پیام‌هایی که با ژنرال ایرانی به سوریه رفت

پیام‌هایی که با ژنرال ایرانی به سوریه رفت
يکشنبه 30 مهر 1396 - 14:01

سرلشکر باقری درحالی در دومین سفر خارجی خود به سوریه سفر کرد که پیش از آن برخی فرماندهان عالیرتبه سپاه از نابودی کامل داعش (در فاز نظامی) در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

العالم- ایران/ سیاسی 

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان عصر روز سه شنبه 25 مهرماه، در راس یک هیات نظامی وارد دمشق پایتخت سوریه شد.

این دومین سفر خارجی سرلشکر باقری پس از انتصاب به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح بود.

سردار باقری پیش از این در 24 مرداد ماه به آنکارا پایتخت ترکیه سفرکرده بود.

سرلشکر باقری که از سوی برخی مسئولان و فرماندهان ستادکل ازجمله سردار محرابی (معاون قرارگاه مرکزی خاتم)، سردار قدیر نظامی (معاون بین الملل ستادکل)، سردار ربانی (معاون عملیات ستادکل)، امیر دره‌باغی (معاون آماد و لجستیک ستادکل)، امیر باقری (معاون نیروی انسانی ستادکل) و سردار فروتن (رئیس دفتر) همراهی می‌شد، در بدو ورود به دمشق مورد استقبال سفیر ایران در سوریه و برخی مقامات این شکور قرار گرفت و در اولین برنامه، فردای آن روز به زیارت حرم حضرت رقیه(س) رفت.


6 سال از بحران سوریه می‌گذرد و در طول این سال‌ها، جمهوری اسلامی ایران یکی از اصلی‌ترین بازیگران منطقه در مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه بوده است.

ایران از همان ابتدای درگیری‌ها با درخواست رسمی دولت سوریه و شخص بشار اسد برخی نیروها و فرماندهان خود را برای کمک به ارتش این کشور راهی سوریه کرده بود.

ارتش سوریه علی رغم دارا بودن تجهیزات مناسب، از انسجام، انگیزه، آموزش و در کل توانمندی مناسبی برای رویارویی با موج گسترده گروه‌های تروریستی که عموما از سوی دیگر کشورها از  قبیل آمریکا،عربستان، رژیم صهیونیستی، ترکیه و ... پشتیبانی می‌شدند برخوردار نبود به طوریکه تروریست‌ها در همان روزها و ماه های ابتدایی بحران توانسته بودن خود را به چند صدمتری کاخ ریاست جمهوری در دمشق رسانده و تنها نیرویی که جلوی آنها را گرفته بود، نیروهای ایرانی به فرماندهی سردار شهید حسین همدانی (ابو وهب) بود که در آن مقطع مسئولیت نیروهای اعزامی به سوریه را برعهده داشت.

با تدابیر سردار همدانی بود که نیروی بسیج مردمی سوریه تشکیل شد و در کنار ارتش سوری و نیروهای کمک کننده به آن که از عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان و ... اعزام شده بودند، توانست نقاط بسیاری را از تصرف تروریستها پاکسازی کند.

سرلشکر باقری عالیرتبه‌ترین مقامات نظامی ایران است که تاکنون از جبهه مقاومت در سوریه بازدید کرده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این سفر سه دیدار رسم با مقامات سوری داشت که مهمترین آنها دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود.

او در این دیدار ضمن ابلاغ پیام کتبی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، تاکید کرد که ایران تا حل نهایی بحران سوریه در کنار دولت و ملت سوریه خواهد ماند و بر تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌های نظامی میان دو کشور نیز تاکید کرد.

سردار باقری در این دیدار، هدف از سفر خود به سوریه را ارائه راهبرد مشترک درباره ادامه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در سطح نظامی در «مرحله پس از موفقیت های بزرگ» عنوان کرد، عملیات‌هایی که به گفته او زمینه نابودی داعش را فراهم خواهد کرد.

