آمريكا بدنبال كشاندن خشونتها از سوريه به لبنان

آمريكا بدنبال كشاندن خشونتها از سوريه به لبنان
چهارشنبه 3 خرداد 1391 - 05:08

بيروت (العالم) ـ كارشناس لبناني، آمريكا و هم پيمانانش را به تلاش براي كشاندن خشونت ها از سوريه به لبنان به منظور هدف قرار دادن مقاومت و ايجاد فتنه در اين كشور متهم كرد.

وسام حماده پژوهشگر سياسي لبناني روز چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد كه آمريكا و هم پيمانانش با بحران آفريني و ايجاد درگيري در لبنان همچنين در صدد استفاده از اين كشور به عنوان دريچه نفوذ سهل الوصول براي دخالت در سوريه هستند.

پژوهشگر سياسي لبناني گفت: از پيام بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد نيز كاملا آشكار است كه جامعه جهاني و در راس آن آمريكا و هم پيمانانش به دنبال منطقه اي سهل الوصول براي دخالت در امور سوريه هستند.

حماده افزود: اين كشورها ديگر هيچ راهي براي دخالت در سوريه به جز از طريق لبنان و بويژه شمال آن ندارند به ويژه كه اين منطقه تفكر سلفي را در خود جاي داده است و اين امر به دليل عواملي همچون فقر و بي توجهي حكومت به آنها و اختلافات طائفي و مذهبي است.

بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد، به تازگي از احتمال انتقال خشونتها از سوريه به لبنان ابراز ترس و نگراني كرد و اين در حالي است كه ديريك بلامبلي هماهنگ كننده سازمان ملل ويژه لبنان نيز از افزايش قتل و درگيري در سوريه اظهار نگراني كرد و از همه طرفها خواست تا خشونتها را متوقف كنند و اختلافات را از طريق گفت وگو حل و فصل كنند.

وسام حماده اظهار داشت: تركيه، عراق و اردن از اوضاع سوريه بويژه اوضاع امنيتي آن به دور هستند به همين دليل عرصه خشونت را به طرف ضعيف تر يعني لبنان سوق داده اند و در صددند تا از آخرين فرصت براي اعمال فشار بر سوريه استفاده كنند.

وي با اشاره به اين كه لبنان روز دوشنبه (اول خرداد) تجربه بسيار دردناكي را پشت سرگذاشت، گفت: ارتش لبنان، تخته پاره ي نجات بخش در طوفان هاي موجود در اين كشور است.

پژوهشگر سياسي لبناني خاطر نشان كرد كه ارتش در حوادث و درگيري هاي اخير در شمال كشور و بيروت، توطئه اي بسيار بزرگ ضد موجوديت اين نهاد را پشت سر گذاشت.

حماده از رهبران سياسي، نظامي، امنيتي، فرهنگي و اجتماعي كشورش خواست تا به طور جدي رويكرد و ديدگاه واقعي سياست خارجي لبنان را تبيين كنند.

وي گفت: همچنان در شمال لبنان، عكار و طرابلس زمينه براي خشونتها فراهم است اما در بيروت و ديگر مناطق كمتر چنين زمينه اي وجود دارد.

اين پژوهشگر سياسي خاطرنشان كرد: هدف از اين خشونت ها اعمال فشار بر سوريه و مقاومت است كه قدرت خود را به اثبات رسانده است و همچنين گردانندگان اين جنايت ها در لبنان در صدد جلب توجه همگان به اين كشور كوچك هستند كه همواره در معرض فتنه و درگيريهاي مسلحانه است.

وي گفت: همچنين هدف ديگر آنها ايجاد اختلاف ميان اهل سنت و شيعيان است، اين هدفي اعلام شده است و از ايران آغاز شده و به جنوبي ترين نقطه لبنان ختم مي شود.

حماده اظهار داشت: غرب براي حمايت از اسراييل و هم پيمانانش ديگر برگه اي به جز طائفي گري ندارد، لبنان يكي از برگه هاي ضعيف است و به دليل بافت اجتماعي آن بستري آماده براي اين منظور است.

از چند روز پيش، برخي گروه‌هاي سلفي در طرابلس به دنبال كشته شدن يك روحاني پس از بي اعتنايي به فرمان ايست ارتش در محل ايست و بازرسي و همچنين در اعتراض به بازداشت «شادي المولوي» از مقامات سلفي ، به تحركات گسترده اي دست زده اند.

دوشنبه اول خرداد، بيروت پايتخت لبنان، شاهد درگيري مسلحانه بين جريان المستقبل به رهبري سعد حريري و حزب جريان عربي الحر بود. اين حزب كه پيشتر در ائتلاف حريري قرار داشت هم اكنون در جرگه ائتلاف 8 مارس و حاميان حزب الله است.

11:58

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها