رشوۀ کلان آل‌سعود به نمایندگان پارلمان انگلیس

رشوۀ کلان آل‌سعود به نمایندگان پارلمان انگلیس
دوشنبه 6 آذر 1396 - 00:33

نمایندگان پارلمان انگلیس در سال جاری میلادی نزدیک به 140 هزار دلار از عربستان سعودی در قالب مهمان نوازی، هزینۀ اقامت در هتل های لوکس و هزینۀ سفر با هواپیما دریافت کرده اند.

العالم - عربستان

پایگاه اینترنتی نشریه میدل ایست آی در گزارشی اختصاصی از افشای پروندۀ رشوه خواری نمایندگان پارلمان انگلیس خبر داد و نوشت شکایتی به دیده بان استانداردهای پارلمان تقدیم شده که از نقض احتمالی قوانین و مقررات در اعلام منافع مالی از سوی نمایندگان حکایت دارد.

بر اساس این گزارش تازه ترین رقم هایی که اداره ثبت منافع اعضای پارلمان منتشر کرده نشان می دهد 13 تن از نمایندگان حزب محافظه کار از جمله لئو دوچرتی، رئیس بانفوذ شورای محافظه کار خاورمیانه در مجموع بیش از 116 هزار دلار در سال جاری از دولت سعودی رشوه گرفته اند و همین موضوع نگرانی هایی را در پی داشته است مبنی بر اینکه نمایندگان پارلمان به شهرت دولت (لندن) در ریاض چوب حراج زده اند.

لیام برن، یکی از نمایندگان حزب کارگر نیز مبلغی نزدیک به 9 هزار دلار از دولت سعودی دریافت کرده و بدین ترتیب ریاض مبلغی نزدیک به 140 هزار دلار به نمایندگان پارلمان انگلیس رشوه داده است.

ناکامی دولت انگلیس در محکوم کردن وضعیت دردناک حقوق بشر در عربستان سعودی به اندازه کافی برای لندن شرم آور بود و اما اکنون دیده می شود که شمار روزافزونی از نمایندگان حزب حاکم محافظه کار در انگلیس دارند از سفرهای مجانی از جیب رژیم سعودی برخوردار می شوند و لذت می برند.

رشوه دهی به نمایندگان پارلمان انگلیس در قالب موارد زیر انجام شده است: هزینۀ بلیط پروازهای درجه یک تجاری، هزینۀ اقامت در هتل های لوکس، هزینه صرف شام و غذای عالی، دیدار با ملک سلمان، شاه عربستان و دیگر مقام های ارشد این کشور. رقم های اداره ثبت منافع نمایندگان از افزایش سه برابری هزینه کرد دولت سعودی در مهمان نوازی از نمایندگان انگلیس در سال 2016 حکایت دارد.

یکی از سفرهای گروهی نمایندگان پارلمان انگلیس به ریاض چند هفته پیش از آن اتفاق افتاد که دوچرتی و دیگر نمایندگان حزب محافظه کار از دولت ترزا می، نخست وزیر انگلیس درباره همکاری دفاعی با پادشاهی عربستان پرس و جو کردند. آنان با اصرار از لندن خواستند مجوز فروش جت های جنگندۀ یوروفایتر تایفون شرکت تسلیحاتی بی ای ئی سیستمز را به عربستان سعودی صادر کند. اصرار نمایندگان سبب شد فعالان انگلیسی موضوع رشوه گیری برای پرسش را مطرح کنند.

افزایش تلاش های عربستان سعودی برای رایزنی و لابی گری با نمایندگان پارلمان انگلیس در شرایطی اتفاق می افتد که روابط ریاض - لندن بیشتر از گذشته زیر ذره بین قرار گرفته است. همین هفته بود که اندرو میچل، وزیر محافظه کار پیشین کابینه دولت انگلیس را به همدستی خطرناک با سیاست های عربستان در یمن متهم کرد و گفت این سیاست ها دارند به شدت گرفتن قحطی و گرسنگی و تنبیه گروهی همۀ جمعیت یک کشور (یمن) ختم می شوند. 

