تخريب 100 درصدی 12 هزار واحد مسكونی بر اثر زلزله غرب کشور

تخريب 100 درصدی 12 هزار واحد مسكونی بر اثر زلزله غرب کشور
سه شنبه 23 آبان 1396 - 01:14

رئیس سازمان امداد و نجات کشور از تخریب 12 هزار واحد مسکونی بر اثر زلزله شمال غرب کشور خبر داد. 

مرتضی سلیمی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که به طور ویژه از مرکز کرمانشاه پخش شد افزود: بهره گیری از تیمهای واکنش سریع در ساعات اولیه پس از حادثه اقدام مقتضی بود که صورت گرفت.
او ادامه داد: نیروهای واکنش سریع استانهای مرکزی، لرستان، همدان، قم، اردبیل، و زنجان در حالت آماده باش بودند و بلافاصله پس از اعلام وضعیت به آنها به محل حادثه اعزام شدند.
سلیمی افزود: حدودا 536 روستا مورد بازدید قرار گرفت که در مرحله اول 35 تیم به 8 شهر حادثه دیده به منظور کسب اطلاعات اولیه اعزام شدند زیرا تخریب در برخی از روستاها 100 درصد وقوع یافته بود با همت نیروهای امدادی امروز حدود 500 روستا مورد ارزیابی قرار گرفت بطور کلی حدود 12 هزار واحد مسکونی تخریب یافته که از آن میان تخریبهای 100 درصد هم گزارش شده است.
نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: سطح تخریب و خسارت بسیار بالاست و آواربرداری فعلی به دو منظور انجام می شود یکی ایجاد محل عبور و مرور و دسترسی بهتر و سریعتر به مراکز حادثه دیده و دیگر یافتن نفرات زنده در زیر آوار که توسط سگهای زنده یاب و اطلاعات مردمی انجام می شود.
او ادامه داد: با توجه به آمار و اطلاعات بدست آمده از مصدومین و کسانی که جان سالم بدر برده اند، احتمال افزایش آمار کشته شدگان بسیار کم است.
حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت نیز در استودیو گفتگوی ویژه خبری خبر از تخریب بیمارستانی در شهرستان اسلام آباد داد و افزود: این بیمارستان چند ماه قبل افتتاح شده بود که باید سازمانهای نظارتی و فنی مهندسی کشور همینطور مشاورین و پیمانکاران این پروژه پاسخگو باشند که چرا بیمارستانی که در دهه 60 ساخته شده هنوز پابرجاست ولی ساختمان جدیدی که فقط چند ماه از افتتاح آن می گذرد 40 درصد تخریب دارد و البته با مسببین این امر سر فرصت برخورد قانونی صورت می گیرد.
سلیمی در سوی دیگر استودیو گفت: برای امداد رسانی به مصدومین کسری نداریم و همه اقلام مورد نیاز حادثه دیدگان 8 شهر مرکز کانون زلزله تامین است؛ عصر امروز 5000 تخته چادر دیگر به کرمانشاه ارسال شده که البته این میزان کافی نیست ولی توان توزیع ما امشب بیشتر از این نبوده است.
حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و سخنگوی این وزارت در طرف دیگر استودیو حفظ سلامت روانی مردم و حادثه دیدگان را در اولویت عنوان کرد و افزود: به این منظور حدود 40 تیم متشکل از روانپزشکان و روانشناسان با تجربه را به محل حادثه اعزام کرده ایم.
او توصیه کرد: پخش تصاویر دلخراش حادثه، کمکی به التیام زخم داغدیدگان نمی کند، در ضمن از پخش شایعات هم پرهیز کنیم؛ بهتر است از ظرفیت فضای مجازی برای اطلاع رسانی مثبت استفاده شود.  
رضا محمودیان مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه دیگر مهمان این برنامه گفت: در حادثه ناگوار شب گذشته، 7 شهر و 1930 روستا آسیب جدی دیدند و بسیاری از ساختمان های اداری تخریب شدند که این تخریب شامل واحدهای مسکونی و زیر ساختهای آب، برق، گاز و مخابرات می شود. بطور مثال سرپل ذهاب دچار بی برقی و بی آبی است.
او ادامه داد: این حادثه می توانست آمار فوت بیشتری داشته باشد اما آنچه سبب شد تا کشته شدگان کمتری داشته باشیم زلزله 4/5 ریشتری بود که در ساعات اولیه شب گذشته در محله ازگله و سرپل ذهاب رخ داد.
حریرچی در طرف دیگر استودیو گفت: در ساعات اولیه پس از حادثه 6 بیمارستان صحرایی و 4 بیمارستان 30 و 50 تخته در نزدیکی سرپل ذهاب مستقر کردیم و تا بیمارستانهای کافی ساخته نشود ما در کنار مردم خواهیم بود 3 بیمارستان صحرایی دیگر هم طی فردا مستقر خواهیم کرد، از امشب دیگر اعزام مصدوم به شهرهای دیگر نخواهیم داشت. توزیع بسته های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع آلودگی انجام خواهد شد.
محمودیان گفت: اگر مردم قصد کمک رسانی دارند بهتر است از طریق هلال احمر کرمانشاه صورت پذیرد و اگر بصورت نقدی قصد کمک دارند شماره حسابی اعلام می کنیم که این امر اتفاق بیافتد اما در حال حاضر اجناس از قبیل چادر، پتو و مواد غذایی و آب بسته بندی نیاز داریم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها