گره خوردن منافع آمریکا با القاعده در یمن

گره خوردن منافع آمریکا با القاعده در یمن
يکشنبه 7 خرداد 1391 - 05:33

صنعا (العالم) ـ نويسنده و تحليلگر سياسي يمني نفوذ القاعده در يمن را در راستاي منافع آمريکا دانست و درباره تلاش اين گروه براي برانگيختن درگيري هاي مذهبي و طايفه اي در يمن از طريق هدف قرار دادن حوثيها در شمال كشور هشدار داد.

نبيل سبيع يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم تاكيد كرد كه قدرت هاي منطقه اي از القاعده در يمن حمايت مي كنند و از سويي به نفع آمريكاست كه نفوذ القاعده در يمن بيشتر شود تا بتواند مبارزه اش با تروريسم را از افغانستان به يمن منتقل كند.

نويسنده و تحليلگر سياسي يمني گفت: آشكار است كه القاعده فعاليت هاي خود را توسعه داده است به طوري كه در سال گذشته بر جنوب تمركز مي كرد ولي الان پس از عمليات اخير هدف قرار دادن نيروهاي امنيت مركزي در صنعا در سالروز وحدت، به نظر مي رسد كه نوعي تحول در فعاليت القاعده با هدف حمله به حوثي ها در صعده واقع در شمال يمن وجود دارد.

وي افزود: القاعده اينك با فشارهاي زيادي در جنوب مواجه شده است كه نفوذش را محدود كرد، انفجار در جوف و تلاش براي بمبگذاري در تظاهراتي در صعده و نيز تلاش براي ترور يك مسوول محلي در رداع نشان مي دهد كه نفوذ القاعده به سمت مقابله با حوثيها منتقل شده است.

سبيع خاطرنشان كرد: اين مساله نشان مي دهد كه تلاش هايي براي ايجاد اختلاف و درگيري ميان اهل تسنن و شيعيان در يمن وجود دارد.

وي گفت: بروز اختلاف ميان شيعيان و اهل تسنن در يمن منطقي به نظر نمي رسد چرا كه از گذشته تاكنون هيچ درگيري مذهبی و طایفه ای در اين كشور وجود نداشته است اين در حالي است كه قدرتهاي منطقه اي هم اكنون بر القاعده در يمن نفوذ دارند.

سبيع با بيان اين كه نيروهايي در انقلاب يمن حضور دارند كه القاعده را محكوم نكرده اند، از نيروهاي سياسي يمن خواست تا اقدامات تروريستي را در اين كشور محكوم و القاعده را دشمن همه يمني ها عنوان كنند.

نويسنده و تحليلگر سياسي يمني با اشاره به اين كه به نفع آمريكا است كه حوزه نفوذ القاعده را در يمن گسترش دهد، اظهار داشت: آمريكا به همراه انگليس پرونده بازسازي ساختار ارتش يمن را در راستاي اهداف خود اداره مي كند.

17:03

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها