اعتراض صربها به تبرئه ناصر اوريچ در دادگاه سارايوو

اعتراض صربها به تبرئه ناصر اوريچ در دادگاه سارايوو
سه شنبه 18 مهر 1396 - 06:20

مقام ها و مردم صربستان از تبرئه شدن ناصر اوریچ از اتهام جنایات جنگی در جنگ  داخلی بوسنی و هرزگوین توسط یک دادگاه سارایوو خشمگین شده اند.

دادگاه سارایوو  روز دوشنبه ناصر اوریچ را که به "مدافع سربرنیتسا "شهرت دارد، از اتهام جنایات جنگی بر ضد صربها در زمان دفاع از منطقه مسلمان نشین بوسنی در جنگ داخلی دهه نود گذشته تبرئه کرد. ناصر اوریچ از نظامیان سابق اهل بوسنی و هرزگوین است که  فرماندهی ارتش جمهوری بوسنی و هرزگوین را در سربرنیتسا در زمان محاصره این شهر توسط نیروهای صرب بوسنی در  جنگ داخلی این منطقه که از سال 1992 تا 1995 ادامه داشت، بر عهده داشت.
ناصر اوریچ پس از پایان جلسه رسیدگی به پرونده اش هنگام خروج از دادگاه از گفتگو با رسانه ها خودداری و فقط به گفتن این حرف بسنده کرد که "دادگاه هر آنچه گفتنی بود، بیان کرد. " 
الکساندر وولین وزیر دفاع صربستان که از طرفداران پیشین اسلوبودان میلوشویچ محسوب می شود در بلگراد اعلام کرد دادگاهی که بتواند یک جنایتکار و یک آدمکش مثل ناصر اوریچ را تبرئه و آزاد کند، دادگاهی است که صلح ، امنیت ، اعتماد و آشتی را در کل منطقه بالکان به خطر می اندازد.  
الکساندر ووسیچ رئیس جمهور صربستان نیز که در دولت اسلوبودان میلوشویچ عضو کابینه وی بوده است اعلام کرد: "بدیهی است که ما باید خودمان برای اجرای عدالت مبارزه کنیم چرا که  در این میان تنها متهم پرونده خود ما هستیم."
صربهای بوسنی نیز از صدور حکم تبرئه ناصر اوریچ توسط  دادگاه سارایوو به خشم آمده اند. 
میلوراد دودیک رهبر سیاسی صربهای بوسنی اعلام کرد تبرئه ناصر اوریچ ثابت می کند که در این جا برای آنهایی که مرتکب جنایت بر ضد صربها شده اند، هیچ مجازاتی در کار نخواهد بود.  
وینکو لال رئیس انجمن زندانیان جنگی پیشین صرب سربرنیتسا اعلام کرد : "حکمی که صادر شد توهین به ما است هر چند که از پیش نیز انتظار چنین چیزی را داشتیم." 
رادوجکا فیلیپوویچ رئیس انجمن حمایت از قربانیان صرب بوسنی نیز اعلام کرد:"حکم دادگاه سارایوو در تبرئه اوریچ بی سابقه و وحشتناک است. چطور ما می توانیم در کنار یکدیگر زندگی کنیم؟ بچه های ما فردا می توانند با همدیگر به مدرسه بروند؟"
قاضی سابان ماکسومیچ قاضی دادگاه ساریوو روز دوشنبه ناصر اوریچ را که در حال حاضر پنجاه سال دارد از اتهام قتل سه زندانی در اطراف سربرنیتسا تبرئه کرد. دادگاه ساریوو همچنین در  همین جلسه صباح الدین موهیچ چهل و نه ساله را نیز که در جنگ داخلی بوسنی همرزم ناصر اوریچ محسوب می شد، از اتهامات مشابه تبرئه کرد.
مسلمانان بوسنی اوریچ را قهرمان دفاع از بوسنی در زمان محاصره این منطقه توسط نیروهای نظامی صرب می دانند. در این مناقشه نیروهای تحت فرمان راتکو ملادیچ موسوم به " قصاب بالکان"  نزدیک به هشت هزار مرد و نوجوان بوسنیایی را کشت. دادگاه کیفری بین المللی این جنایت را نسل کشی توصیف کرده است.
اما از نظر صربها چه صربهای بوسنی و چه صربستان ، ناصر اوریچ یک" قاتل " است که از سال 1992 تا 1995 حملات زیادی را بر ضد روستاها و مناطق اطراف سربرنیتسا انجام داد و جنایات زیادی را بر ضد غیرنظامیان و زندانیان صرب مرتکب شد.
انجمنهای حامی حقوق قربانیان جنایات جنگ داخلی بوسنی می گویند در این مناقشه دو هزار و چهارصد و بیست و هشت غیرنظامی و نظامی کشته شدند.
ناصر اوریچ  اولین بار در سال 2003 بازداشت و در دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق  در لاهه به علت ارتکاب جنایت در جنگ داخلی بوسنی محاکمه شد. وی ابتدا به جرم تلاش نکردن برای جلوگیری از قتل زندانیان صرب و بدرفتاری با آنها به دو سال حبس محکوم شد. اما وی در سال 2008 در دادگاه تجدید نظر از اتهامات خود تبرئه شد و دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق برای این نظامی کارکشته جنگ بوسنی که در بیست و پنج سالگی به فرماندهی رسیده بود، کیفیات مخففه قابل توجهی قائل شد. 
دستگاه قضایی صربستان در سال 2014 ناصر اوریچ را به فرماندهی چندین حمله بر ضد روستاهای صرب نشین و مناطق اطراف سربرنیتسا متهم و حکم بازداشت بین المللی او را صادر کرد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها