بی اعتنایی جهان به خواسته کاخ سفید

بی اعتنایی جهان به خواسته کاخ سفید
شنبه 2 دی 1396 - 12:29

در حالی که بیشتر از 128 کشور جهان با اقدام دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت کردند، رسانه ها حمایت تنها 9 دولت از طرح ترامپ را بی احترامی و ضربه بزرگی به وجهه کاخ سفید ارزیابی می کنند.

العالم ـ گزارش 

کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رای خود به ایالات متحده آمریکا نشان دادند که مرعوب تهدید کاخ سفید نمی شوند و حاضر به تغییر وضع موجود بیت المقدس نیستند. 
مقامات کاخ سفید همگام با سران رژیم صهیونیستی پیش از رای گیری دست به کار شدند و از تهدید و رشوه استفاده کردند تا کشورها را به دادن رای به نفع آمریکا تشویق کنند. در نهایت اما بیش از 128 کشور جهان به قطعنامه پیشنهادی ترکیه و یمن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای مثبت دادند. 
در واقع این کشورها ضمن تقبیح اقدام رئیس جمهوری آمریکا، خواستار حل منازعه با روش های مسالمت آمیز و جلوگیری از اقدام یکجانبه کشورها شدند. اوج سرخوردگی آمریکا آن جایی بود که تنها 9 کشور کوچک و غیرتاثیرگذار در عرصه بین الملل دیدگاه واشنگتن و تل آویو را قبول کردند و به این قطعنامه رای منفی دادند.
مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان حامی و مجری اصلی اعلام پایتختی بیت المقدس، پیش از رای گیری، نتیجه نشست مجمع عمومی را حدس می زدند. از این رو قبل از برگزاری جلسه دست به کار شدند؛ «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، سازمان ملل را خانه دروغ نامید. رئیس جمهوری آمریکا هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم (از طریق «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل)، کشورهای موافق با پیش نویس این قطعنامه را تهدید کرد که با هماهنگی کاخ سفید، کمک های مالی ایالات متحده را به آن ها قطع خواهد کرد.
روزنامه گاردین نوشت: با وجود هشدار مقام های آمریکایی، رای ترامپ در مورد شناسایی یکجانبه بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل رد شد و 128 کشور وضعیت کنونی این شهر را که به صورت قانونی به هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی اختصاص دارد مورد تاکید قرار دادند. 
نمایش روحیه استبدادی دولت آمریکا
برخی کشورها همچون مصر، افغانستان و عراق که بیشترین کمک های مالی را از آمریکا دریافت می کنند هم به این قطعنامه رای مثبت دادند. در کل 9 کشور به این قطعنامه رای منفی دادند و تنها کشورهای توگو، میکرونزیا، نائورو، پالائو، جزایر مارشال، گواتمالا و هندوراس به همراه آمریکا و رژیم صهیونیستی به  این قطعنامه رای منفی دادند. 
به نوشته گاردین 22 کشور از 28 عضو اتحادیه اروپا همچون بریتانیا، فرانسه و آلمان که پیش از این به بیشتر قطعنامه ها، رای ممتنع می دادند، به این پیش نویس رای مثبت دادند. در کل 35 کشور به قطعنامه رای ممتنع دادند و 21 کشور غایب در جلسه نیز تهدید ترامپ را در کناره گیری از رای دادن موثر اعلام کردند.
به اعتقاد تحلیلگر این روزنامه انگلیسی، گرچه حمایت بیشتری از فلسطینی ها پیش بینی می شد اما کسب تنها 9 رای موافق ضربه محکمی برای دونالد ترامپ به شمار می رود. 
یک مقام پیشین سی.آی.ای نیز با انتقاد از تهدیدهای ترامپ و هیلی در سازمان ملل اظهار کرد که جهان با این اقدام ها به آمریکا می خندد. «جان برنان» این تهدیدها را نشانه ای از خودکامگی، تجاوز و خودزنی دولت آمریکا ارزیابی کرد. 
این گزارش افزود: تهدید ترامپ بیشتر شبیه طنز است و دنیا به این موضوع خواهد خندید زیرا ترامپ نمی تواند به کشورها زنگ بزند و بگوید که چون به آمریکا رای ندادید ما به شما برای مبارزه با تروریسم کمک نمی کنیم. 
«فیل مود» تحلیلگر ضدتروریسم در سی.ان.ان نیز سخنان نماینده آمریکا در مجمع عمومی در زمینه قطع کمک های مالی به کشورهای حامی قطعنامه ضد آمریکایی را اقدامی بیهوده و نادرست ارزیابی کرد. 
ترامپ و بی توجهی جهان به خواسته کاخ سفید
آمریکا پیش ‌تر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در نفی تصمیم ترامپ در مورد پایتختی بیت المقدس را وتو کرده بود اما برآیند تصمیم بیش از 190 در مجمع عمومی نشان داد جهان اقدام ترامپ را نمی پذیرد. روزنامه ایندیپندنت اقدام کشورهای جهان را بی احترامی آشکار به ایالات متحده دانست و نوشت: نماینده آمریکا در سازمان ملل از نادیده گرفته شدن نظر آمریکا در مورد بیت المقدس خشمگین است.
نیکی هیلی هشدار داد که بی اعتنایی به رای آمریکا در مورد پایتختی بیت المقدس را جبران می کند. استدلال هیلی این است که کشورها نباید به نظر بزرگترین حامی مالی سازمان ملل بی تفاوت باشند. وی گفت: اگر سرمایه گذاری های آمریکا شکست بخورد ما وادار می شویم تا سرمایه های خود را در مسیرهای پرثمرتر به کار گیریم.
هیلی در بخشی از سخنرانی خود گفت: آمریکا این روز را به یاد خواهد داشت و هنگامی که کشورها از واشنگتن درخواست کمک داشته باشند، مانند گذشته عمل نمی شود. آمریکا از کمک های الی برای افزایش نفوذ در راستای منافع خود استفاده می کند. 
ترامپ هم پیش از این گفته بود که «این گونه نیست کشورها علیه آمریکا رای بدهند و سپس به آن ها صدها میلیارد دلار کمک شود». 
به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی خبری «فاکس نیوز» که دیدگاه هایی نزدیک به رئیس جمهوری آمریکا دارد از این بی اعتنای به شدت به خشم آمد و کمک های مالی آمریکا را به دادن پول به فقرا تشبیه و از تنها گذاشتن آمریکا در مجمع عمومی به شدت انتقاد کرد. 
این گزارش نوشت: بزرگترین حامی مالی سازمان ملل و کشوری که به ده ها کشور کمک مالی انجام می دهد، نمی تواند از موقعیت خود در عرصه جهانی بهره ببرد. فاکس نیوز افزود: دریافت کنندگان کمک مالی آمریکا، مانند یک کودک لوس شکایت دارند که پول خود را سر موقع دریافت نمی کنند اما آن ها نمی دانند که دلارها حاصل تلاش آن ها نیستند و هدیه یا اعانه به شمار می روند.این شبکه تلویزیونی، سازمان ملل را به ببری خشمگین اما بدون دندان تشبیه کرد که ایالات متحده روی قطعنامه های آن هیچ حساب باز نمی کند.

پربیننده ترین خبرها