بر اساس یافته های ادارۀ ثبت منافع اعضای پارلمان، عربستان سعودی از زمان آغاز جنگ یمن در ابتدای سال 2015، رایزنی های خود را در انگلیس شدت بخشیده و نمایندگان پارلمان انگلیس همزمان با آغاز جنگ یمن تاکنون بیش از 173 هزار دلار از عربستان رشوه دریافت کرده اند. جنگ در یمن بیش از ده هزار کشته بر جا گذاشته که بیشترشان زن و کودک هستند.

دوچرتی در سفری شش روزه به عربستان در ماه سپتامبر ریاست هیاتی چهار نفره از نمایندگان پارلمان انگلیس را در دیدار با ملک سلمان در کاخ السلام بر عهده داشت. ادارۀ ثبت منافع اعضای پارلمان گفت هر یک از این نمایندگان هدایایی به مبلغ بیش از ده هزار دلار از وزارت امور خارجه عربستان سعودی دریافت کردند. هزینۀ اقامت، پذیرایی و سفر این نمایندگان را نیز ریاض پرداخت کرده بود.

در مقرراتی که برای رفتار نمایندگان در مجلس عوام انگلیس تعیین شده آمده است نمایندگان باید هر گونه بهره مالی یا منافعی را که مستقیم یا غیرمستقیم دریافت می کنند در جریان سخنرانی در زمینه بحث های مربوطه در مجلس فاش نمایند.

اما بررسی های میدل ایست آی نشان داد دوچرتی، یکی از نظامیان ارتش انگلیس که در عراق و افغانستان خدمت کرده، هنگامی که پس از یک ماه دو پرسش دربارۀ صادرات سلاح به عربستان و در دفاع از روابط نزدیک وزارت دفاع انگلیس با ریاض مطرح کرد از سفرش به عربستان و رشوه هایی که دریافت کرده بود چیزی نگفت.

خودداری دوچرتی از افشای سفر به ریاض، تام بریک، نماینده لیبرال دموکرات را بر آن داشت که شکایتی رسمی به کمیسیونر استانداردهای پارلمانی تقدیم کند و بازرسی رسمی از این نمایندۀ حزب محافظه کار را خواستار شود.

دوچرتی و همکارانش در جریان سفر به عربستان سعودی با اعضای مجلس شورا، نهادی غیرمنتخب که از سوی پادشاه گماشته می شوند نیز دیدار کردند.

گروه نظارتی فریدم هاوس گفت: خانوادۀ آل سعود از سال 1932 تاکنون در عربستان حکومت می کنند و هر گونه حقوق سیاسی و آزادی مدنی را در این کشور محدود کرده اند.

سفرهای اخیر نمایندگان پارلمان انگلیس به عربستان در شرایطی اتفاق می افتد که لندن برای متوقف کردن صادرات تسلیحات به ریاض زیر فشار قرار دارد و از دولت انگلیس خواسته شده برای پایان دادن به محاصرۀ یمن، رژیم آل سعود را زیر فشار قرار دهد. عربستان در یمن به جنایت جنگی متهم شده است.

هفتۀ گذشته نهاد غیر دولتی کودکان را نجات دهید هشدار داد بیش از 50 هزار کودک یمنی تا پایان سال جاری به علت بیماری و گرسنگی جان خود را از دست می دهند.

اندرو اسمیت، سخنگوی پویش مبارزه با تجارت سلاح در گفتگو با میدل ایست آی تاکید کرد: رژیم آل سعود دارد مهمان نوازی و رشوه دهی (به نمایندگان پارلمان انگلیس) را با نفوذ (در دولت انگلیس) عوض می کند. نمایندگان پارلمان با پذیرفتن این هدایا و رشوه ها این پیام را به رژیم (سعودی) منتقل می کنند که ما از شما حمایت می کنیم و نقض هولناک حقوق بشر را (بدست ریاض) مشروع می سازند. این نمایندگان باید از جایگاهی که در اختیار دارند برای محکوم کردن همدستی انگلیس در نابودی یمن استفاده کنند و خواستار تغییر واقعی (در رفتار ریاض) شوند نه اینکه از یکی از خونخوارترین دیکتاتوری های روی زمین هدیه و رشوه بپذیرند.

دوچرتی، یکی از اعضای کمیتۀ منتخب و بانفوذ دفاعی پارلمان، درخواست میدل ایست آی را برای گفتگو دربارۀ گزارش یاد شده رد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها