موافقت ميانمار با دسترسی سازمان ملل به ایالت راخين

موافقت ميانمار با دسترسی سازمان ملل به ایالت راخين
پنج‌شنبه 6 مهر 1396 - 03:49

منابع خبری در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کردند، دسترسی سازمانهای بشردوستانه به ایالت آشوبزده راخین میانمار، احتمالا روز پنجشنبه ممکن خواهد شد.

العالم - آسیا

دولت میانمار تصمیم گرفته است روز پنجشنبه به سازمانهای بشردوستانه اجازه دهد به بندر راخین دسترسی داشته باشند. خشونتهایی که در ماههای اخیر در این شهر اتفاق افتاده هزاران مسلمان روهینگیایی را به بنگلادش فراری داده است. ارتش میانمار به بهانه این که گروههای مسلح در منطقه راخین فعالیت های خود را در این اواخر تشدید کرده اند عملیاتی گسترده را برای سرکوب مسلمانان این منطقه آغاز کردند. طبق آماری که سازمان ملل متحد منتشر کرده است از آغاز عملیات ارتش میانمار بیش از پانصد هزار مسلمان روهینگیایی آواره شده اند.

 سازمانهای بشردوست که با هجوم انبوه آوارگان و پناهجویان مسلمان میانماری به بنگلادش روبرو شده اند برای تامین نیازهای اساسی آوارگان با کمبودها و مشکلات جدی مواجه شده اند. مناطق جنوبی بنگلادش در مجاورت مرزهای میانمار در حال حاضر به یکی از بزرگ ترین اردوگاههای آوارگان در جهان تبدیل شده است. 

ایالت راخین میانمار که نزدیک مرزهای بنگلادش واقع شده در سالهای اخیر بارها شاهد تنشهای شدید میان مسلمانان و بودائیان بوده است اما آوارگی انبوه مسلمانان میانمار پیش از این هیچگاه در چنین ابعادی روی روی نداده بود به همین علت مقامات محلی و سازمانهای بین المللی تا کنون در مدیریت این بحران ناتوان بوده اند. مسلمانان میانمار در شرایطی خود را به اردوگاههای آوارگان در مرز بنگلادش می رسانند که از چندی پیش ظرفیت این اردوگاهها پر شده است.گروهها و نهادهای بشردوستانه سازمان ملل متحد نیروهای امدادرسان خود را در مناطق مرزی بنگلادش با میانمار مستقر کرده اند اما کمکها فعلی برای تامین نیازهای آوارگان مسلمان میانماری کفایت نمی کند.

استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد احتمالا روز پنجشنبه با هماهنگی دولت میانمار یک محموله بشردوستانه به ایالت راخین وارد خواهد شد. این اولین گام در عملیات بشردوستانه در این شهر آشوبزده خواهد بود. شماری از روسای آژانسهای امدادرسان بین المللی در این سفر حضور خواهند داشت. ما امیدوار هستیم که این اقدام اولین گام به سوی دسترسی بیشتر و آزادتر به مناطق آشوبزده راخین باشد.

­به گزارش خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل متحد، زمانی که ارتش میانمار عملیات نظامی خود را در ایالت راخین آغاز کرد سازمانهای بشردوستانه مجبور شدند از این منطقه خارج شوند. عملیات ارتش میانمار موجب شد شمار زیادی از اقلیت مسلمان میانمار به بنگلادش فرار کنند.

از اواخر ماه اوت سازمان ملل متد بارها دسترسی سازمانهای بشردوست را به ایالت راخین خواستار شده است اما مقامات میانمار به این درخواستها بی اعتنایی کرده اند. در حال حاضر نیز مقامات میانمار فقط با یک  "سفر هماهنگ شده" به راخین موافقت کرده اند. این سفر به مسئولان سازمانهای بشردوست اجازه خواهد داد اوضاع موجود در منطقه راخین را ارزیابی کنند. بسیاری از منابع آگاه اعلام کرده اند شهرها و روستاهای زیادی در ایالت راخین توسط ارتش میانمار تخریب و آتش زده شده است و علاوه بر این نظامیان میانماری در طول مرزهای بنگلادش نیز اقدام به مین گذاری کرده اند تا از بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار جلوگیری کنند.

سازمان ملل متحد جامعه مسلمانان روهینگیا را اقلیتی می داند که در جهان بیشتر از همه اقلیت ها محروم هستند و مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.  اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا میانمار حتی اجازه ندارند ملیت این کشور را بگیرند و به علت عقاید و وابستگی های نژادی خود پیوسته با برخوردهای تبعیض آمیز و ظالمانه روبرو بوده اند. این رفتار تنفرآمیز در سالهای گذشته نیز شمار زیادی از اعضای اقلیت روهینگیا را به فرار از میانمار واداشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها