اذعان شاهزاده سعودی به فساد گسترده در عربستان

اذعان شاهزاده سعودی به فساد گسترده در عربستان
سه شنبه 23 اسفند 1390 - 11:39

امير طلال بن عبدالعزيز برادر پادشاه عربستان با اعتراف به وجود فساد گسترده در اين كشور خواستار مقابله با اينگونه لجام گسيختگي ها شد.

به گزارش سه شنبه پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم، امير طلال در صفحه شخصي اش در يكي از پايگاه هاي اجتماعي نوشت: وضعيت كشور به گونه اي است كه حتي صداي انتقادهاي من نيز از سوي حاكميت شنيده نمي شود.

وي در ادامه نوشته است: كميته ملي مبارزه با فساد كه اخيرا در كشور تشكيل شده است بايد همه موارد فساد در عربستان را مورد بررسي قرار داده و با آن مقابله كند.

براساس يك همه پرسي كه اخيرا با شركت 627 نفر در عربستان برگزار شد، حدود 77 درصد شركت كنندگان بر وجود فساد مالي و اداري به شكل گسترده در اين كشور تأكيد كردند.

فساد گسترده اداري و مالي در عربستان حتي باعث انتقاد برخي از علماي ديني اين كشور شده است. به طوري كه عبدالعزيز الفوزان استاد فقه تطبيقي مركز آموزش عالي دستگاه قضايي عربستان نيز اخيرا از وجود فزاينده پارتي بازي و واسطه ها در اين كشور انتقاد و آن را يكي از نمونه هاي بارز فساد در اين كشور عنوان كرد و خواستار ريشه كن كردن آن شد.

اين استاد دانشگاه از بزرگترين عوامل گسترش فساد در عربستان را خلأهاي قانوني، ضعف راهكارهاي مربوط به تنظيم اعطاي مجوزها و احتكار دانست.

شهروندان عربستان با وجود بهره مندي اين كشور از درآمد فراوان حاصل از فروش نفت و اماكن زيارتي، از فقر، بي عدالتي، بيكاري و مشكلات اجتماعي ديگر رنج مي برند.

كارشناسان علت اين امر را در غير انتخابي بودن دستگاه حاكميت، فقدان نظارت مردمي بر قدرت و هزينه بودجه، نبود قانون اساسي مدرن، انحصار قدرت در دست خاندان آل سعود و وابستگي حاكميت اين كشور به غرب به ويژه آمريكا مي دانند.

پربیننده ترین خبرها