یهودی مراکشی که کمپین تحریم اسرائیل را رهبری می کند!

یهودی مراکشی که کمپین تحریم اسرائیل را رهبری می کند!
جمعه 13 مرداد 1396 - 19:00

سیون اسیدون یک مرد یهودی مراکشی 70 ساله است که کمپین تحریم خرمای اسرائیلی را رهبری می کند، این کمپین در ماه مبارک رمضان فعال می شود، زیرا مراکشی ها در این ماه به خرید خرما بیشتر روی می آورند.

العالم ـ آفریقا

این پیرمرد با گشت و گذار در بازارهای اغلب شهرهای مراکش با شهروندان مراکشی دیدار می کند. شعار او این است: "خرماهای صهیونیستی را تحریم کنید"، "بهای شلیک گلوله رژیم صهیونیستی به سینه فلسطینیان را نپردازید"، "ما نمی خواهیم خرمای اشغالگران وارد کشورمان شود"
اسیدون با این تعابیر معدود اهداف و آرمان های کمپین را تبیین می کند، او این کمپین را با همراهی شماری از جوانان مراکشی پیش می برد. وی می گوید: خرماهای اسرائیلی به شیوه غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد مراکش می شود.
او می گوید: هنگامی که بهای خرمای اسرائیلی را می پردازیم در حقیقت از رژیم اشغالگر صهیونیستی حمایت مالی به عمل می آوریم و به نوعی به تامین بودجه آن کمک می کنیم، حال آنکه می دانیم بودجه نظامی در بودجه سراسری اسرائیل جایگاه خاصی دارد.
سیون که قامتی رشید دارد و چفیه فلسطینی دور گردنش پیچیده است در هر فعالیت مربوط به حمایت از مساله فلسطین پیشقدم است، او نسبت به آنچه که از آن به عنوان "رخنه اسرائیل در اقتصاد مراکش" تعبیر کرد، معترض است و خواستار تحریم اسرائیل و مجازات آن به خاطر تجاوزاتش و جنایاتش علیه فلسطینیان است. 

اسیدون و تعدادی از جوانان مراکشی به نام های یوسف بلاج، السعدیه الوالوس و مریم لعسل، فعالیت های انجمن BDS ـ شاخه مراکشی جنبش جهانی تحریم اسرائیل ـ را رهبری می کنند، این اقدام در چارچوب کمپین ارتقای سطح آگاهی تاجران خرما در بازار مرکزی "المعاریف" واقع در مرکز شهر دار البیضاء ـ از بزرگ ترین شهرهای مراکش ـ صورت می گیرد. این جوانان برگه ها و تراکت های تبلیغاتی را آماده کرده اند که در آنها اهداف این کمپین کاملا تشریح شده است، این برگه ها و تراکت ها نمی تواند جایگزین گفت و گوی مستقیم با عمده و خرده فروشان خرما باشد.
اسیدون و جوانان مراکشی به مغازه های خرما فروشی می روند و با حالت لبخند به خرما فروشان سلام می دهند و سر سخن را در مورد وضعیت خرید و فروش خرما در ماه مبارک رمضان باز می کنند، سپس بحث خرمای "المجهول" را پیش می کشند که بهترین نوع خرما نزد مراکشی ها می باشد. 
اسیدون و همراهانش در یکی از روزها به مغازه فردی به نام "رشید" رفتند، او خرما و خشکبار می فروشد، آنان با رشید در مورد وضعیت خرید و فروش خرما صحبت کردند، رشید پس از شنیدن صحبت های اسیدون و همراهانش گفت: خرمای "المجهول" را از منطقه تافیلالت واقع در جنوب شرق مراکش تهیه می کند.

وی افزود: خرمای اسرائیلی "MEDJOUL" را می شناسد و از خرید و فروش آن خودداری می کند.
آنان به یک مغازه خرما فروشی دیگر رفتند و پس از عرض سلام به صاحب مغازه از او خواستند در مورد انواع خرماهایی که به فروش گذاشته است و یکی از آنها هم MEDJOUL بود، توضیح دهد.   
آنان پس از اتمام توضیحات صاحب مغازه به وی گفتند: خرماهایی که با مارک MEDJOUL بسته بندی می شود در حقیقت خرماهای اسرائیلی هستند و به دروغ روی آنها برچسب "تولید آفریقای جنوبی" خورده است. 

صاحب مغازه وقتی این صحبت ها را شنید احساس حالت شرمساری کرد و قول داد دیگر از این خرماها سفارش ندهد و خرید نکند، وی از اسیدون و این جوانان خواست یکی از تراکت های تبلیغاتی را بر روی دیوار مغازه اش بچسبانند.
اسیدون و اعضای این کمپین در نامه ای خطاب به خرمافروشان مراکش نوشتند که کمیپن ملی علیه خرماهای اسرائیلی در ماه مبارک رمضان به راه انداخته اند.
آنان در این نامه هشدار دادند:« ما با یک سرقت مضاعف رو به رو هستیم، درخت خرمای MEDJOUL در واقع یک درخت مراکشی است که توسط صهیونیست ها به سرقت رفته و در فلسطین اشغالی کاشته می شود.»
آنان تاکید کردند:« خرماهای اسرائیلی که با نرخ پایین در مراکش توزیع می گردد، به کشاورزان مراکشی در مناطق ورززات و زواکوره وتافیلات واقع در جنوب شرق مراکش ضربه می زند، برخی وارد کنندگان بی وجدان به منظور مخفی کردن مکان واقعی تولید این خرماها به برچسب های تلقبی "تولید آفریقای جنوبی" متوسل می شوند.
اسیدون و جوانان نامبرده تصریح کردند:« توزیع خرماهای صهیونیستی در بازارهایمان به مثابه همدستی با اسرائیلی ها و خیانت به مساله فلسطین است.»
آنان خطاب به خرما فروشان مراکشی اعلام کردند:« ما از شما می خواهیم تا خرماهای اسرائیلی را تحریم کنید، قبل از آن که خودتان در معرض تحریم قرار بگیرید.»
کمپین تحریم خرمای اسرائیلی MEDJOUL فقط به تاجران خرما محدود نمی شود، بلکه به میان شهروندان مراکشی و اطراف بازارها و شبکه های ارتباط اجتماعی نیز کشیده شده است.
آنان در چارچوب این کمپین به شهروندان مراکشی هشدار داده و از آنان خواستند در مورد اصالت خرماهای غیر بسته بندی شده "المجهول" پرس و جو کنند و حواسشان باشد برخی خرماهایی که در حال حاضر در بازارهای مراکشی فروخته می شود، محصول اسرائیلی هستند. 

اسیدون در تشریح طرح کمپین تحریم خرمای اسرائیل اظهار داشت: این طرح در آغاز مبتنی بر تماس با دولت مراکش بود، به عقیده من تماس و رایزنی با دولت بسیار حائز اهمیت است، این دولت باید جلوی واردات این خرماها را بگیرد، مسئولان گمرکات به خوبی می دانند که این خرماها در کجاها انبار می شود.
رهبر کمپین تحریم اسرائیل خاطرنشان کرد: در شهر طنجه واقع در شمال مراکش یک تاجر است که خرمای اسرائیلی وارد می کند، او بر روی جعبه های خرما برچسب های تقلبی "تولید جنوب آفریقا" را می زند، از متولیان و مسئولان ذیربط می خواهم در قبال این مساله به وظایف خود عمل کنند، این تاجر ده ها تن خرمای اسرائیلی را به صورت رسمی وارد مراکش کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: پس از تماس و رایزنی با دولت، روی عمده فروشان کار کردیم، از همان آغاز به آنان گفتیم که این خرماها را خریداری نکنند، این اقدام پس از ملاقات و گفت و گو با خرده فروشان در شهرهای دارالبیضاء، محمدیه، رباط، سلا و مراکش صورت گرفت. 

رهبر یهودی کمپین تحریم خرماهای اسرائیلی افزود: بار دیگر نزد عمده فروشان برگشتیم، آنان به ما اعلام کردند که کمپین موفق عمل کرده است، زیرا کسی تقاضای چنین خرماهایی را نمی کند.

وی تاکید کرد: دلیل وجود خرمای صهیونیستی در بازارهای مراکش به این خاطر است که این خرماها پیش از آغاز کمپین تحریم خرمای اسرائیل خریداری و تهیه شده بود.
او تاکید کرد که مقامات و مراجع نقش اول را در ممانعت از واردات خرمای اسرائیلی ایفا می کنند، زیرا آنها مکانیزیم ها و امکاناتی در اختیار دارند که می توانند جلوی این پدیده را بگیرند، ما به رغم اینک یک انجمن کوچک هستیم، اما، 22 انجمن و نهاد حقوقی و سندیکایی و صنفی از ما حمایت می کنند، ابزارها و امکانات ما محدود است، با این وجود در بالابردن آگاهی شهروندان مراکشی نسبت به تحریم خرمای اسرائیلی بسیار موفق بودیم.

"مصطفی خلفی" وزیر ارتباطات و سخنگوی رسمی دولت مراکش در جریان نشست مطبوعاتی شانزدهم ماه گذشته اظهار داشت: خرمای اسرائیلی که در مراکش تبلیغ می شود و به فروش می رسد به شیوه ها و ترفندهای گوناگونی وارد مراکش می شود.

وی خاطرنشان ساخت: یک سری دلالان در برخی کشورها واسطه هستند که زمینه انتقال این کالا به مراکش را فراهم می سازند، این در حالی است که هیچ رابطه رسمی میان مراکش و اسرائیل وجود ندارد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، وی توضیح داد: این مساله چالش برانگیز شده است؛ به طوری که پیشتر وزیر صنعت و  تجارت مراکش موضوع انتقال غیر قانونی خرما به این کشور را در پارلمان مطرح و خواستار مقابله جدی با آن شد.

خلفی گفت که انجمن های حامی تحریم خرمای اسرائیل پیشتر با عبد الإله بنکران نخست وزیر مراکش پیرامون این موضوع مکاتباتی را انجام داده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها