مقام اماراتی: تهران یا آنکارا نمی‌توانند جهان عرب را به تنهایی رهبری کنند

مقام اماراتی: تهران یا آنکارا نمی‌توانند جهان عرب را به تنهایی رهبری کنند
چهارشنبه 6 دی 1396 - 14:23

وزیر مشاور در امور خارجه امارات وضعیت جهان عرب را در تنگنا توصیف کرد و گفت که راه‌حل آن انسجام و اتحاد اعراب است و منطقه از طریق همه‌ پایتخت‌هایش راهبری خواهد شد.

العالم ـ آسیا

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات با تکرار اتهامات همیشگی برخی کشورهای عربی علیه ایران و این بار علیه ترکیه تأکید کرد که جهان عرب نیازمند اتحاد و انسجام همه کشورهای عربی است.

به نوشته روزنامه اماراتی البیان، قرقاش در صفحه توییتر خود نوشت :«نظام عربی در تنگناست و راه‌حل آن نیز انسجام، اتحاد و همکاری در برابر زیاده‌خواهی‌های منطقه‌ای طرف‌های مختلف در آن است؛ دیدگاه فرقه‌گرا و حزبی هرگز جایگزین پسندیده‌ای نیست و جهان عرب را هرگز تهران و آنکارا رهبری نخواهند کرد بلکه پایتخت‌های عربی به صورت جمعی (آن را هدایت خواهند کرد)».

او افزود که «چندین محور منطقه‌ای تمایل به توسعه نفوذ خود در منطقه دارند اما به حساب [و زیان] دنیای عرب. طمع‌ورزی آنها رنگ فرقه‌گرایی و حزبی دارد و کشورهای عربی باید پاسخ آنان را با اتحاد و همکاری و درک آنچه در جریان است، بدهند». 

اخیرا در پی اقدام وزیر خارجه امارات در بازنشر توئیتی علیه ترکیه و رئیس جمهور آن، در روابط امارات و ترکیه تنش ایجاد شده است تا جایی که سران دو کشور علیه هم موضع گرفتند. 

به گزارش فارس، توییتی که وزیر خارجه امارات آن را باز نشر کرده بود، مدعی شده بود که فخرالدین پاشا اموال اهالی مدینه را سرقت کرده و آن‌ها را با قطارهایی به شام (دمشق) و استانبول منتقل کرده است.

در بخشی از این توییت نیز آمده است «این افراد اجداد اردوغان هستند و سابقه رفتار آن‌ها با مسلمانان و عرب‌ها را نشان می‌دهد».

پربیننده ترین خبرها