناطق كشور وجود دارد؛ بويژه كه مردم ديگر ترسي از اقدامات سركوبگرانه رژيم آل سعود ندارند.

این تحليلگر مسائل عربستان خاطرنشان كرد: دستكم 10 هزار نفر حتي از سلفي هاي مخالف نظام فاسد سياسي، به دلایل سياسي در زندان به سر مي برند.

وي پيش بيني كرد كه اعتراض هاي اجتماعي مردم عربستان در سال آينده گسترده تر شود.

الاحمد ادامه داد: دولت عربستان از زمان تاسيس با انواع مختلف مظاهر فرهنگي و ديني مخالف خود، مبارزه كرده است.

وی افزود: رژيم سعودی به تخريب بسياري از آثار اسلامي مانند قبرستان يا مساجد و منازل اقدام كرده است.

وي خاطرنشان كرد: نيروهاي سعودي هفته گذشته شبانه به تخريب مركز " عين الكعيبه " كه تاريخ آن به قبل از اسلام باز مي گردد ، اقدام كردند.

الاحمد افزود: نيروهاي سعودي همچنين در سال 2004 به تخريب مسجد الشمس كه آيه حرام بودن شراب درآن نازل شده و حضرت محمد (ص) درآن جا اقامه نماز كرد، پرداختند.

وي افزود: اين مسجد عليرغم اينكه خارج از مناطق آباد قرار داشته است، از سال هفتم هجري وجود داشته است.

این تحليلگر مسائل سياسي عربستان گفت: مسئولان سعودي به جنگ تاريخ اسلام رفته اند و آنها حتي تپه نبرد " َُاحد " را از بين بردند تا هرچيزي را كه غيرسعودي است و از نظر تاريخي و سعودي به رژیم آل سعود وابسته نيست، از بين ببرند.

وي درپايان اظهار داشت: معيار سنجش دين در عربستان ، خاندان حاكم دراين كشور است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها