ابراهیمی در گفت وگو با العالم

غرب دچار اشتباهی بزرگ شد

غرب دچار اشتباهی بزرگ شد
سه شنبه 4 بهمن 1390 - 09:35

نايب رييس كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد که اروپا با تصويب ممنوعيت خريد نفت ايران، دچار اشتباهي بزرگ شد و ه بجايي نمي برد.

حجت‌الاسلام والمسلمين "حسين ابراهيمي " در گفت‌وگو با شبكه خبري العالم گفت : اروپا با اعمال تحريم‌ نفت ايران متضرر اصلی خواهد بود، ايران تاكنون توانسته است از همه تحريم‌ها و محاصره‌ها عبور و مشكلات ناشي از آنها را حل كند.

وی با اشاره به اعلام برخي كشورهاي عربي براي جبران كردن كمبود نفت در بازارها تصريح كرد: كشورهاي عربي حوزه خليج فارس نمي‌توانند كمبود نفت را جبران كنند، اگر ايران وارد رويارويي با اروپا شود، كشورهاي عربی نمي‌توانند نفتشان را به اروپا صادر كنند.

نایب ریيس كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس خاطرنشان کرد: سازمان اوپك يك مجموعه است كه بايد منسجم و هر كشوري پايبند سهميه توليدي نفتي خود باشد و از سهميه تعيين نشده نبايد تجاوز كنند.

ابراهیمی تاکید کرد: تنگه هرمز آبراهی راهبردي و تحت كنترل ايران است، اگر ايران ببيند كه منافع آن از سوي كشورهاي غربي مورد تهديد است، مي‌تواند منابع غرب را با بستن تنگه هرمز تهديد كند.

وی درباره برنامه هسته اي ايران گفت: ايران بارها اعلام كرده است كه آماده گفت‌وگو درباره برنامه مسالمت‌آميز هسته‌اي‌اش است و با اعزام بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران براي رفع ابهام‌ها نيز موافقت كرده است.

نایب ریيس كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس افرود:اين بيان‌كننده حسن نيت تهران است كه بارها بر مسالمت‌آميز بودن برنامه هسته‌اي‌اش تاكيد كرده است.

 وزیران امور خارجه اتحاديه اروپا دیروز (دوشنبه) در بروكسل پایتخت بلژیک و مقر این اتحادیه، ممنوعیت خرید نفت ايران را از اول ماه ژوئیه( تیرماه) بزعم خود برای درتنگنا قرار دادن ايران برای توقف برنامه صلح آمیز هسته ای تصویب کردند اما بسیاری از ناظران معتقدند که این جنگ نفتی هزینه های سنگینی در وهله اول برای اروپایی ها دارد.

بدنبال اعلام تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، بهای نفت در بازارهای جهانی بسرعت افزایش یافت و در معاملات دیروز دوشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس به ۱۱۰ دلار و ۶۳ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز۹۹ دلار و ۲۱ سنت اعلام شده است.

در شرایط كنونی كه كشورهای اتحادیه اروپا در بحران سخت حل نشده اقتصادی گرفتارند، اتخاذ این تصمیم سبب شده تا چند كشور از جمله اسپانیا و یونان از پیامدهای پیش رو به شدت ابراز نگرانی كنند.

" گارسیا مارگالو " وزیر امور خارجه اسپانیا اعلام كرده است كه كشورش یكی از قربانیان اصلی این تصمیم است و باید آثار منفی زیاد آن را بر اقتصاد ملی خود تحمل كند.

همچنین بسیاری از كارشناسان اقتصادی با تاكید بر این موضوع كه حیات اقتصادی ده ها شركت و بیش از 50 پالایشگاه اقتصادی در كشورهای مختلف جهان بویژه اروپا به خرید نفت از ایران وابسته است، به این نكته اشاره كردند كه افزایش 30 درصدی میزان خرید نفت از ایران توسط چین نشان می دهد كه تهران در این زمینه با مشكل چندانی مواجه نخواهد شد.

از دیگر سو بسیاری از ناظران معتقدند كه اروپا خود بیشترین مشكل را در این زمینه متحمل خواهد شد، زیرا تلاش برای حذف ایران از عرصه بازارهای نفتی سبب می شود بهای آن به شدت افزایش یابد و اروپا در شرایط كنونی كه گرفتار بحران اقتصادی است، توان تحمل آن را ندارد.

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها