خالد مشعل به اردن سفر می کند

خالد مشعل به اردن سفر می کند
سه شنبه 4 بهمن 1390 - 10:12

" خالد مشعل" رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) هفته آينده به اردن بظور رسمي سفر مي كند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از منابع خبری، " راكان المجالي " سخنگوي رسمي دولت اردن و مشاور دولت این کشور در امور اطلاع رساني و ارتباطات اعلام كرد: " خالد مشعل " روز يكشنبه آينده و با میانیجگری قطر به اردن مي رود تا با مسئولان اين كشور ديدار و گفت وگو كند.

اين اولين سفر رسمی مشعل به اردن از زمان اخراجش از اين كشور در سال 1999 است.

المجالي گفت : خالد مشعل روز يكشنبه آينده به همراه شيخ " تميم بن حمد آل ثاني" وليعهد قطر وارد اردن خواهد شد.

وي افزود: عبدالله دوم شاه اردن از وليعهد قطر و خالد مشعل به نشانه روابط دوستانه ميان اردن و قطر استقبال خواهد كرد.

سخنگوی دولت اردن با بيان اينكه سفر خالد مشعل به اردن به منزله شروع صفحه جديدي در روابط ميان اردن و حماس است ،اضافه کرد: اين روابط عليه تشكيلات خودگردان فلسطين كه اردن آن را نماينده ملت فلسطين مي داند، نيست.

بدنبال تنش در روابط ميان اردن و حماس، اردن در سال 1999،5 نفر از مسئولان جنبش حماس ازجمله خالد مشعل را از اين كشور به قطر تبعيد كرد و بعد از آن مشعل در سوريه مستقر شد.

خالد مشعل از زمان تبعيد خود از اردن دوبار به اين كشور سفر كرد ، يك بار در اوت 2009 براي شركت در مراسم تشييع جنازه پدرش عبدالرحيم كه در سن 91 سالگي در اردن درگذشت و بار ديگر در ماه گذشته براي عيادت از مادر بيمارش به این کشور سفر کرد.

" سامي ابوزهري " سخنگوي جنبش حماس درغزه گفته است كه هدف مشعل از اين سفر ، تقویت همكاري دو طرف در زمينه های سياسي و سروسامان دادن به روابط ميان حماس و اردن و تضمين فعاليت حماس در اردن مانند ديگر گروه هاي فلسطيني است.

وي يكي ديگر از اهداف سفر خالد مشعل به اردن را بررسي موضوع گشايش دفتري براي حماس در امان مانند دفاتر اين جنبش در برخي از كشورهاي عربي و اسلامي و نيز بررسي موضوع مقابله با مواضع اسرایيل براي حذف حق بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمين خود و تعيين اردن به عنوان سرزمين جايگزين براي فلسطيني ها دانست.

خالد مشعل در سال 1997 از سوء قصدي كه سازمان تروریستی رژیم صهیونیستی (موساد)در امان عليه وي طراحي و اجرا كرد، جان سالم به در برد.

" عون الخصاونه " نخست وزير فعلي اردن كه آن هنگام و در دوره " حسين بن طلال " شاه وقت اردن ریيس دفتر پادشاهي بود ، تهديد كرده بود درصورتيكه اسراییل  پادزهري را كه بعدا" جان مشعل را نجات داد ، ارائه نكند ، روابط ديپلماتيك اردن با اسراییل قطع خواهد شد.

اردن درسال 1994 پيمان سازش با رژیم اسرایيل را امضا كرد و اين درحالي است كه جنبش حماس این رژیم را به رسميت نمي شناسد.

 

پربیننده ترین خبرها