ولايتی: مشروط كردن برجام را از اروپايی ها نمی پذیریم/ همانند اتحادیه اروپا، اتحادیه و خط مقاومتی در منطقه تشکیل داده ایم

ولايتی: مشروط كردن برجام را از اروپايی ها نمی پذیریم/ همانند اتحادیه اروپا، اتحادیه و خط مقاومتی در منطقه تشکیل داده ایم
سه شنبه 25 مهر 1396 - 13:39

عضو هیأت عالی نظارت بر برجام تاکید کرد: مشروط کردن برجام از جانب اروپایی ها به هیچ عنوان برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر ولایتی پس از دیدار نماینده ویژه دولت فرانسه در امور سوریه در جمع خبرنگاران گفت: اروپایی ها باید دقت بیشتری در اظهارات و درخواست هایشان داشته باشند، اینکه بگویند برجام را قبول داریم اما درباره حضور منطقه ای ایران یا موضع دفاع موشکی کشورمان باید صحبت کنند مشروط کردن برجام است که به هیچ عنوان نمی پذیریم.

آمریکایی ها چه حقی دارند درمنطقه ما به دیگران بگویند باید چکار کنند
وی افزود: برجام هیچ شرطی ندارد و مطابق همان توافقی است که میان جمهوری اسلامی ایران و 1 + 5 امضا شده است و باید مطابق با همان توافق اجرا شود.
ولایتی بار دیگر تاکید کرد: اینکه بگویند برجام را قبول دارند اما باید درباره حضور منطقه ای ایران صحبت کنیم حق اروپایی ها نیست، ما در این منطقه هستیم و حق داریم با همسایگانمان که مشترکات بسیار داریم همکاری منطقه ای داشته باشیم. امریکایی ها چه حقی دارند که در منطقه ما برای خود حقی قائل شوند یا نفوذی داشته باشند یا اینکه بگویند دیگران باید چکار کنند یا نکنند.

تشکیل اتحادیه و خط مقاومت در منطقه، همانند اتحادیه اروپا
وی افزود: دولت عراق صاحب کشور خودش است که اختیار و مسئولیت دارد و آقای العبادی به مسئولیت خودش شجاعانه عمل کرده است؛ اگر جمهوری اسلامی ایران در این کشور حضور مشورتی دارد به درخواست قانونی دولت عراق است که کاملا طبیعی محسوب می شود همچنانکه حضور مشورتی ایران در سوریه نیز به درخواست قانونی دولت این کشور است در حالی که از کشورهای اروپایی هیچ گاه دعوت نشده است به عراق بیایند و برای مردم این کشور تعیین تکلیف کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر کشوری در این منطقه برای خودش تصمیم می گیرد، اضافه کرد: همکاری های منطقه ای جزو حقوق ماست و همان طور که اروپایی ها با یکدیگر اتحادیه اروپا را تشکیل دادند ما نیز در این منطقه اتحادیه و خط مقاومت را تشکیل داده ایم که از تهران آغاز می شود، از بغداد می گذرد و به دمشق، لبنان و فلسطین می رسد.
ولایتی تاکید کرد: اعضای خط مقاومت حق دارند یکدیگر را یاری کنند به دیگران هم اجازه نمی دهند که برایشان تعیین تکلیف کنند.

برجام و اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات خصمانه اخیر امریکا علیه ایران به ویژه نقض مکرر برجام و پاسخ عملی کشورمان به این اقدامات گفت: آقای ترامپ و کنگره امریکا در اجرای برجام در حال دفع الوقت هستند همان طور که باید، توافق هسته ای را اجرا نکردند، تحریم ها را ادامه دادند و بازی سیاسی می کنند.
ولایتی تاکید کرد: اینکه رئیس جمهور امریکا باید امری را امضا کند اما آن را به کنگره ارجاع می دهد یا کنگره آن را به رئیس جمهور واگذار می کند به معنی دفع الوقت کردن است و جمهوری اسلامی ایران این طولانی کردن برجام را نمی پذیرد.
وی همچنین گفت: هیچ دلیلی ندارد که ما منتظر باشیم که آقای ترامپ حرف معقولی بزند زیرا او فرد غیرقابل پیش بینی است همچنان که امریکایی ها نیز از کارهای غیرعاقلانه او ناراحتند به این علت ما هیچ حسابی روی حرف های او نمی کنیم بلکه براساس منافع خودمان تصمیم می گیریم که چه کنیم.

رد اظهارات خصمانه ترامپ علیه سپاه
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با رد اظهارات خصمانه رئیس جمهور امریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این نهاد را تبلور آرمان های مقاومت ملت ایران در مقابل بیگانگان و دفاع از تمامیت ارضی کشور دانست و تاکید کرد: سپاه، جزو متن مردم ایران است بنابراین اگر ازجانب هر مسئول خارجی سخنی علیه سپاه گفته شود، علیه کل مردم ایران سخن گفته است..

پربیننده ترین خبرها