این اظهارات و پیش بینی نابودی داعش را پیش از این دو تن از فرماندهان عالیرتبه سپاه نیز مطرح کرده بودند.

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس -که مسئولیت اصلی در سوریه را برعهده دارد-، در سخنرانی خود (30 شهریورماه) در مراسم بزرگداشت یکی از شهدای مدافع حرم شهرستان لنگرود این موضوع را مطرح و 5 روز بعد نیز سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، این وعده را تکرار کرد.

سلیمانی در آن سخنرانی گفته بود که کار داعش تا 2 ماه دیگر تمام است.

سردار باقری در ادامه سفر خود به سوریه دو دیدار دیگر نیز با وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش سوریه داشت و در این دیدارها آخرین هماهنگی‌های کلی و تطبیق راهبردها و استراتژی‌های مشترک در مقابله با باقیمانده گروه های تروریستی در سوریه انجام و برخی تفاهمنامه‌ها و قراردادها نیز امضا شد.

 

سرلشکر باقری شاید یکی از مهمترین سخنان خود را در همان اولین کنفرانس مشترک یا رئیس ستاد ارتش سوریه مطرح کرد و گفت: «پذیرفتنی نیست، رژیم صهیونیستی هروقت بخواهد از طریق هوایی و زمینی به خاک و آسمان سوریه تجاوز کند.»

اشاره سرلشکر باقری به حملات گاه‌ و بیگاه صهیونیست‌ها به خاک سوریه بود که آخرین آنها چند روز قبل در جریان حمله هوایی ارتش اسرائیل به یکی از سامانه‌های پدافند هوایی سوریه در شرق این کشور رخ داد.

این اظهارنظر رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان مورد توجه صهیونیست‌ها نیز قرار گرفت.

برای نمونه، روزنامه «جروزالم پست» به نقل از «مئیر لیتواک» تحلیلگر ارشد دانشگاه تل‌آویو در امور ایران نوشت: «سرلشکر باقری با این سخنان، در حقیقت اسرائیل را تهدید کرده که ایران دیگر در برابر حملات هوایی اسرائیل سکوت نخواهد کرد.»

«جروزالم پست» با بیان اینکه ایران و اسرائیل در مسیر برخورد احتمالی قرار دارند، به نقل از لیتواک می‌نویسد: «آنها می‌خواهند (سوریه) را به لبنان متصل کنند تا بتوانند موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن برای حزب‌الله ارسال کنند که این امر توازن قوا را برهم خواهد زد.»

لیتواک این احتمال را هم مطرح می‌کند که «جهت‌گیری سیاست ایران در سوریه به درگیری مسلحانه با اسرائیل ختم شود و اکنون که جنگ سوریه رو به پایان است، خطر حمله به اسرائیل وجود دارد.»

رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان در کنار دیدارهای رسمی خود با مقامات سوری، چند برنامه مهم دیگر نیز داشت که ازجمله آنها بازدید از مناطق نظامی و برخی جبهه‌های درگیری با تروریست‌ها بود.

یکی از این مناطق «حلب» بود.

استان حلب در شمال سوریه یکی از کلیدی‌ترین و راهبردی ترین مناطق نبرد در طول چند سال اخیر بود که چند ماه قبل -پس از درگیری‌های سنگین میان نیروهای ارتش و متحدین سوریه با تروریست‌های تکفیری ازجمله جبهة‌النصره- آزاد شد.

درست یک سال پیش در چنین روزهایی تروریست‌ها با انجام چندین برنامه حمله گسترده به حلب، قصد شکستن محاصره تعدادی از نیروهای خود را داشتند که این حملات با مقاومت سرسختانه ارتش و متحدین سوریه (بویژه با انجام عملیات‌های هوایی و توپخانه‌ای) با شکست روبرو شد.

در آن مقطع، یکی از مراکز مهم درگیری در حلب، آکادمی نظامی اسد بود که این منطقه چند بار بین تروریست‌ها و ارتش سوریه دست به دست شد و شهدای زیادی در نبرد آزادی آن به شهادت رسیدند.

آکادمی نظامی یکی از مراکزی بود که سردار باقری در سفر خود به سوریه از آن بازدید کرد و جریان وضعیت کنونی آن قرار گرفت.

آزادسازی حلب یکی از نقاط عطف جنگ سوریه بود چراکه تروریست‌ها مهمترین منطقه تحت تصرف خود را از دست می‌دادند و برخی راه‌های ارتباطی آنها با ترکیه نیز قطع شد؛ مسیرهایی که نقش مهمی در پشتیبانی لجستیک از تروریست‌ها داشت.

سردار باقری در این سفر از قلعه تاریخی حلب نیز بازدید کرد که یکی از نمادهای اصلی در تصرف تروریست‌ها در روزهای اشغال بود.

از دیگر برنامه‌های سردار باقری در منطقه حلب (و دیگر مناطق عملیاتی) حضور در جمع رزمندگان مدافع حرم بود.

او در یکی از این دیدارها هماهنگی میان رزمندگان و ارتش سوریه و مردم را مثال زدنی عنوان کرد و این را رمز پیروزی دانست و بر ادامه این روند برای مدت‌های طولانی تاکید کرد.

از دیگر مناطقی که رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان از آن بازدید کرد، «لاذقیه» است.

لاذقیه شهری مهم در شمال شرق سوریه، در همسایگی دو استان «ادلب» و «حماه» و در کناره دریای مدیترانه قرار داد که گروه‌های تروریستی ازجمله «جبهة‌النصره» و «جیش الفتح» تلاش زیادی برای تصرف آن کردند اما این شهر علیرغم همسایگی دو منطقه اصلی در اختیار تروریست‌ها (ادلب و حماه)، هیچگاه به تصرف آنها درنیامد.

از دیگر اهمیت‌های لاذقیه وجود پایگاه نظامی روس‌ها در این شهر یعنی پایگاه هوایی «حمیمیم» است.

پایگاه حمیمیم یکی از مهمترین مراکز فرماندهی روس‌ها در انجام عملیات‌های هوایی علیه تروریست‌ها است.

سردار باقری در جریان سفر به لاذقیه (که البته کمتر به آن پرداخته شد)، از نزدیک در جریان اوضاع منطقه و خصوصا عملیات‌های هوایی قرار گرفته است.

سفر 3 روزه عالیترین مقام ستاد کل نیروهای مسلح ایران به سوریه و بخصوص حضور وی در مناطق عملیاتی دارای چند پیام مهم است.

ازجمله، این حضور نشان از قرار گرفتن جبهه مقاومت در مسیر پیروزی‌های پی در پی دارد به گونه‌ای که همانطور که گفته شد، باید منتظر اعلام خبر پیروزی نهایی بر تروریست‌ها در آینده نزدیک بمانیم.

از طرف دیگر این حضور نشان داد جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی در کشور سوریه و در همسایگی رژیم صهیونیستی دارد.

اصولا یکی از مهمترین دلایل شکل‌گیری بحران در سوریه و تاکید قدرت‌های جهانی به رهبری آمریکا برای کنار رفتن دولت اسد، قطع کردن ارتباط میان ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه بود تا با این رویکرد، امنیت بیشتری برای سرزمین های اشغالی فراهم شود.

سوریه در واقع پل ارتباطی میان ایران و جبهه مقامت در همسایگی اسرائیل است که این نقش در جریان جنگ 33روزه به خوبی خودش را نشان داد.

آمریکایی‌ها و متحدان غربی و عربی‌اش تمام تلاش خود را برای نابودی این پل ارتباطی کردند اما بعد از 6 سال، نتیجه نه تنها آن چیزی که به دنبالش بودند نشد، بلکه حالا فرماندهان ایرانی فاتحانه در مناطق عملیاتی سوریه حاضر شده و وعده پیروزی نهایی در آینده نزدیک را می‌دهند.

فارس 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها