هاکان تکین:

ترکیه طرفدار ایجاد جبهه‌گرایی در منطقه نیست

 ترکیه طرفدار ایجاد جبهه‌گرایی در منطقه نیست
چهارشنبه 21 تير 1396 - 12:47

سفیر ترکیه در تهران امروز (چهارشنبه) به مناسبت یکمین سالگرد کودتا در ترکیه در نشستی خبری حضور یافت.

العالم- ایران 

«رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در تهران امروز (چهارشنبه) به مناسبت یکمین سالگرد کودتا در ترکیه در نشستی خبری با حضور خبرنگاران عنوان کرد: کشور ما در حال گذشتن از شوکی است که اتفاق افتاده و اقدام به کودتا تلاش نظامی بسیار متفاوت‌تر از اقداماتی بود که در دیگر نقاط دنیا رخ داد.

وی با اشاره به کشته شدن 250 نفر و زخمی شدن بیش از دو هزار نفر در طی این کودتا اظهار داشت: اتفاق 15 ژوئیه امتحانی برای دموکراسی مردم ما بود و مردم ما از این آزمون سربلند بیرون آمدند.

سفیر ترکیه با بیان اینکه در پشت این کودتا فتح‌الله گولن است، گفت: ما هیچ شکی در این زمینه نداریم. دولت ترکیه قبل از این کودتا از این وقایع اطلاع داشت و به این نتیجه رسیده بودیم که این گروه خواستار انجام چنین اقدامی است. البته کسی نمی‌توانست حدس بزند که تا این حد به درون ارتش نفوذ کرده و از سلاح‌های ارتش علیه مردم استفاده کنند.

تکین با بیان اینکه ترکیه از گذشته نزدیک نیز شاهد چنین کودتاهایی بود از جمله در سال‌های 1960- 1971 و 1980، یادآور شد: اما هیچ کودتای نظامی رخ نداد و در چنین ابعادی نبود که علیه مجلس و مردم حملات مسلحانه صورت گیرد و تا به حال هیچ کدام از این گروه‌ها مثل اختاپوس وارد سیستم دولتی نشده بودند.

سفیر ترکیه در تهران با بیان اینکه در حال حاضر 78 پرونده در ارتباط با این کودتا در حال رسیدگی است‌، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته حالت فوق العاده در ترکیه اجرا شد ولی این بدان معنا نیست که زندگی روزمره هموطنان ما را مختل کند. جرایم سنگینی رخ داده و عاملان آنها باید به سزای اعمالشان برسند.

وی گفت: برای اینکه چنین اتفاق تلخی دوباره رخ ندهد تمام تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است. تا الان 34 هزار کارمند به سر کارشان برگشته‌اند و 300 سازمانی که تعطیل شده بودند بازگشایی شدند. هیچ قصدی نداریم که از دموکراسی عدول کنیم و می‌خواهیم تمام اقدامات براساس اصول دموکراتیک انجام شود.

سفیر ترکیه در ایران عنوان کرد که کشورش به مبارزه با پ‌.ک‌.ک و داعش بی وقفه ادامه خواهد داد.

تکین در ادامه این نشست خبری با ذکر این نکته که گروه تروریستی گولن در نقاط مختلف دنیا به شکل وسیعی نفوذ کرده، عنوان کرد: فتح‌الله گولن انسان مثبتی نیست و اگر او چنین شناخته شود، بسیار اشتباه خواهد بود.

وی در بخشی از این نشست، از جمهوری اسلامی به خاطر حمایت‌ها در شب کودتا قدردانی کرد و افزود: دوستان ما در روزهای سخت از ما دفاع کردند و ما از این حمایت متعجب نشدیم و شایان تقدیر است.

سفیر ترکیه در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری رفراندوم در کردستان عراق نیز خاطرنشان کرد: موضع ما در این زمینه بسیار شفاف است و ما خواستار تمامیت ارضی عراق و سایر همسایگان هستیم. زمانی که موضوع برگزاری همه پرسی در کردستان عراق مطرح شد ما اولین و واضح‌ترین موضع را اتخاذ کردیم.

وی ادامه داد: البته علاوه بر دفاع از تمامیت ارضی عراق بایستی به حکومت مرکزی این کشور نیز کمک کنیم تا همه اقشار عراق را جمع کند و سیستم حکومتی باید به گونه‌ای باشد که تمام مردم عراق اعم از شیعه، سنی، کرد، ترکمن، ایزدی و ... بگویند این جا کشور من است.

هدف ما صلح ماندگار، نه برقراری آتش‌بس در سوریه است

تکین در پاسخ به سوالی در خصوص روند آستانه درباره سوریه نیز خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمام انتقاداتی که ممکن است در این زمینه باشد ولی این روند تاثیرات زیادی بر سوریه داشته است.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در چارچوب سازمان ملل نتوانست رو به جلو برود، عنوان کرد: ایران، ترکیه و روسیه با آغاز چنین روندی سعی کردند تمام تلاش خود را بر این کار متمرکز کنند و امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند در سوریه صلح کامل برقرار شده ولی با تمهیدات انجام شده در حال حاضر در بسیاری از مناطق این کشور آتش بس برقرار است و هدف ما این است که آن را به تمام سوریه تسری دهیم و ماندگار شود.

سفیر ترکیه ادامه داد: هدف نهایی ما برقراری آتش‌بس در سوریه نیست بلکه ما به دنبال صلح ماندگار در این کشور هستیم.

وی تأکید کرد: ایران، ترکیه و روسیه به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد و این کار را با سازمان ملل و دیگر کشورهای جهان به پیش خواهند برد.

