بی بی سی، به دنبال انتشار راهبرد هسته ای آمریکا گزارش داد؛

کشورهای غربی و روسیه درصدد مدرنیزه کردن زرادخانه های هسته ای

 کشورهای غربی و روسیه درصدد مدرنیزه کردن زرادخانه های هسته ای
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 14:09

شبکه خبری "بی بی سی" در گزارشی به نسخه نهایی سند وضعیت هسته ای آمریکا پرداخت و نوشت: کشورهای غربی و روسیه در صدد مدرنیزه کردن زرادخانه های هسته ای خود هستند.

العالم ـ اروپا

بی بی سی روز سه شنبه در گزارش خود افزود که با وجود اینکه دانشمندان آمریکایی می گویند، آمریکا، انگلیس و روسیه زرادخانه های هسته ای خود را کاهش داده اند، برخی کارشناسان، بر این باورند که این کشورها درصدد مدرنیزه کردن سلاح های هسته ای هستند.
این شبکه خبری اضافه کرد: واشنگتن به تازگی نسخه نهایی وضعیت هسته ای خود را منتشر کرده که ترسیم کننده خط مشی آمریکا در تقویت توانمندی های هسته ای و قدرت بازدارندگی این کشور است. به دنبال انتشار این سند، چین از آمریکا خواست که 'ذهنیت جنگ سرد' را کنار بگذارد. 
وزارت دفاع چین با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد: صلح و توسعه دو رویکرد جهانی است که نمی توان آنها را کنار گذاشت. آمریکا که دارای بزرگترین زرادخانه هسته ای در جهان است، به جای مخالفت با آن، باید ابتکار عمل پیروی از این رویکرد را دنبال کند.
در ادامه این مطلب آمده است: بازنگری در سیاست هسته ای آمریکا، روسیه را نیز خشمگین کرده است. مسکو این سند را به شدت تنش زا می داند و معتقد است که نگرانی هایی را درباره ایجاد سوء تفاهم های بسیار میان دو کشور، بر می انگیزد.
بی بی سی نوشت: ارتش آمریکا در سند خود رویارویی با چین و روسیه را محور راهبرد جدید دفاع ملی قرار داده که چندی پیش آن را منتشر کرد. آمریکا در آن، روسیه و چین را 'قدرت های ارتجاعی' توصیف کرده است.
مسئولان آمریکایی می گویند: آمریکا با تقویت توانمندی هسته ای، مانع استفاده روسیه از تسلیحات هسته ای خواهد شد.
چه کشورهایی صاحب سلاح هسته ای هستند
در این مطلب آمده است: 9 کشور جهان دارای 9 هزار سلاح هسته ای هستند. این سلاح ها شامل موشک هایی هستند که در زمین، دریا، فضا یا انبار ذخیره، استقرار یافته اند. یکهزار و 800 سلاح از مجموع آنچه گفته شد، در حالت آمادگی کامل قرار دارند و هر لحظه آماده شلیک هستند.
آمریکا و روسیه، بزرگترین زرادخانه سلاح های هسته را در جهان در اختیار دارند. 
این مطلب افزود: آمارهای تقریبی حاکی از آن است که روسیه 7 هزار کلاهک هسته ای، آمریکا 6800، فرانسه 300، چین 270، انگلیس 215، پاکستان 140، هند 130، اسرائیل 80 و کره شمالی 20 کلاهک، دارد. 
البته علاوه بر این کلاهک های هسته ای که در انتظار نابودی هستند، حدود 15 هزار کلاهک هسته ای در دنیا وجود دارد. گزارش 'موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکلهم' سوئد، حاکی از آن است که روند گسترش کلاهک هایی هسته ای در جهان که دهه 80 میلادی به اوج خود یعنی 70 هزار کلاهک رسیده بود، رو به کاهش است.
البته رژیم صهیونیستی هرگز وجود تسلیحات هسته ای خود را تایید یا رد نکرده است.
پیمان معاهده منع گسترش سلاح هسته ای
از سال 1970 میلادی، کشورهایی چون آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای پیوستند، اما هند، پاکستان و رژیم صهیونیستی از امضای این معاهده سرباز زدند. کره شمالی نیز در سال 2003 از این معاهده خارج شد.
این معاهده، تنها مالکیت 5 کشور بر سلاح هسته ای را به رسمیت می شناسد که آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین است.
طبق این معاهده، توسعه سلاح هسته ای به غیر از پنج کشور نام برده، برای سایر کشورها ممنوع است. از این رو آفریقا جنوبی، اوکراین، بلاروس و قزاقستان طبق این معاهده، دیگر از سلاح هسته ای برخوردار نیستند.
به گزارش ایرنا به نقل از بی بی سی، دانشمندان آمریکا در این باره می گویند: آمریکا، انگلیس و روسیه زرادخانه های هسته ای خود را کاهش داده اند، اما هنوز حجم زرادخانه های فرانسه و اسرائیل تغییر نکرده است. در این میان، حجم زرادخانه های چین، پاکستان، هند و کره شمالی افزایش یافته است.
این در حالی است که کارشناسان معتقدند: کشورهای هسته ای درصدد نو و مدرنیزه کردن زرادخانه های هسته ای خود هستند.
'باراک اوباما' رئیس جمهوری سابق آمریکا تنها چند ماه پس از تصدی پست ریاست جمهوری، گفته بود، آمریکا به تلاش برای حفظ صلح و امنیت جهانی بدون سلاح هسته ای، پایبند است.
در همین حال، در جولای (تیر /مرداد) 2017 میلادی، بیش از 100 کشور توافق هسته ای منع گسترش سلاح هسته ای را امضا کردند. اما آمریکا و انگلیس به این معاهده نپیوستند. این معاده توسط 'کمپین بین المللی نابودی سلاح های هسته ای' (ICAN) تنظیم شده که به سبب فعالیت هایش برای برچیدن بمب اتم در جهان در سال 2017 میلادی، جایزه نوبل کسب کرد.

پربیننده ترین خبرها