یکی از خبرنگاران از سفیر ترکیه پرسید در حال حاضر رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ در ترکیه بازداشت است و چگونه مخالفان می‌توانند صدای خود را به گوش دیگران برسانند؟ که وی پاسخ داد: هیچ کس نباید قانون را مختل کند و این شامل همه افراد از جمله نمایندگان مجلس و روسای احزاب هم می‌شود. خزب دموکراتیک خلق ترکیه یک حزب قانونی در کشور است و در انتخابات شرکت می‌کند و دارای 50 نماینده در مجلس است. ما می‌خواهیم این حزب به ندای رای دهندگان گوش دهد و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرد ولی متاسفانه امتحان خوبی را پس نداد و باعث ناامیدی میلیون‌ها فردی شدند که به آنها رای داده بودند و نتوانست بین خود و ترور فاصله ایجاد کند.

تکین خاطرنشان کرد: در حال حاضر دعاوی درباره آنها مطرح شده و دادگاه مستقل در این زمینه تصمیم خواهد گرفت و البته اگر ثابت شود که هیچ جرمی را مرتکب نشده‌اند، آزاد خواهند شد و اگر جرایم آنها ثابت شود مثل هر شهروند دیگر بر طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

سفیر ترکیه با بیان اینکه یک سال پیش پ‌.ک.‌ک در مرکز آنکارا اقدامی تروریستی انجام داد که بر اثر آن بیش از 40 نفر از هموطنان ما کشته شدند، خاطرنشان کرد: نماینده این حزب در مراسم خاکسپاری فرد انتحاری شرکت کرد و آیا این توهین به کسانی که به این حزب رای دادند، نیست.

تکین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص تحولات اخیر در منطقه خلیج فارس اعلام کرد: ترکیه طرفدار ایجاد جبهه‌گرایی در منطقه نیست.

سفیر ترکیه در پاسخ به سؤال دیگری درباره روند عضویت این کشور در اتحادیه اروپا نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهای غربی و اروپایی مدعی دفاع از دموکراسی امتحان خوبی را در روند کودتای 15 ژوئیه پس ندادند. آنها طرف کسانی ایستادند و به دنبال حقوق کسانی هستند که این قتل عام را صورت دادند. این موضوع اختلافاتی را در بین اتحادیه اروپا و ترکیه ایجاد کرد و برخی از کشورها دنبال بهانه بودند و این کودتا بهانه را در اختیار آنها قرار داد.

وی به مصاحبه اخیر وزیر خارجه آلمان درباره کودتای ترکیه اشاره کرد و افزود: گابریل متعقد بود که نتوانستیم با ترکیه در جریان کودتا به اندازه کافی همدل باشیم.

سفیر ترکیه افزود: امیدواریم بعد از این بقیه دوستان در اروپا و غرب نیز چنین فهم و درکی را از خود نشان دهند.

تکین همچنین گفت برخی از کشورهای اروپایی که بهانه‌هایی را مطرح می‌کنند با هویت ترکیه مشکل دارند و حتی اگر شرایطی را که مطرح می‌کنند و ما انجام دهیم باز هم شروط دیگری را بیان می‌کنند.

وی افزود: مسئولان اروپایی که ادعای آزادی بیان و اندیشه دارند درباره صحبت مقامات ما با هموطنان خود در محیط‌های بسته مخالفند. البته ما به تلاش خود برای تعامل با اروپا و تقویت دموکراسی ادامه خواهیم داد.

پایگاه اینجرلیک

خبرنگاری درباره پایگاه اینجرلیک و خروج نیروهای آلمان از این پایگاه سؤال کرد که سفیر ترکیه اظهار داشت: آلمان بعد از اقدامات داعش گروه کوچکی را به این پایگاه فرستاد. البته حضور آمریکا در آنجا بیشتر است. یکسری اتفاقات و عدم تفاهمی با مقامات آلمان رخ داد و تصمیماتی توسط آلمان‌ها اتخاذ شد که تصمیم خود آنهاست و هیچ وقت ما نگفتیم که آلمان‌ها نروند.

وی گفت: بحث خروج نیروهای آمریکا از این پایگاه مطرح نیست.

سفیر ترکیه در پاسخ به سؤال دیگری درباره تسلیح کردهای ترکیه توسط آمریکا نیز عنوان کرد: ما سیاست غلط مقامات آمریکا درباره گروه‌های تروریستی کرد را به آنها گوشزد کرده‌ایم و بسیار تأکید کرده‌ایم که خیلی اشتباه است که برای مبارزه با یک گروه تروریستی، یک گروه تروریستی دیگری را تقویت کنیم. اما آمریکایی‌ها پاسخ دادند که برای مبارزه با داعش، هیچ راه‌حل دیگری نیست و عنوان کردند که این همکاری تاکتیکی است و نه طولانی‌مدت.

وی افزود: ما 40 سال است که گروه‌های تروریستی مثل پ.‌ک‌.ک را می‌شناسیم. آنها سعی دارند مناطقی که کرد نیستند را در اختیار بگیرند. ما بر تمامیت ارضی سوریه تأکید داریم ولی این گروه‌ها به مناطق تحت حاکمیت خود اهمیت می‌دهند. ما اجازه نمی‌دهیم در نزدیکی مرزهایمان گروهی تروریستی ایجاد شود و رویکردمان را به آمریکا نیز اعلام کرده‌ایم ولی نتوانستیم به توافق برسیم.

سفیر ترکیه افزود: آنچه باعث خوشحالی ماست، صلح و ثبات در منطقه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها